Gå til innhold
  • Bli medlem

Dårlig vær, tips til turmat?


Markus Ingebretsen

Anbefalte innlegg

Hei,

Været for helgas tur ser ikke veeldig bra ut. Men, har jeg frihelg, ja så er det nettop det jeg har. Ut på tur skal jeg, må jo få testet nye Hilleberg Jannu teltet skattepengene kjøpte meg :wink: Men, i pøsende regnvær (spessielt lørdagen) blir det ikke mye bevegelse utenfor tarpen, altså bok og mat. Dermed poenget, tips til god og relativ enkel mat å lage på tur? Vekt er igrunn ikke farlig, blir bare mosjon ut av det.

922453.jpeg

Får prøve å være litt mer kreativ en den altid gode turkamerat havregryn, så skal jeg nok få det fantastisk i regnværet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kyllingvinger og stekte poteter kan anbefales. Tilberedes i steikepanna. Potetene kan med fordel kokes litt først så det ikke tar så gærent lang tid å steke dem. Nytes gjerne med en liten kald en på si :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Real turmat, boksemat og all form for posemat egner seg :) Enkelt og greit.

Real er nødmat og langturmat. På en helgetur ville jeg tatt med meg litt skikkelig mat, f.eks poteter/grønnsaker, kjøtt, fløte/rømme og andre gode råvarer man ikke får spist ellers ute på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Real er nødmat og langturmat. På en helgetur ville jeg tatt med meg litt skikkelig mat, f.eks poteter/grønnsaker, kjøtt, fløte/rømme og andre gode råvarer man ikke får spist ellers ute på tur...

Sant det. Men det er utrolig lettvint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Biff, fløtepoteter (i pose), saus (ferdig i pakning) og litt brokkoli. Rødvin og pils......

Det er REAL turmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp god (italiensk) skinke hos slakteren, fersk sopp, løk og parmesanost. Dette stekes. Krydres godt med salt og pepper, og gjerne basilikum. Fyll på med fløte og bland i ost til slutt. Serveres med spagetthi. YUM.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biff, fløtepoteter (i pose), saus (ferdig i pakning) og litt brokkoli. Rødvin og pils......

Det er REAL turmat.

Heeelt enig! Lettvint også. Vakumpakkede fløtepoteter, ferdigsaus (ikke pulver) kan varmes i posene i samme kjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Heeelt enig! Lettvint også. Vakumpakkede fløtepoteter, ferdigsaus (ikke pulver) kan varmes i posene i samme kjel.

Bruker av og til og ha med biff, fløtepotet og saus. Suverent. 1/3ltr pakker med rødvin og noen pils.

Rett og slett luksus på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok innrømme at jeg også lager gratinerte poteter fra bunnen av på tur. Koker potetene nesten ferdig, skjærer dem i tykke skiver/bitter. Legger potetene i Omnia ovnen (ei slags kakeform med lokk), heller over creme fraiche med hakket hvitløk, litt vann, salt og pepper og legger over litt ost på toppen (om jeg har det med da). 20 minutter på gassblusset - nam nam. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tør kan du marinere en indrefilet av svin og steke den på bål. Trikset er å strimle "filetpølsa" i fire på langs. Da trenger den ikke så lang tid. Surr den rundt en pinne litt som pinnebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du fisker så kan du teste følgende, som forøvrig er helt himmelsk:

Kok opp en pose med byggris, fullkornsris eller villris. Sett til sides rett før den er ferdigkokt med vannet fremdeles i.

Ta stekepannen på primusen, og fres en stk. oppskjært løk i smør. Når den er gyllenbrun og passe myk så slenger du oppi noen ørretfilèter som du har saltet og pepret med sitronpepper. Toppes med en boks vikingmelk og en kvart pose med enerbær.

La det hele stekekoke og nyt lukta som brer seg. Når kjøttet på fisken løsner, og vikingmelka er noenlunde lysebrun, så er det ferdig.

NYT! :D

post-8002-13347475675_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.