Gå til innhold
  • Bli medlem

Knesmerter ved bruk av fjellsko..?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Madamen klage litt på smerter i kneet etter hun har gått mye med fjellsko. Hun får vondt i det kneet hun opererte i en gang i tiden, og har aldri smerter i kneet ellers. Aldri når hun går med joggekso.

Har lest noe sånn som at hvis ankelen får god støtte og ikke får bevege seg fritt, så vil neste ledd i kjeden være kneet. Og da må dette ta over litt av jobben som ellers ankelen ville ha gjort.

Men påliteligheten til kilden er ikke så voldsom høy.

Så hva mener dere om dette? Noen som har greie på det eller erfaring med samme situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har erfart knesmerter etter bruk av tunge randonneeski, og jeg tror det kommer av den økte vekten foten må trekke med seg oppover. Jeg har ikke problemet med lettere ski gitt samme støvel, og jeg har det ekstra ille hvis det klabber. Det kan være at den økte vekten er det som gir ubehag. Uansett hva problemet skyldes ville jeg anbefalt en tur innom Surefoot eller Løplabbet der de er spesialister på fotblad- og knestilling, og mange flere korte turer med disse fjellstøvlene på starten av sesongen - eller helst hele året gjennom. Man må trene på det man vil bli god på, men det er også viktig å ikke trene for ensidig. "Tur" med sekk og støvler én gang i uken, så vanlige treninger ellers :D

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom operasjonen hun gjorde for en stund tilbake fjernet passive strukturer, vil dette være en mulig årsak til at det gjør vondere med tyngre sko. Tyngre sko=økt mekanisk stress --> vondt i kne med manglende strukturer da andre strukturer, laget for annet, må ta over "oppgaven" til strukturene som er fjernet.

Stive sko med høy ankelstøtte hindrer i en viss grad friheten både i isett og frasparket i gange (ikke overraskende). Utover det er fjellskoene sannsynligvis tyngre sko, noe som kan gjøre at personer som i utgangspunktet har en mindre hensiktsmessig gåteknikk får vondt i strukturene som er utsatte (sier ikke at dette gjelder "madamen" din, men at det er en plausibel årsak). Rett og slett fordi de mekaniske kreftene øker. Å få noen til å analysere gangen (og selvsagt komme med forslag på trening ved "justeringsbehov") er løsning. Hvordan var opptreningen etter operasjonen?

Hvordan kan stive sko bidra til knevondt?

Stivheten i skoene hindrer som skrevet friheten i isettet og frasparket. Dette går utover muskulatur og deres virkemåte, hvilke også påvirker strukturer oppover, som du skriver selv. Kne blir "første stopp".

I frasparket er muskulatur bak på leggen (triceps surae) aktiv, herunder en muskel (gastroc.) som assisterer en knefleksjon (bøye kne). Dersom denne assisteringen begrenses ved sko (manglende/redusert fraspark) kan dette gjøre at annen muskulatur må jobbe mer enn vanlig, resultat=øm muskulatur/senebet i strukturer ved kne.

Isettet reguleres av muskulatur i front (tib. ant) og muskulatur bak på lår (hamstrings). Hamstrings bøyer kne og regulerer strekk av kne. Dersom isettet hindres vil dette stille større krav til muskulatur som regulerer strekk av kne (igjen fordi dette er "neste stopp" som fjærer støtet fra bakken), og sannsynligvis vondt i front under kneskjellet fordi det blir større stress på knestrekkere (quadriceps) og senen (lig. patella) som går over kneskjellet og fester knestrekkerne.

Alt dette unngås ved å gå inn skoen slik at den blir noe mykere. Samtidig vil man unngå det når man blir vandt med å gå med skoen (tyngden). Evt. å starte opptrening av muskulatur for å forbedre gåteknikk (dersom aktuelt og i henhold til anbefalinger av fagpers.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har slitt med noe man kaller "slitt menisk". Dette gjør at jeg får smerter i kneet når det belastes, enten når jeg går med sekk, i motbakker eller sykkler.

Jeg bruker en neoprene støttemansjett på kneet og da blir smertene nesten borte.

Hvis det er menisken som er årsaken kan det også hjelpe å vri fotbladene litt ut til siden når du går i trapper eller i motbakke. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg fikk det rådet av en fysioterapaut.

Fjellsko er ofte mye hardere i solen og de stiver opp ankelleddet slik at mye av belastningen / energien fra ankelen overføres til kneet.

Prøv å gå litt "cowboy", dvs. vend føttene og knærne litt utover og overdriv fjæringen i knærne en smule. Da blir den energien som kneet skulle ta opp omgjort til bevegelse og belastningen på kneet blir mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig plaget med smerter i knærne før når jeg gikk nedover fjellet med tung sekk. Har siden begynt å bruke gåstaver og lettere sekk/utstyr og nå er smertene så godt som borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.