Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har erfaring med tursekk til stisykling?


NJB

Anbefalte innlegg

Hei,jeg er på utkikk etter en tursekk som jeg kan ha på en 3-4 dagers sykkel tur på stier i marka og på fjellet. Jeg kan ikke gå på lange turer lengre på grunn av nakken så har kjøpt meg en fulldempet sykkel til turer.

Har fra før en Norrøna para ranger sekk,men den blir altfor stor å sykle med.

Utstyret jeg skal ha med veier ca 8-9 kilo ink.6 poser Real turmat.

Utstyret er: Downmat 7,Helsport Rîngstind light 2,Marmot helium dun pose ( ca1kg),Optimus crux,med gass beholder og primus Trek kettle, Devold active ull genser,Bridgdale 1par ullsokker og linere,Devold stilongs,Bergans SuperLlett regnjakke,Bergans Breheimen bukse. og div toalettsaker, Gerber multitool, Spot,kart,kompass,førstehjelputstyr.

Det eneste jeg har glemt nå er vann.

Jeg var innom sportsnett i går og fikk plass til utstyret i en 50 liters sekk,men skal jo ha med 3l vann i tillegg i en camelbak drikkeblære.

Sekken jeg så på og prøvde er en Arcteryx Axios 50liter,siden den har fått gode test resultater.Den kan utvides til 55liter.

Burde jeg gå for en 60 liter sekk som f.eks Ospery Aether, blir den for stor,eller ville dere gått for den 50 literen ut i fra deres erfaring med å sykle med sekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har syklet endel med sekk, og det går fint det så lenge den ikke er for høy (hindrer nakken slikat du ikke får sett skikkelig.. dette blir utrolig slitsomt etterhvert). vektmessig har jeg ingen betenkeligheter, er klart at det er litt uvant, men det venner du deg kjapt til!

husk også å stille inn shock, gaffel og luftrykk etter den "nye" vekten din.. ellers blir det nok en tung tur..

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få mest mulig av vekten på selve sykkelen. Sekk er killer for ryggen min når jeg sykler i alle fall. Se om du får på ett bagasjebrett så du får satt på vesker, så kan du ha veske på styret foran også, da får man fin balanse på sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sti sykkling med vesker er litt "bob bob" og vesker på fulldemper er også "bob bob" Man får bagasjebrett til å sette på setepinnen. Dette tåler ikke all verden så man må uansett beregne en del på ryggen. Jeg syklet rallarvegen med fulldemper og hadde setepinnebrett. Jeg hadde på en sideveske og en vanntett pose oppå. Fikk plass til alt for mye mat og matlagingsutstyr. Telt(helsport tarp) og sovepose/underlag gikk i den vantette posen. I tillegg hadde jeg ei styreveske og ett par småvesker som kan festes under sete og inne i ramma til litt verktøy/lappesaker og regntøy. Da ble det bare en liten sekk med litt skift og småtteri på ryggen. Dette gikk greit men tror ikke det hadde vært noe god løsning i røffere terreng. Sykkelen blir fort baktung også var lasset litt vinglete på setepinnebrettet som måtte justeres litt fra tid til annen. Med det sagt så var nok ikke jeg den som tok det roligst i utforkjøringene de to dagene jeg syklet der. De jeg så trillet sykklene ned fra myrdal for eksempel. Her hadde jeg godt driv og midt i bratta så løsnet sykkelpumpa og klarte å komme seg inn mellom eikene. Til og med det gikk bra bortsett fra at det røyk 3 eiker men det gikk greit å sykle videre.

Det er tungt å sykle med tung sekk men tror uansett det er den beste løsningen for stisykling. Man kan ha litt bak og prøve å få så mye framme som mulig for å holde fronten nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar... vanlig bagasjebrett til sykkelvesker på siden på fulldempet sykkel tror jeg ikke går engang,så det blir nok en styreveske til kamera,objektiver og kart og regnjakke,så får jeg ta den Arcteryx 50 liters sekken til resten. Husker første gang jeg var på 3 dagers fottur i trollheimen med Para Ranger sekken,den var smekk full av tungt tur utstyr og div (u)nyttige ting og 3 liter vann og mat... sekken veide 25 kilo på sommerstid... ødela hofter og rygg utrent som jeg var,så takke meg til en liten 50 liters sekk med lett utstyr for telting på ca.10 kilo inklusiv sekk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

http://www.revelatedesigns.com/ har endel gode ideer på hvordan pakke stasj på sykkel.

Jeg har ingen erfaringer med deres utstyr selv, men det ser jo definitivt smart ut!

For øvrig var mannen bak revelatedesings på tur med venner nylig:

http://packrafting.blogspot.com/2011/07/magical-mystery-tour-video.html

http://epiceric.blogspot.com/2011/07/yakutat-to-gustavus-coast-trip-part-1.html

http://epiceric.blogspot.com/2011/07/mikes-video.html

http://epiceric.blogspot.com/2011/07/gear-geekery.html

Helt rått! :):o;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar... vanlig bagasjebrett til sykkelvesker på siden på fulldempet sykkel tror jeg ikke går engang,så det blir nok en styreveske til kamera,objektiver og kart og regnjakke,så får jeg ta den Arcteryx 50 liters sekken til resten. Husker første gang jeg var på 3 dagers fottur i trollheimen med Para Ranger sekken,den var smekk full av tungt tur utstyr og div (u)nyttige ting og 3 liter vann og mat... sekken veide 25 kilo på sommerstid... ødela hofter og rygg utrent som jeg var,så takke meg til en liten 50 liters sekk med lett utstyr for telting på ca.10 kilo inklusiv sekk. :)

Joda du kan bruke bagasjebrett som festes kun på setepinnen. Ulempen med disse er at de ikke tar så mye vekt og siden de ikke har noe annen støtte så har det lett for å forskyve seg litt sidelengs(vri seg på setepinnen) Så spørs det om du får på nok på dette til at du slipper sekk, begge deler kan fort bli i veien for hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.