Gå til innhold
  • Bli medlem

Mobil som tåler en trøkk


SJL

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurdere å kjøpe meg en ny mobil. Ettersom jeg er en del på tur så ønsker jeg en telefon som tåler en del (vantett/sprutsiker og støtsikker). Jeg ønsker også at telefonen skal ha kamera, 3G, Edge, MMS, god batteritid, god antenne og gjerne musikkspiller. Er det noen som har no tips for en slik telefon?

Hilsen Sigge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv en B2710, som jeg er noen lunde fornøyd med. Menyene er veldig tungvindte og jeg har hatt problemer med lyden. Jeg tror dog dette er uflaks med akkurat min mobil, jeg ser ikke disse tilbakemeldingene andre steder. Hvis jeg skulle valgt på nytt ville jeg kanskje kikka på Motorola Defy eller Sony Ericsson mobilen som kommer i august, den er veldig spennende: Active.

http://www.amobil.no/artikler/xperia_active_eller_motorola_defy/99517

Det som virkelig taler til fordel for Samsung B2710 er den fenomenale batterilevetiden. Jeg lader den ca. 1 gang i uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde inntil jeg mistet den på et fly til Chile, en Samsung E2370 Xcover. Det er "lillebroren" til 2710 med lignende spesifikasjoner. Noe av de samme erfaringene med den. Menyene var mer tungvinte enn mine tidligere Nokiaer. Men denne har en enda bedre batterikapasitet enn 2710. Med vanlig bruk holdt batteriet i fire til fem uker for min del. Av den grunn var naturlig nok skjermen en vits. Kameraet likeså. Men den er perfekt for lengre turer der du ikke har mulighet for å lade. Klarer du deg uten å måtte ta, se og sende bilder av rimelig kvalitet så er den helt super.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Kanskje jeg venter til Sony Ericsson Xperia Active kommer ut til høsten og ser hvem som er best av den og Motorola Defy. Kanskje prisen på Defy har sunket til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defy og Active kommer ikke tilå ende opp i kategorien god batteritid. Tror du skal kjempe en del med oppsett for åf å dem til å virke en helg, med litt bruk.

Men ellers er Defy en knall telefon :)

Ekstra batteri fra Nokia, så har man strøm i noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Samsung B2710 som "fritidstelefon" en stund nå, og til prisen er dette en god telefon. Menyene er ikke så veldig tungvinne, og en telefon som skal brukes i skog og fjell sitter man heller ikke å blar i menyene dag ut og dag inn.

Enkel å ringe med, relativt bra batteritid og tåler en støyt!

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Samsung B2710 i vår og har ikke angret. Jeg betalte dog kun "1 krone" for min ved videreføring av abo. Batteriet varer lenge ved fornuftig bruk, vi snakker ukesvis. Kameraet tar greie bilder til nettbruk.

:)

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samsung E2370 Xcover, uten tvil. Billig (690kr hos Expert), så lang batterilevetid at det nærmer seg latterlig (over 4 uker; jeg lader hver 4 uke når jeg reiser til/fra jobb) og har det en trenger-ikke en masse dill.

2 ting jeg ikke er fornøyd med er at antennen er litt dårlig (for mitt bruk-langt fra basestasjoneer-gjerne 50-70nm av land) og dekselet over batteriet sitter litt sånn halvbra.

Sikkler på en Sonim, ikke så halvgale prioser på nettbutikken til telenor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en lett brukt B2710 på finn.no til 700,- ulåst. Den var brukt i 3mnd og var som ny med kvittering. Angrer ikke på det. Jeg bruker den bare på tur. Urban telefonen er en Iphone. Skal jeg ta bilder så har jeg med kompakt kamera, som også er vanntett, støvtett og støttsikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Xover test som ble publisert for noen dager siden.. :)

Suverent som turtelefon for nødsamtaler...

(der man har dekning)

Den testen er mere enn noen dager siden, jeg så den ihvertfall i vinter.

God telefon for en som kun trenger en telefon til og ringe og evt sms med.

Hva f*en skal man med smartphone på fjellet, da har man andre ting og gjøre! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den testen er mere enn noen dager siden, jeg så den ihvertfall i vinter.

Oi, haha...

Må ha vært en gammel artikkel som dukket opp mens jeg var inne på amobil.no på søndagen.. :lol:

Beklager..

OM man skal ha med seg en smarttelefon må man i d minste ha med lademuligheter, så det er strøm på den når man trenger den...

Litt OfTopic

* Er folk vandt med å ha mobilsignal / Nødsamtale mulighet der de er på tur, fjell og skog?

Stort sett faller alt bort når man kommer et par km unna sivilisasjonen der jeg ferdes...

Mer poeng i å ha med LongRange WalkieTalkie liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har troa på Xperia Active...

Den vil jo erstatte behovet for GPS på tur helt også...

Riktignok litt dårligere batteritid, men en Energizer Energi-To-Go kan man ha med seg AA batterier og få ladet opp...

Ligger an til at det blir min neste mobil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens!

Det blir nok en smarttelefon. Jeg har kun hatt vanlige enkle telefoner med knapper, så kanskje jeg skal slenge meg på the Smartphone-wave og gå for enten SE Experia Active eller Motorola Defy. Selv om batteritiden ikke er til å rope hurra for, så blir det nok en robust smarttelefon. Jeg får ta med ekstra batteri/lader hvis nødvedning. Men man kan gå lenge med en mobil hvis man kun har den på når man har behov.

Jeg bruker face til å blant annet sende og mota meldinger. Men ellers er det praktisk med en telefon med internet for å undersøke for eks. åpningstidene til butikken man passerer og for å sjekke været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart-telefon er praktisk, men en telefon med heldekkende touch-skjerm knuser skjermen lettere enn en telefon med "vanlig" skjerm (ikke ulikt GPS'er). Det finnes smart-telefoner med taster også, faktisk også med taster og touch-skjerm samtidig.

En annen ting med internettbruk og smart-telefoner: Oppgitt batterilevetid er nok veldig teoretisk, skal du bruke internett (3g/Edge e.l.) suger dette MYE batteri, spesielt om signalet er dårlig. Telefoner bruker i det store og hele mer strøm i områder med dårlig dekning. Så et 48-timers batteri kan fort bli betydelig kortere ved bruk av FB, værmeldingstjenester o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting med internettbruk og smart-telefoner: Oppgitt batterilevetid er nok veldig teoretisk, skal du bruke internett (3g/Edge e.l.) suger dette MYE batteri, spesielt om signalet er dårlig. Telefoner bruker i det store og hele mer strøm i områder med dårlig dekning. Så et 48-timers batteri kan fort bli betydelig kortere ved bruk av FB, værmeldingstjenester o.l.

Et tillegg her: Husk at om du går med telefonen på i områder uten dekning, så forsvinner batteriet fortere enn dagen er kort, da telefonen gjerne står og søker konstant etter nett.

Vettug mobilbruk på tur er en mobil som kun kommer på ved behov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vettug mobilbruk på tur er en mobil som kun kommer på ved behov :D
Underskriver den. Da kan man gå med en telefon uten særlig god batteritid over lang tid.

Kulde tapper energi fra telefonen, lik en softis smelter i sola. Jeg pleier derfor å ta ut batteriet og ha det mot kroppen en god stund før jeg bruker telefonen.

Ser at Defy har GPS. Kan man kun bruke kartet som allerede er instalert, eller går det ann å legge inn andre bedre toppografiske turkart, alla vanlig GPS-kart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Android smart telefon fins Norgeskart app med topokart og sjøkart. Jeg har brukt dette på tur med min htc desire.

Batteriet varer lenge om man setter tlf i flymodus og skrur på gps bare når man trenger... en ukes tid vil jeg tro går, avhengig av hvor mye man ser på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Samsung B2710 m/tvillingsim som backup til smarttelefon og som brukes på tur eller utendørsarbeid.

Er veldig fornøyd! Telefonen tåler mye juling og batteriet varer i flere uker.

Telefonen har alle basicfunksjonene som ringe, sms, mms, blåtann og 3g/edge. Skjermen er liten så den er ikke optimal for nettsurfing, men den er brukbar. I tillegg er bla. skritteller, E-post, Facebook og Twitter-applikasjoner er forhåndsinnlagt.

Kameraet tar helt greie bilder i godt lys.

GPS har jeg ikke testet da jeg har en Garmin Oregon-gps i tillegg.

Tips nr 1 er å kjøpe den oransje varianten da den er lettere å finne igjen hvis den faller i lyngen.

Tips nr 2 er at telefonen har et feste for en snor e.l lignende i toppen slik at du kan feste telefonen på kropp. I mitt tilfelle har jeg laget et ca 25 cm langt paracord-bånd

med karabinkrok, slik at jeg får festet den til beltehempen for å sikre meg at jeg ikke mister telefonen i tilfelle den skulle falle ut av lommen. (Evt. feste på sekken).

Og så er den relativt billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.