Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativt rutevalg Leirvassbu – Gjendebu


Herminata

Anbefalte innlegg

Ble plutselig barnløs siste uka i juli, og tenkte benytte anledningen til å utforske litt av Jotunheimen. Foruten en tur på Galdhøpiggen da jeg var 14 år, er jeg fullstendig ubevandret i dette fjellområdet. Det er det på tide å gjøre noe med!

Utgangspunkt for turen er

• 6 dager

• går alene

• overnatter på hytter, men hvis været blir knall er det mulig jeg tar en natt eller to utendørs (tar med bivanorak fra Hilleberg og underlag; blir mye gåing på denne turen og vil ha en så lett sekk som mulig uten telt)

• nyte!

Etter å ha studert kart og lest rundt her på forumet har jeg laget et forslag som er en lett blanding av nasjonale must-do’s (føler statsborgerskapet forplikter) og noen topper ^ med utsikt. Men, jeg skulle gjerne hatt innspill på rutevalg for returen tilbake fra Leirvassbu til Gjendebu. Planen er å følge vanlig T-merket sti gjennom Storådalen og langs Langvatnet på veien fra Gjendebu til Leirvassbu, men vil gjerne ha variasjon for returen. Blir været bra - som jeg tross alt satser på -, så snur jeg rundt og tar antageligvis lengste ruta til Leirvassbu først…

Dag 1

Kjøre Oslo – Gjendesheim

Parkere på Gjendesheim

Båt Gjendesheim – Gjendebu (kl. 14:25)

Overnatte Gjendebu

^ Gjendetunga

Dag 2

Gjendebu – via Storådalen og langs Langvatnet - Leirvassbu

Overnatte Leirvassbu

Dag 3

^ Kyrkja

^ Stetinden

Overnatte Leirvassbu

Dag 4

Leirvassbu – Gjendebu

Via enten Olavsbu eller Visdalen/Urdadalen

Overnatte Gjendebu

Dag 5

Gjendebu – Bukkelægret – Memurubu

Ovenatte Memurubu

Dag 6

Memurubu – Besseggen – Gjendesheim

Retur Oslo

Altså, kjære vise menn og kvinner her på forumet: hvilken vei ville dere valgt fra Leirvassbu til Gjendebu?

Alt. 1 Leirvassbu - via Gravdalen, Rauddalen, Olavsbu - Gjendebu

Alt. 2 Leirvassbu - via Kyrkjeglupen og Visdalen, før krysser inn på stien gjennom Urdadalen mot Gjendebu

Begge alternativene blir vel av det seige 10-timersslaget, og nettopp derfor vil jeg gjerne ha den fineste ruta.

Er klar over at trafikken over Besseggen kommer til å bli voldsom, men det er denne uka jeg har mulighet til å gå, derfor er målsetningen min er å starte fra Memurubu før hanen galer og båten fra Gjendesheim legger til kai. Vil helst få med meg litt av morgenrøden over fjellene…

Hvis noen har andre tips og innspill til rutevalget mitt, spesielle bra overnattingssteder underveis eller noe annet jeg absolutt bør få med meg underveis, så fyr løs.

Glad for gode råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.