Gå til innhold
  • Bli medlem

Føtter som verker på tur


TAustad

Anbefalte innlegg

Kom nettopp hjem fra tur med fettern min. Vi har ikke gått stort med sekk før, så begges føtter er veldig vonde. Er det vanlig, og hvor mye må en vanligvis gå før en kan gå skikkelig langtur uten vonde føtter? Vi gikk for øvrig langs veien (på asfalt) om det har noen betydning. Her er det snakk om intens smerte som gjorde at turen måtte avbrytes. Vi gikk ca fire mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som så mye annet må føttene trenes for å gå med fjellstøvler. Det gjelder både muskelatur og hud. Selv veltrente føtter kan få problemer med noen km asfalt. Fjellstøvler har ikke dempning for slikt underlag. Reglmessig trening må til - mange månder (år) med tung sekk og lengre turer.

Det kan også lønne seg å investere i noen gode såler, f.eks. disse:

http://www.xxl.no/sko/skotilbehoer/saaler/sole-orthotic-ultra-cushion-4-mm-tykk-1026868

Hvis jeg vet at mye av turern går på asfalt eller annet hardt underlag velger jeg ofte høye joggesko med mye dempning, selv om sekken er tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nevner du ikke spesifikt hvor du verker i føttene...men hvis det er under så har jeg opplevd det samme. Vil ikke kalle meg nybegynner i turlivet så regner med beina er ganske inngåtte. Men tar jeg på meg en 15 kg ryggsekk og går i strekk uten pause i hvilket som helst terreng, så begynner jeg å kjenne verket under beina etter ca 5-6 timer. Ikke sånn at jeg må avbryte...men fornemelsen av at fotsålene trenger en pause er der.

For ikke så lenge siden så gikk jeg en 11 timers tur i strekk (ca 20 kg sekk), da var jeg nok ute av spillet neste morgen...dette var for å komme meg hjem i tide, men om jeg hadde hatt flere dager igjen av turen så hadde jeg trengt en eller to hviledager før jeg kunne fortsette. Merket vel egentlig dagene etterpå den turen at føttene begynte å verke under mye fortere en normalt...dette varte vel bare i ca en uke...så var det helt vekke.

Verket unngår du ganske enkelt med å ta pauser...om bare 10 min så holder det sikkert, ta av deg skoene også...får du luftet ut fuktigheten også. ikke gå flere timer i strekk.

Nå er dette min erfaring i terrenget...ikke på asfalt. På asfalt hadde jeg skaffet meg noen gode joggesko, og egentlig om du bare skal gå på sti så holder joggesko også.

og om du går forbi vann...ta et fotbad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

vonde føtter ja....uten at jeg har noen form for inngående kjennskap til dette har jeg som de tidligere i tråden gjort meg noen erfaringer.

Jeg har tidligere vært i relativt god form, både løping, lengre marsjer og da også med sekk. De senere årene har jeg dog vært i mindre aktivitet og formen har "tilpasset" seg deretter. Tidligere i år fant jeg ut av at dette var noe jeg ønsket å gjøre noe med og begynte derfor å løpe, og siden det enda var snø og is ble det mest på mølle. En av mine svakheter er nok at jeg ikke vil innse at formen har forfalt i takt med mindre aktivitet så jeg startet nok alt for hardt også denne gang. Da både i form av intensitet, lengde og hyppighet. Jeg husker ikke eksakt, men jeg tror at etter ca 3 uker fikk jeg veldig problemer med høyrefoten. Problemet var lokalisert under den ene tåballen. Det var akkurat som om det var noe "inni" tåballen og foten lot seg ikke engang gå på til og fra butikken en periode. Jeg googlet litt omkring dette og det lignet på noe som kalles mortons syndrom. Jeg vet ikke om det faktisk var dette for jeg gikk ikke til lege, men som sagt lignet det på dette syndromet. Jeg har siden nesten uten unntak brukt joggesko til daglig, og det er pr dd ikke noe problem.

Etter noen uker med hvile fant jeg ut av at jeg fremdeles hadde lyst til å trene, men ville ikke belaste foten på en mølle. Det ble derfor sekk med 25 og joggesko langs grusvei. Dette har jeg siden drevet med ganske regelmessig, og har ikke hatt noen problemer med det.

Dette var bare ment som et eksempel, men jeg tror det har sammenheng med mange av de tingene som blir nevnt ovenfor slik som skovalg, innleggsåle, underlag, personlig utgangspunkt mtp tidligere aktivitetsnivå etc...Prøv deg frem!

Du burde kanskje fortelle om hvor du/dere har vondt under foten slik at det blir enklere for folk å være mer konkrete, men det er klart...med ovenstående punkter og lang marsj med oppakning i bakhodet da BLIR man øm under føttene. Om det er det som er problemet vil det gå relativt fort over igjen....

God bedring!

Legger ved link som sier litt om mortons syndrom uten at det nødvendigvis er dette som er problemet...

http://www.bedriftsterapeut.no/Fag/Diagnoser/Morton/Morton.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.