Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger turbukse! Noen som har noen forslag/tips??


CKmobster

Anbefalte innlegg

Pr i dag har jeg brukt FR G-1000 eller forsvarets feltbukse.

Men til tross for at begge er gode å gå i, så holder de ikke mål når jeg planlegger lengre gåturer.

Skal gå 1 uke i Trollheimen i slutten av august, og er derfor på utkikk etter en ny bukse. Da jeg blir fort varm på bena, trenger jeg en bukse som helst er litt lett og luftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klättermusen Gandalv, enormt bra bukse! men koster litt hvitt ut av øyet.. Patagonia sine guidepants har også høstet en del skryt blant min turgjeng. Jeg har også vært borte i Norrøna amundsen, bergans trollheimen, forsvarets M2000, mammut basejump, stormberg og gaupa. Jeg er fornøyd med absolutt alle de foranstående merkene, i forhold til prisen de kostet meg!

Det kommer an på hvilken prisklasse du beveger deg i? Kjør til nærmeste (gode) sportsbutikk, og gå inn med et åpent sinn, kanskje kongebuksa koster 299,-?

Min personlige erfaring er at bukser må, på linje med sekker, prøves på. Det er alt for mange forskjellige preferanser; høyde i livet, hvor baggy den skal være, lommer osv. Prøv deg frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nylig Norrøna Svalbard Heavy Duty, og er veldig godt fornøyd med den :) De har en annen versjon som heter Dovre som er omtrent likedan. Eneste forskjellen jeg fant var at Svalbard er sprutsikker, mens Dovre ikke er det.

Lundhags Traverse er også ei populær bukse med godt rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Svalbard Heavy Duty og Dovre Heavy Duty er samme buksa, forskjellen er at at Dovre har grønne partier. Jeg har Dovre buksa og en turkompis av meg har både Svalbard og Dovre, og eneste forskjellen vi har funnet er som sagt fargen.

Jeg er godt fornøyd med buksa, den har god lufting og tåler en regnskur. De svarte partiene er det flex3 membran mens de andre partiene er polyamid. Der det er membran er den godt vanntett, mens en blir våt på de andre delene av buksa, men det skal da sies at buksa tørker veldig fort. Den har god passform, i alle fall til min kropp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Dovre er ekstremt bra, men koster endel. God passform, lommer med glidelås fra YKK, stor lår-lomme med ekstra netting-lomme inni, åpning på sidene for ekstra lufting, og svært slitesterkt stoff. Jeg har hatt min i ca 5 år nå, og eneste som har skjedd er at sømmen i skrittet har begynt å rakne. Garantitiden er ute, og kvitteringen er kastet for lenge siden, men en kjapp mail til Norrøna var alt som skulle til, og nå er rep-kit på tur i posten, helt gratis. Passe lett, selv om det finnes lettere bukser. Buksen er ikke vanntett, men jeg har sprunget gjennom mange elver med den, og den holder tett sålenge man er kjapp, og den er ny-impregnert. Det har jeg aldri opplevd med bukser fra andre merker.

Så jeg vet ihvertfall hvilken bukse jeg skal ha, når det bare er filler igjen av den jeg allerede har. Eneste jeg savner på den, er zip-off (muligheten for gjøre om til shorts). Hadde gladelig betalt endel ekstra for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Pr i dag har jeg brukt FR G-1000 eller forsvarets feltbukse.

Men til tross for at begge er gode å gå i, så holder de ikke mål når jeg planlegger lengre gåturer.

Skal gå 1 uke i Trollheimen i slutten av august, og er derfor på utkikk etter en ny bukse. Da jeg blir fort varm på bena, trenger jeg en bukse som helst er litt lett og luftig.

Jeg har ganske nylig investert i Norrøna Falketind flex1. http://www.norrona.com/Products/3315-11/falketind-flex1-pants-m

En ganske lett bukse med lufting på siden av låret. Har ikke lang erfaring, men dette virker som en flott 3-sesongs bukse til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr i dag har jeg brukt FR G-1000 eller forsvarets feltbukse.

Men til tross for at begge er gode å gå i, så holder de ikke mål når jeg planlegger lengre gåturer.

Skal gå 1 uke i Trollheimen i slutten av august, og er derfor på utkikk etter en ny bukse. Da jeg blir fort varm på bena, trenger jeg en bukse som helst er litt lett og luftig.

Jeg har ganske nylig investert i Norrøna Falketind flex1. http://www.norrona.com/Products/3315-11/falketind-flex1-pants-m

En ganske lett bukse med lufting på siden av låret. Har ikke lang erfaring, men dette virker som en flott 3-sesongs bukse til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste forskjellen jeg fant mellom Norrøna Dovre og Svalbard HD var at sistenevnte var sprutsikker. Var det som stod. Jeg tror det de mente å si var at den er vannavstøtende. Ellers er de to buksene helt like (unntatt fargen da...). Har vært på et par turer nå med Svalbard HD og er veldig godt fornøyd med den. Har ikke brukt særlig mye penger på turbukser tidligere, og syntes den var litt dyr... Kom over en butikk som hadde 30% avslag på alt av utstyr og so til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt hatt haglofs traverse inntil nylig, som er en flott bukse (men 35% bomull i den som ikke er så bra), men har nylig gått over til en mye lettere bukse fra arcteryx kalt "rampart" som er i 100% syntetisk materiale. Det er den mest komfortable buksen jeg har noen gang har brukt (bruker den også når jeg er hjemme av den grunn, hehe). Den er lett, tørker fort, har god bevegelighet gjennom blant annet en "gusseted crotch" som betyr at det er sydd inn en slags diamantformet lapp i skrittet og den tåler røff behandling ettersom den også er ment til klatring.

http://www.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Rampart-Pant

(kjøpte den hos sport1 i storgata i oslo)

Har også en Railriders backcountry khaki som jeg liker veldig godt, men som jeg ikke enda har fått brukt på tur, bare i hverdagen: http://www.railriders.com/men-backcountry-khakis-p-859.html?cPath=104_110. De har flere modeller som kan være interessante, blant annet rock jeans: http://www.railriders.com/men-rock-jeans-p-966.html?cPath=104_110. Det fine med disse er at de ser ut som vanlige bukser slik at de som sagt kan brukes i hverdagen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nettopp Norrøna Falketind dri3 (nyeste utgaven). Har enda ikke brukt den på tur, men førsteinntrykket er meget bra. Vinn- og vanntett, samt meget gode luftemuligheter (2-veis glidelås). Nytt av året er også en hempe nederst på foten slik at man får en "gamasje-effekt" når denne festes i skolissen. Dama har forrige utgave (i GoreTex PacLite, og er særdeles fornøyd).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ha EN dyr bukse?!

Jeg går i en Montane Terra Pants og er frelst!

Disse er svært solide iforhold til hvor tynne og lette de er. Puster kjempegodt og beskytter brukbart for vind.

330 gram. Elsker at de har lufting nedover sidene av låret, greie lommer, og glidelås nedover på leggen.

Liker ikke at de er så tynne at myggen klarer å bite gjennom.

De er ikke vanntette, men tørker kjempefort.

Og den kosta bare litt over 500 spenn.

Bruker i tillegg en Rab Off-Limits regnbukse på 275gr med 3/4 sideglidelåser slik at den er lett å få utapå fjellstøvler og Terra buksa.

Kosta også like over 500 spenn.

Når jeg er stasjonær eller hvis det er kaldt bruker jeg gjerne begge buksene...

Når jeg går bruker jeg bare Terra buksa, selv om det regner, hvis det ikke er veldig kaldt så.

Da har jeg riktig nok ikke en lettere "pakke" enn endel do-it-all bukser, men en mye mer fleksibel løsning.

Brukte en bukse før og da var jeg svett/klam når jeg gikk og våt/kald når jeg stoppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.