Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett mat med masse energi


Rangifer

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha ei ukes feltarbeid på Svalbard til høsten. Det bilr tung sekk med bla. peileutstyr for å søke opp GPS-rein, temperaturmåleutstyr, våpen og anna. Siden en 20 kg sekk er mer enn 2/5 av min egen vekt ønsker jeg å minimere vekta så mye det går ann.. Tre måltider tørrmat (eks real) er dagsrasjonen, men tre måltider om dagen er litt snevert for meg. Har noen noen tips til ekstraenergi som duger OG som er lett? Havrebrød/loganbrød er gull, men de veier en del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nøtter er the shit :D i tilegg er jeg veldig glad i såkalte powerbars.. 400 kcal per 100 g og alt av vitamer og ræl kroppen skulle finne på å trenge.. finn et merke du synes smaker godt :)

men som sagt.. nøtter= 600 kcal per 100g..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å blande nonstop og rosiner, samt ha med meg peanøtter eller andre nøtter/blandinger. Få ting gir like mye energi pr. gram og det smaker digg! Bare ikke bland peanøtter med rosiner. :D Det blir ikke fullt så digg. Noe med mye fett i er som nevnt også lurt. I Argentina var det noen av oss som kjøpte med seg en svær, feit kubbe av ei spekepølse før vi dro opp i fjellene. Smakte godt, forholdsvis lavt vanninnhold og derav mye energi pr. gram. Fettinnholdet hadde nok antagelig ikke vært godkjent i Norge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig vil spare vekt anbefaler jeg potetmospulver. Kjøp den som inneholder melk. Det er lett turmat. En pakke Maggie potetmos veier rundt 90 gram.

Dette er lett fordøyelige karbohydrater og tilberedes ved å tilsette varmt vann, ørlite salt og vente noen minutter. Når man er på tur smaker potetmosen egentlig kjempegodt og den gir en skikkelig metthetsfølelse.

Tips: Ta vare på real-turmat posen du hadde til middag i går. Denne er fin å lage potetmosen i. Den kan du lukke og håndtere på en grei måte. I tillegg er det godt å ha litt smør i, tørket kjøtt eller rett og slett sånne småpakker med suppe fra Toro, rett i koppen.

- Du kan også bruke potetmospulver oppi realturmat, for å gjøre den litt tykkere og for å bli mettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nøtter er the shit :D i tilegg er jeg veldig glad i såkalte powerbars.. 400 kcal per 100 g og alt av vitamer og ræl kroppen skulle finne på å trenge.. finn et merke du synes smaker godt :)

men som sagt.. nøtter= 600 kcal per 100g..

Mandler kan vel tas med i kategorien the shit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.