Gå til innhold
  • Bli medlem

den beste 50-60 liter sekken


skoging

Anbefalte innlegg

KJøpte en Exos 58 i dag selv.

I følge nettsiden er vanlig pris 1999.

Men i størrelse L hadde de ikke den fargen som er på nett. men den som heter jungle green.

Dog var den priset til 1499,- på lappen så med rabatt om dagen ble det litt over 1100,-

Er jo en fin pris for sekken, sånn hvis flere har tenkt å kjøpe kan det lønne seg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Exos 58 ble min når sportsnett hadde salg i dag. gleder meg til å prøve. Får plass til overnattingsutstyr både til meg og junior på 7 i 55 liters. Det hjelper veldig å ta teltstengene utenpå sekken. Hjelper også med kompakte 3 sesongs soveposer også, har en Rab på 860 g samt guttungens nanok jr og disse tar ikke mye plass.

Blir mange med Exos 58 på fjellet neste år :)

Exos 58 er en romslig sekk. tror de kun regner med hovedrommet og ikke sidelommer/topplokk/annet i de 58 literene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har ihverfall bøyd meg for flertallet. Sekken blir jo rene "Fjellforumemblemet".

Kikket litt rundt på forskjellige nettbutikker i USA og UK siden jeg ikke akkurat mangler sekk i øyeblikket. Det billigste jeg fant levert hjemme inkl frakt, avgifter og mva var flere hundrede kroner dyrere enn tilbudet fra Sportsnett.

Nå gleder jeg meg!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen Exos 58 litt i helgen uten at jeg har vært på tur slik sett.

Sammenlignet litt med den andre 55 liter jeg har. Med samme innhold så var det mer plass igjen i Exos enn forskjell på sekkene skulle tilsi. Exos i Large er oppgitt til 61 liter.

Sånn sett føltes den mer som 65 liter i forhold til den gamle.

Mange funksjoner og løsninger på sekken. Dog synes jeg kanskje reim og klips på hoftebelte virket litt smalt. Får teste det litt mer først.

Pakket i den å dro på hytta, det er bare ut og inn av bil omtrent. Veide sekk til 10 kilo. Fin å ha på seg med den vekta.

Likte spes godt luftenetting og ramme langs ryggen. Har andre sekker som gjerne for litt ballform når det er mye i de, det unngår man her.'

Litt tendens til det på storsekken faktisk et lite område. Men sammenlignet mest med lettsekker i butikken, der var de mye ballform da de har for lite avstivere for å spare vekt. Liten aluramme var smart, får jeg se om jeg finner noen ulemeper ved den og etterhvert.

Tenkte først på den som sommer og lett sekk når jeg skal gå langt. Men ser jo og at den vil være fin til vinterbruk sammen med pulk(tror jeg).

Er ikke pulkfeste på den men siden den har ramme skulle det være en smal sak å feste 2 ringer med reimer. Slipper jeg bruke den store sekken for å trekke pulk og sparer 2 kilo på ryggen :-)

Trekker aldri blytungt alikevel samt har litt fleks i draget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hoftebeltet og klips er like svakt som på min 46 liter ville jeg hatt betenkeligheter med å bruke sekken til å trekke pulk. Hadde denne sekken blitt levert med et stivere og mer solid hoftebelte ville den blitt min mest brukte sekk. Slik som den er nå velger jeg heller en annen sekk som bedre fordeler vekt til hoftene når jeg bærer over 10 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mottatt min og er stum av begeistring over alle detaljene! Har ikke prøvd den skikkelig og ja, jeg er også litt skeptisk til spennen på hoftebeltet, men for det første er den nok gjennomtestet, og for det andre er deg jo faktisk bare å tre en kraftigere om en vil. Fra før har jeg bare sett ULA sin løsning hvor vinkelen på hoftebeltet tilpasses personens profil. Fikk ikke valgt farve da jeg bestilte, men var heldig og fikk den varianten jeg helt sikkert hadde krysset av for. Stavfestet og Y-klipsene er to ting jeg kommer til å få stor glede av. Og selv om jeg har hoftebeltevesker på sekken min fra før (Six Moon Designs) holder jeg disse meshnettene en tanke høyere. Luftingen i ryggen virker jo helt enestående, men når sant skal sies hadde jo "Ludvigsekken" fra Bergans konstruert på 30-tallet(?) samme misjon ved denne lærremmen i korsryggen og pakkrammen som hold den ut fra ryggen under nakken, uten sammenligning forøvrig.

Gleder meg til skikkelig pakking og prøving og takker for overbevisende tips om denne sekken.

:!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mottatt min og er stum av begeistring over alle detaljene! Har ikke prøvd den skikkelig og ja, jeg er også litt skeptisk til spennen på hoftebeltet, men for det første er den nok gjennomtestet, og for det andre er deg jo faktisk bare å tre en kraftigere om en vil. Fra før har jeg bare sett ULA sin løsning hvor vinkelen på hoftebeltet tilpasses personens profil. Fikk ikke valgt farve da jeg bestilte, men var heldig og fikk den varianten jeg helt sikkert hadde krysset av for. Stavfestet og Y-klipsene er to ting jeg kommer til å få stor glede av. Og selv om jeg har hoftebeltevesker på sekken min fra før (Six Moon Designs) holder jeg disse meshnettene en tanke høyere. Luftingen i ryggen virker jo helt enestående, men når sant skal sies hadde jo "Ludvigsekken" fra Bergans konstruert på 30-tallet(?) samme misjon ved denne lærremmen i korsryggen og pakkrammen som hold den ut fra ryggen under nakken, uten sammenligning forøvrig.

Gleder meg til skikkelig pakking og prøving og takker for overbevisende tips om denne sekken.

:!:

Har testet min litt med vekt men ikke på skikkelig tur. Kan være at spenne på hoftebeltet er et svakt punkt men ikke merket noe enda.

Siden hver side har 2 stropper så har det ikke blitt så stramt inn mot kroppen som jeg fryktet i starten.

Osprey har nok testet dette og sekken får bare skryt i tester etter hva jeg har sett så de hadde endret på det vist det ikke var holdbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å plundret med den i ren turabsinensstil og oppdaget plutselig at det er en integrert fløyte i spennen til brystremmen. Kult! Det er jo helt sant som jeg så på en video om sekken et sted på youtube: "Den har urolig mange detaljer og selv om jeg fortalte alle jeg visste om er jeg helt sikker på at dere vil finne flere"

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vil bare anbefale sekken jeg kjøpte på Nordnorsk Villmarksmesse i sommer. BERGANS TELEMARK 60.

Kjempesekk! Men beregnet for personer inntil 175 høyde. Vil derfor oppleves kort dersom du er høyere enn det.

Ut over dèt er det som sagt en kanonsekk, etter min mening. To romslige sidelommer. Todelt hovedrom (for å f.eks skille vått og tørt tøy, skittent/rent etc..). Robuste løsninger og god bærekomfort.

2452_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.