Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimstien med to hunder


Loennechen

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg trenger litt tips igjen før jeg legger ut på tur.

Jeg og min bror skal i sommer gå Jotunheimstien (Fra Oslo til Gjendesheim) og ha med oss våre to hunder.

Bocca er 6 år og 50/50 labrador/rotweiler, vant til å gå lange turer men ikke med kløv.

Boy er 10 måneder gammel og er en Toller. Han har ikke så mye turerfaring, men jeg håper at denne turen blir en fin ildåp.

Jeg har ikke hatt som tradisjon å ha med bikkjene på langtur, og er derfor usikker på et par ting:

1. Hvor mye mat bør jeg ha med? Turen vil ta rundt 13-15 dager.

2. Har lest at hoggormtabletter kun maskerer symptomer og er derfor ikke vits ettersom hunden uansett må til veterinær hvis den blir bitt.

3. Hvilket grunnutstyr _må_ jeg ha med til hundene?

4. Hva er maks vekt jeg kan ha i kløven til 6-åringen som ikke har erfaring med å gå med den?

5. Hvilke dagsrutiner er viktig å ha ifht flott, poter og generell helse?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et par tips:

1. Det viktigste er at hunden får i seg tilstrekkelig med vann. Bland derfor vann i maten før servering. Min hund spiser tørrfor hjemme, så jeg øker denne mengden noe og tilsetter i tillegg tørket vom + vann.

Å ha med en sammenleggbar vann/mat-skål er kjekt.

2.

3. Jeg tar med jervehi uten innnerpose nå på sommeren, bånd, potesalve og potesokker. I tillegg har jeg med en rull selvklebende bandasje, sinksalve og kompress. Skal du veldig langt avgårde kan det også være greit å ha med antibiotika og et sy-sett hvis du vet å bruke det, selv om det ikke anbefales å sy hunden selv i marka :)

4. Tommelfinger-regelen sier inntil 1/2 av kroppsvekt, men om det er første tur kan det være lurt å gå ned til 1/3 - 1/4. Sjekk kløven underveis at den ikke lager gnagsår noen plass.

5. Unngå å gå for hardt siden det er første turen til tolleren, så ta derfor pause om den begynner å gå bak deg. Se over pels, klør og poter ved anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.