Gå til innhold
  • Bli medlem

tur til Lomsdal-Visten 1-4 Juli


maxkrone

Anbefalte innlegg

Hei! Vil bare kort dele litt av mine turerfaringer fra min beskjedne Lomsdal-Visten tur med likesinnede. Kort oppsummert var det en fantastisk tur med strålende vær (bortsett fra første dagen hvor tåka lå tett - se bilde). Jeg starta på Tosbotn og fikk traska opp de vel 300 meterne før morroa virkelig kunne begynne, - disse meterne var drøye med en sekk på rundt 25 kg, inklusiv altfor mye mat, men den som venter på noe godt...

Første overnatting ble ved Bjønnstokkvatna, rimelig langt oppe i høyden. Jeg fant aldri stien som var markert på kartet, og jeg tror at jeg enten gikk altfor høyt eller for lavt, - mest sannsynlig det første. Uansett, utsikten var fantastisk! Jeg fortsatte videre mot Breivatnet hvor jeg fant et bra teltsted litt utpå kvelden. Forsøkte å fiske litt men denne kvelden var det ikke antydning til napp, og det eneste jeg lyktes med var å redusere vekten på sekken min med hundre gram i form av tapte sluk. Morning etterpå derimot ble det helt andre boller/fisk! Jeg fikk tre nydelige ørret som gjorde magen og psyken godt ;-)

Etter et par døgn ved Breivatnet gikk jeg samme vei (vel iallfall nesten, denne gangen gikk jeg enda høyere over Bjønnstokkvatnet men fant heller ikke denne gangen stien, så hvis noen kjennere ikke kan hjelpe vil dette nok bli en av mine uforløste mysterium i mitt liv) tilbake igjen til Tosbotn og fikk slengt med med bussen inn til Brønnøysund. Her ble det hotell, dusj, mat og øl, før ferden gikk videre neste dag med Widerøe til Oslo. Takk Lomsdal-Visten for denne gang! Jeg kommer tilbake.

post-7408-133474756307_thumb.jpg

post-7408-133474756318_thumb.jpg

post-7408-133474756332_thumb.jpg

post-7408-133474756348_thumb.jpg

post-7408-133474756359_thumb.jpg

post-7408-133474756369_thumb.jpg

post-7408-133474756379_thumb.jpg

post-7408-133474756703_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin rapport fra 'Det gjemte landet'. Den stien du nevner er jeg sannelig ikke sikker på om eksisterer. Mulig det har vært et slags tråkk i tidligere tider, men det er ikke akkurat mange individene som besøker disse fjellområdene i løpet av året. Selv ser jeg fram til en 3-4-dagerstur fra Visten og over fjellene til Mosjøen, første uka i august. Noen transportutfordringer vil det bli, men det er en del av planleggingsmoroa :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige bilder!

Var det stien fra Leiråa du lette etter, eller den stien/traktorveien som går fra Bekkevoll (dvs øst eller vest for Arnfloget)? Vi skal på tur i det samme området i august, og tenkte å gå fra Tosbotn. Er ukjent i området og lurer på hva som er letteste adkomst innover mot Bjønnstokkvatna og videre inn mot Lomsdalen.

Noen som vet om det er et egnet sted å parkere en ukes tid i nærheten av Tosbotn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder og takk for rapporten! Det så virkelig ut som at du hadde en fin tur.

Breivatna er fine fiskevann - samme med Lappskardvatna - om man er heldig. Det er vel fisk i de fleste vannene her og til og med de små tjønnene i Lomsdalen har fisk av fin kvalitet.

Stivalget langs med Bjønnstokkvatna er ikke så innlysende. Jeg bruker å gå i ura nede ved vannet, men mange går omlag 20 meter over vannet - ura er litt lettere å gå her sier de. En del bløt myr i dette området om det har vært mye regn.

Jeg bruker å starte turene her inne i fra Bekkevoll - og parkere langs veien der. Starter ved en gammel gjengrodd skogsbilvei. Starter ved det absolutt siste gatelyset i Tosbotn - på andre siden av veien.

Alternativet er Borkamo - parkere i busslommen der - det går bra og gå den gode skogsbilveien opp i starten. Bjønnstokkvatna er private fiskevann tror jeg - i hvertfalll på den side man går opp her.

Vær forøvrig oppmerksom på at midt i bilde nummer 2 ligger en stor heller - omskrevet mange plasser - men ikke så lett å finne. 200 meter fra bekken som kommer ut - ved venstre billedkant.

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for nyttige innspill Kjiver! Jeg prioriterte ikke å lete etter steinhellerne denne gangen, men vil gjerne gjøre dette ved neste anledning. Dette er garantert noe som er verdt å få med seg. Jeg vurderer å ta en ny tur i August. Vet du hvordan forholdene er der inne nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.