Gå til innhold
  • Bli medlem

Slogen.


Pritt

Anbefalte innlegg

Hei !

Finnes sikkert mye literatur om Slogen rundt på nettet eller her inne,

men eg tar det enkleste.

Skal på tur til Slogen med en som har "litt" høydeskrekk. Er Slogen å anbefale da?

Er det noen plasser det er stupbratt på begge sider av stien/løypa?

Hvor anbefaler dere å starte turen ifra...har hørt det er flere alternativer.....?

Mvh. Pritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror alle får et snev av høydeskrekk på toppen av Slogen.. Men det er ikke ille. :P

Det er ingen plasser annet enn helt på toppen at det går rett ned umiddelbart på siden av der man oppholder seg eller går. På toppen er det vel 2-3m x 5-6 meter stort (fritt etter hukommelsen) så man har plass til å sitte, men ikke så mange kan bevege seg samtidig oppå der.

Når det gjelder rute, så har jeg kun gått fra Øye-sida de gangene jeg har vært der. Et par kilometer opp dalen fra Øye Hotell, ligger det en gård hvor det er merket parkeringsplass for Slogen. Der er også vannkrane. Følg skiltingen i begynnelsen. Bratt stigning gjennom granskogen, som forøvrig er en meget god soppskog med traktkantarell ( det er så mye der at jeg ikke er redd for å dele den infoen :) )

Hele turen opp fra Øye er igrunn stigning stigning stigning. :D Kjekk tur og du kjenner at du blir sliten. På denne turen foretrekker jeg lette sko med ok demping da belastningen på knær er stor på vei ned igjen.

Dersom man disponerer en båt med overnattingsmulighet, er det utmerket å ligge i gjestehavna på Øye. Ligger der ofte sjøl og ideelt som utgangspunkt for en dagstur på Slogen. Kombinasjonen hav og fjell er finfin.

Ellers så er det andre ruter, men de er det sikkert andre medlemmer som kan beskrive og uttalte seg om.

%7Boption%7D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler turen fra Stranda gjennom Habostaddalen, og overnatting på Patchellhytta underveis!

Heilt perfekt Sunnmørsk natur - dette er turen å vise fram, om jeg skulle valgt én.

Rolig stigning i knappe 2t fra parkeringsplassen på liasetra, (bomveg), til hytta. Derfra 2,5-3t til topps. Betydelig hyggeligere terreng for knær og muskler! I alle fall om man tar det over to dager :) Håper dere tar dere tid til det :D

Habostaddalen er en slik dal man bare går og snur hodet fra side til side hele veien.. stadig nye ville fjell å se på!

I forhold til toppområdet blir det "kjør på" også fra meg. Slogen er en passe utfordring for en med litt høydeskrekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner folk som har snudd før toppen forde at de syntes det ble for luftig men det skader vel ikke å prøve. Sikkert lurt å overnatte ved patchellhytta slik at man får god tid på seg å nerme seg toppen og blir vandt til høyden. Uansett fint med en overnatting der. Her er ett bilde fra helgen som var. Snø fra du begynner stigningen fra turisthytten. vi hadde med noen vanlige brodder på skoene. Fine å ha i på snøen oppover. God tur.

post-5435-133474756716_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.