Gå til innhold
  • Bli medlem

Kilimanjaro!


Anbefalte innlegg

Annonse

Var på Kilimanjaro i august 2008. Og det er som du sier store forskjeller. Relativt varme netter lenger ned på fjellet og ganske kalde netter lenger opp. Siste dagen hadde vi snøvær, noe som var en sær opplevelse midt i Afrika.

Vi brukte soveposer som tålte -15 minusgrader (Ajungilak Tyin). Selvfølgelig alt for varmt nede på fjellet. Men siden det kan blir kalde netter de siste dagene før toppen ville jeg prioritert å holde meg varm i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der i Januar 2010, og temperaturen i Barafu Campen (siste campen under toppen på 4600 moh) var ca. -1 grader om natta. Så om du ikke sover i krateret holder nok en sovepose med komfortgrense ned mot -7 - -10 grader, ville jeg tro. Januar er ikke så kaldt som september-oktober. Oppe i krateret ble det -6. Men uka før vi var det -20 i krateret, så det er aldri godt å vite. Min pose tålte -25, og den eneste gangen jeg lukket den et lite stykke var i kraternatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

Jeg bor og driver eget safari selskap i Tanzania hvor jeg arrangerer safarier og Kilimanjaro eksepdisjoner

Uansett årstid så er det kaldt, selv om temperaturen varierer fra årstid til årstid.

Det jeg kan si er at du skal uansett ikke tenke på at du kan være for varm, da kan du alltid åpne soveposen litt, for å lufte. Derimot om det blir for kaldt så sover du ikke, som igjen kan være utfallsgivende for om du når toppen eller ikke.

Ha heller en for varm enn en for kald sovepose.

Om du vil ha noen mer info er det bare å maile meg på [email protected]

Du kan også sjekke ut hjemmesiden min som er www.tapacsafaris.com

Ha en videre fin dag.

Mvh

Fredrik Huth Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kom nettop hjem fra denne turen og jeg brukte denne som jeg også brukte på Grønland...svettet i den til og med på 5000m så den er mer en varm nok:

http://www.oslosportslager.no/produkt/ajungilak-altitude-winter-dunsovepose-5517.aspx

Min far lånte en annen ajungilak-sovepose av meg som har komfortgrense ned til -9, og den i kombinasjon med en fleecepose holder også i massevis.

Så lenger du holder deg frisk og tåler høyden er dette en meget enkelt tur. Største problemet for meg er å ikke få "for mye" magesjau..vær viktig med hygiene der du selv kan styre det.

Bruk vannrensetabletter-antibac osv..

I vår gruppe kom 22 av 23 opp på kili, og 23 av 23 opp på mt meru...og 12 av oss klatret/klyvet også western breach på kili..mye kjekker en de vanlige grusveiene til topps..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.