Gå til innhold
  • Bli medlem

Steinlegger sti til Besseggen


Laushel

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om jeg legger dette under rett tema, men regner med at kloke administratorer flytter på det hvis jeg har bommet helt;)

Det har vært flere diskusjoner om inngripen i fjellheimen og nasjonalparkene, kom over denne artikkelen i Aftenposten torsdag 24.02 og tipper det vil være av interesse for flere.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article976618.ece

Hva jeg synes om tilrettelegging er en annen sak: fjellet skal jo være for alle, men når det blir så "slitt" at vi må gripe inn og fylle opp med stein på nedslitte stier blir jeg litt skeptisk! Det har tidligere vært diskusjoner rundt båten på Gjende, og jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det bør gjøres noe i forhold til dette slik at turen over Besseggen blir litt mer "utilgjengelig". Slik det er nå kan man ta båten inn på morgenen og gå over eggen tilbake samme dag (eller motsatt; gå eggen inn og ta ettermiddagsbåten hjem).

Bør det legges opp til at en dagstur innom besseggen blir vanskeligere? Jeg legger meg kanskje lagelig til for hogg når jeg sier at jeg tror færre avganger vil være fordelaktig, en avgang om dagen vil kunne skjerme fjellheimen noe, både med hensyn til forurensning fra båten og turister som "stikker innom" uten å måtte ofre mye av hverken tid eller krefter... Sikkert mange som er uenig, men litt må man være villig til å ofre for å få nyte et av Norges vakreste skuer:)

Håper ikke dette blir oppfattet helt feil: jeg er naturligvis interessert i at flest mulig skal få oppleve fantastiske Jotunheimen og Besseggen, men synes vi må ta vare på fjellet også, det kommer tross alt fler etter oss som bør få ta del i eventyret:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes det er et meget positivt tiltak. Da vil det se ut mer som det det er, nemlig en turistattraksjon. Slik det er i dag ser stien stedvis ut som en krøttersti med stygge sår i alle retninger. At fjellheimen trenger noen ikoner som samler mange turister innser jeg. En steinlegging vil kunne bidra til å gi disse oppstigningene en pen fremtoning, om ikke uberørt.

Når det gjelder Gjendebåten er jeg litt skeptisk. Jeg innser at den er kommet for å bli, men jeg er skeptisk til at enhver økning i etterspørselen skal dekkes opp med øket motorisert ferdsel i nasjonalparken.

Det er fritt frem for å gå Besseggen, men hvorfor skal det være en menneskerett å busses inn eller ut til Memurubu med båt.

Folk ville dessuten få en enda mer flott og komplett turopplevelse ved å gå en vei langs Gjende. Memurubu kunne også fått noen sårt tiltrengte overnattinger.

Dessuten er det en vanlig vrangforestilling at man MÅ gå Gjendesheim-Memurubu for å gå Besseggen. Det er selve eggen som er attraksjonen. Hva med å merke opp en sti langs Bessvatn til Bessoset og tilbake til Gjendesheim. Da går man Besseggen og får en fin rundtur.

Hvis det ikke legges begrensninger så ender vi opp med to forholdsvis store ferger som tøffer rundt på Gjende. Kanskje mange som mener det heller ikke gjør så mye, men..

Poenget mitt er at det finnes to måter. Enten å legge seg for en hver etterspørsel, eller man kan forsøke å endre etterspørselen litt. En flott rundtur fra Gjendesheim / Bessheim over Besseggen er et alternativ. Slik merking mangler i dag. Hvorfor lager ikke DNT til dette? Det mangler kun et kort stykke på nordvestsiden av Bessvatn som ikke er merket. Det går et tråkk der allerede og det ville koste svært lite å merke opp dette.

Da kunne de som ville til Memurubu eller videre inn i heimen fortsette den vanlige ruta, mens de som bare ville gå en dagstur kunne ta til høyre nede ved Bessvatn. Hovedattraksjonene ville de da ha fått med seg.

Er det noen fra DNT her som kan svare på om de noen gang har tenkt den tanken?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, ser litt klarere nå:wink: Så det mer som en unødvendig inngripen enn en nødvendig restaurering...

Håper DNT tar utfordringen og merker det siste stykket fra Bessvatn opp til eggen, har selv gått fra Bessheim over Bessvatn og opp til eggen på ski, fantastisk!

"Folk ville dessuten få en enda mer flott og komplett turopplevelse ved å gå en vei langs Gjende" - godt poeng, men betyr ikke dette at en må gripe inn og lage en sti? Så vidt jeg kan se er det flere områder når en nærmer seg Memrubu fra Gjendesheim med bratt fjell ned til vannet. Det ville kanskje vært forsvarlig å tillrettelegge for å gå langs vannet hele strekningen med tanke på at en får et godt argument mot å "busse" folk med båten... vet egentlig ikke hva som er værst jeg... Håper uansett vi har sett toppen av antall båtavganger om dagen, og at det i fremtiden heller blir færre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Folk ville dessuten få en enda mer flott og komplett turopplevelse ved å gå en vei langs Gjende" - godt poeng, men betyr ikke dette at en må gripe inn og lage en sti? !

Det går pr. i dag merket sti langs Gjende. Noen steder går den litt opp ovenfor vannkanten, men alt i alt er den ikke veldig krevende. Den er stipulert til å ta 3 timer, noe jeg synes er et greit anslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mye begåtte stier i fuktig terreng er det bedre å steinsette eller tilrettelegge på andre måter enn at terrenget blir totalt utslitt, typisk ved at stien blir bredere og bredere, fordi et fuktig parti blir ren gjørme når mange nok har gått der. Derfor synes jeg at steinsetting etter gammalmåten er positivt.

Derimot er jeg negativ til å bruke helikoptertransport for å flytte stein fra fremmed steder inn i nasjonalparken. Motorisert ferdsel i naturen er en stor uting. Jeg stiller heller opp og bærer litt stein. 2000 kroner meteren synes jeg er god lønn for strevet. For meg betyr stillheten ute i naturen mye, og et flappende helikoper eller en hobbyflyver med et Cessna-fly er noe av det som irriterer meg mest ute i fjellheimen.

En alternativ rute mellom bunnen av Bessegen og Gjendesheim vil kunne gjøre at Besseggen kan bli en dagstur uten motorisert ferdsel. Ruta langs Bessvannet er en mulighet, dessuten skal det finnes en litt luftig sti fra Gjende opp til bunnen av Besseggen, men den er ikke spesielt egnet for masseturisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dum idé å steinlegge den nederste delen av stien til Besseggen. Alternativet er jo en sti som bare ville ha spist mer og mer av terrenget og lagd større og større sår i naturen. Med en steinlegging holder stien seg mer "på plass".

Hva med å merke opp en sti langs Bessvatn til Bessoset og tilbake til Gjendesheim. Da går man Besseggen og får en fin rundtur.

Hmm..ja hvorfor ikke! :wink: Godt forslag! Det ville kanskje ha tatt bort noe av den værste trøkken på Gjende-båtene, sånn at det ihvertfall ikke ville bli flere avganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berserk og berserk? Det er fint at du får deg en latter Tom, men hvis du leser den debatten nøyere, så tror jeg det skinner gjennom at for mange var det mer snakk om en prinsippsak og ikke det at den ene wiren i seg selv var så farlig. Noen ganger kan prinsippsaker være viktige.

Denne steinleggingen her er i utgangspunktet et tiltak for å begrense vegetasjonsskader. Wiren var et tiltak for å gjøre det tryggere. Begge prisverdige tiltak på papiret, men likevel ikke helt sammenlignbare.. Synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er forskjellige på den måten at de ivaretar forskjellige "behov", henholdsvis sikkerhet og vern av vegetasjon. Likevel synes jeg de kan sammenlignes fordi de begge er inngrep. Jeg synes det blir veldig unaturlig med disse steinene, selv om det ikke er noen stor krise. Wiren var jo bitteliten, men her snakker vi to kilometer med heller, en av dem i nasjonalparken. Og jammen snakker de ikke om å gjøre tilsvarende andre steder - det var ikke tilfelle med wire. Derfor synes jeg det er rart at dette ikke blir sett på som minst like alvorlig. Tross alt er dette et inngrep, mens det å traske på en bred sti ikke kan sies å være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør det legges opp til at en dagstur innom besseggen blir vanskeligere? Jeg legger meg kanskje lagelig til for hogg når jeg sier at jeg tror færre avganger vil være fordelaktig, en avgang om dagen vil kunne skjerme fjellheimen noe, både med hensyn til forurensning fra båten og turister

Nei, tenk på alt det kaoset det vil bli hvis det er kun én båt som går daglig. Det vil jo bli slosskamper og banning hele sommeren igjennom. Da er det bedre å legge ned hele båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fritt frem for å gå Besseggen, men hvorfor skal det være en menneskerett å busses inn eller ut til Memurubu med båt.

Folk ville dessuten få en enda mer flott og komplett turopplevelse ved å gå en vei langs Gjende. Memurubu kunne også fått noen sårt tiltrengte overnattinger.

Det er selvfølgelig ikke noen menneskerett. Men det er klart at når tilbudet har vært der lenge forventer folk at det fortsetter. Hvis det er et problem at det tøffer båter rundt hele tiden synes jeg det ville vært bedre å sette inn en eller to større båter som kunne ta unna for etterspørselen. Synes det er en dårlig løsning med kø, kork og kaos. Og en ting du bør ha i tankene er at det er svært unik og sårbar vegetasjon langs Gjende som ville fått gjennomgå til de grader hvis folk ikke fikk ta båten. Tviler på om det hadde vernet naturen noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ngen dum idé å steinlegge den nederste delen av stien til Besseggen. Alternativet er jo en sti som bare ville ha spist mer og mer av terrenget og lagd større og større sår i naturen. Med en steinlegging holder stien seg mer "på plass".

Ja, det er ikke håpløst, selv om det er et inngrep. Har blandede følelser i forhold til det. Men hvis man først skal legge stein må man lage det ganske bredt, så folk kan passere hverandre. Det er vanvittig hvor forskjellig tid folk bruker opp bakkene fra Memurubu. Hvis det blir smalt kommer de raske bare til å gå ut til siden, også har man det gående akkurat på samme måte som i dag, bare at man har inngrep i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har på fem besök i Jotunheimen - varav två turer enbart där - helt lyckats

undvika Besseggen. Det kan rentav vara en poäng:

http://www.mai.liu.se/~pehac/vandring/ensamhet.html

sista delen. Jag rycker på axlarna åt både wire och sten.

Menj ag erkänner att jag tagit båten ett par gånger, från Gjendebu

eller Memurubu till Gjendesheim.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt mest forarget over opplegget med helikopter-transport. Har lyst til å fortelle en historie fra en fjelltopp nær Ulsteinvik i den forbindelse. Der gikk det en sti fra enden av en vei opp til fjellet. Der stien startet var det tippet et lastebil-lass med stein og satt opp en plakat om at folk kunne bære med seg en stein så tung som de maktet og bære den så langt som de maktet, og fortrinnsvis plassere den på et egnet sted, typisk myr. På denne måten kunne alle bidra med å gjøre stien bedre. Med de tusener av mennesker som går over Bessegen hvert år, burde det ikke være noen umulighet å få få steinsatt en kiliometer fra Gjendesheim og Memurubu på denne måten. Mye billigere og mye mindre støy. En god følelse er det også å bidra litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En grei løsning er selvsagt asfaltering. Gjerne også inngjerding av asfaltstien slik at folk ikke sliter på naturen.

Uorganisert ferdsel er råstygt sett fra hyttevinduet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei løsning er selvsagt asfaltering. Gjerne også inngjerding av asfaltstien slik at folk ikke sliter på naturen.

Uorganisert ferdsel er råstygt sett fra hyttevinduet!

Överdrifter klargör ingenting. Man kunde se på ett liknande fenomen, spångning.

I Sverige spångas det mycket där marken är sumpig, t ex på många håll

i Sylarna. Det är verkligen styggt att se, dessuotm är plankorna väldigt hala

i regn. Det är dock inte för vandrarnas utan för naturens skull

(indirekt alltså ändå för turisterna!) som man

gör så. 1998 gick jag över från Storengdalen till Rykkjedalen (i Sulitjelmafjellene)

och förbi Trygvebu. Överallt där det var det minsta sumpigt vidgade sig stigen,

slitaget bredde ut sig. Vad som är att föredra vill jag inte säga, min poäng

är att avvägngnen int eär på något sätt självklar.

"Uorganisert ferdsel er råstygt sett fra hyttevinduet"

Visst är det så, men det kan ju vara koncentrationen av bekväm turism till ett fåtal stråk

som gör att man med obetydlig ansträngning kan hitta sådana oaser i Jotunheimen

som Fleskedalen, Hjelledale, etappen från Visdalen mot Memurutung,

den från Torfinsbu till Höystakkadalen osv.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hehe, jeg må le litt. Her gikk folk berserk pga. en liten wire for et par år siden, og nå er det ingen som synes dette er et problem. Snakker om konsekvent holdning...

Hei Tom, det var jeg nesten klar over at dette kom... Men hvis du husker godt nok, så vil du også huske at det var ikke bare inngrepet som ble klandret, men først og fremst måten å gjøre det på. Det var mange nok som syntes trappetrinn av stein hadde vært finere enn en wire...

Dessuten er vi her nå entydig utenfor nasjonalparkgrensen. Og det er veldig på tide at de gjør noe med stien opp fra Gjendesheim og Memurubu (det er det også for Galdhøpiggstien fra Spiterstulen sin del).

Julia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er vi her nå entydig utenfor nasjonalparkgrensen. Og det er veldig på tide at de gjør noe med stien opp fra Gjendesheim og Memurubu (det er det også for Galdhøpiggstien fra Spiterstulen sin del).

Nei, her er du nok litt for snar til å trekke dine konklusjoner, unge frøken Julia. Stien opp fra Memurubu er innenfor nasjonalparken, og der har de tenkt å steinlegge en kilometer. Som jeg vel har nevnt er jeg ikke direkte motstander av dette - jeg har blandede følelser. Men en ting må du vel være enig i, nemlig at man må legge steinene ganske bredt for å forhindre at de raske går utenom. Når båten setter av en mengde folk på Memurubu er det køtendenser oppover i lia, og det er nok noe av grunnen til at stien har fått de dimensjonene som den har. Hvis det kun blir en smal stripe stein er dette prosjektet forgjeves.

Når det gjelder stien fra Gjendesheim og mot Galdhøpiggen er disse utenfor nasjonalparken, men man må likefullt tenke på steinleggingens bredde dersom man i det hele tatt ønsker noen effekt av dette. Det burde være en selvfølge, men etter å ha levet et liv i Norge vet jeg at folk som tar slike beslutninger (sosialister i særdeleshet) er så sinnsykt, hemningsløst naive at man aldri kan ta noe for gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En form for stolheisinnretning langsmed Besseggen måtte vært ypperlig! Minimalt med slitasje og så så komfortabelt!(må være noe for de frie markedskreftene Tom)

Det blir da ikke penere med en steinautostrada enn en sti!

Virker som et kamuflert forsøk på å få standarden på stien opp på småsko nivå spør du meg.

Vern om villmarka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.