Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøhettatraversen


hvalhai

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lurer på hvor mye klatreerfaring man trenger for å gå hele traversen?

Har ikke noe utendørs erfaring, bare klatret litt i vegg inne. Vi i skal ha med en klatreinstruktør på turen ( om det blir tur). :D.

Hva anbefaler dere at vi gjør?

Utendørs klatrekurs koster jo litt, så jeg er litt i tvil på om det er nødvendig :? Kommer ikke til å bestige så mange topper der det trengs klatring, men det hadde jo vært kjekt å kunne litt da :D

Håper på noen fine svar fra dere :D

Hilsen fra Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Starter en fra Stortoppen, er vanskeligste partiet opp til Vesttoppen. Her er det partier gradert til mellom 4 og 5. Opp til Hettpiggen er det enklere klatring (2 - 3). Går en motsatt retning (fra Vesttoppen), blir det hele enklere ved at en kan rapellere de vanskelige partiene. Klatringen blir da bare opp til Hettpiggen fra syd. Vanskeligheten her er jeg usikker på ettersom jeg bare har repellert dette partiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal ha med en klatreinstruktør, regner jeg med at han / hun blir den som går på led. Da skal det ikke være behov for kurs for de andre. Noen må sikre lederen og bindes inn i standplass. Lederen rigger dette og siste klatrer må rydde opp.

Den største forskjellen fra inneklatring vil være at ruta ikke går rett opp slik at et evt fall gir en pendel sideveis. I første halvdel av klatringen opp mot Vesttoppen skrår det ganske mye opp mot venstre.

I tillegg skal det rapelleres og man bør gjennomgå dette før man står på rapellpunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.