Gå til innhold
  • Bli medlem

Surtningsui


Friluftslivsjente

Anbefalte innlegg

Ser det er mange som prater om Surtningsui her. Har hørt at det er en svært fin men veldi krevende tur... Er det sant?? Er tennåring og har gått en del på topper før, bla. store smørstabbtind, fanaråken, glittertind, høgrond og midtrond med traversen mellom.....er det mye mere krevende enn noe av dette?? Kan jeg klare det/burde jeg prøve?? Går det ann å nå toppen på ski??

PS: Noen andre ungdommer her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke sant! Surtningssui er ingen krevende tur, hvis du er i middels god form! Turen tar ca. 8 timer t/retur Memurubu. Det er ingen luftige passasjer og krever ingen klyving - lett klatring.

Jeg vil si at turen til Store Smørstabbtind krever noe mer, selv om dette er en kortere tur.

Så ..... ingen grunn til bekymring! :?:

________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at objektivt sett er turen krevende på den måten at det er kraftig stigning og langt å gå. Men med din merittliste i mente er det ingen grunn til at du ikke skal klare Surtningssui. Den er meget enkel å gå, ingen luftige eller skumle punkter. Det er imidlertid en ganske lang innmarsj, først med båt (antakelig), og deretter inn den langdryge Memurudalen. Hvis jeg var deg ville jeg vurdert å ta båten inn til Gjendebu og ta Store Knutsholstind isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et stykke å gå, men selve oppstigningen begynner ikke før et drøyt stykke inn i Memurudalen, og er ganske enkel. Turen inn Memurudalen er meget fin og utsikten på toppen er en av de beste i hele Jotunheimen. :)

Med den merittlisten hun har å vise til, tror jeg ikke Surtningssui skal være noe problem, hvis treningsgrunnlaget er sånn nogenlunde!

Store Knutholstind derimot, vil jeg si kan være noe mer "krevende" for en tennåring. Selv om toppen rager 28 meter lavere enn Surtningssui, er oppstigningen fra Svartdalen ganske krevende. Det er grov ur hele veien opp til toppen og oppstigningen er ganske bratt! Steinsprang ..... :?::!:

Dette er også en 8-timers tur.

Se forøvrig denne linken:

www.geocities.com/mistralmxno/St.Knutholstind.html

Jeg synes Surtningssui passer bedre for en på hennes alder.

_________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stemmer at jeg ikke gikk alene. Men er det sikkert at denne jenta har tenkt til det da?

Jeg har 197 topper (10 pmf-liste). Har vært svak innsats de siste årene pga. vanskelige knær, men nå er begge operert og skal være brukbare. Håper på noen skikkelig fine turer til sommeren :wink: Jeg har aldri fått somlet meg til å skrive i den presentasjonsrunden. Jeg får vel gjøre det en dag. Hvordan står det til med deg og topper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sutrigsui er en fin tur det, med helt sinnsyk utsikt. gikk den selv for 3 år siden (som 17åring). gikk helt greit og var unnagjort på noe under 8 timer.

St. knutholstind er en fin tur det og, men utrolig mye løs stein som gjør turen litt kronglete. tror sutrigsui er bedre, mer å se og mindre dritt føre.

Er forresten ungdom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gå på Besshøe? Denne toppen er så flott og kolosal der den ligger helt alene i ensom majestet. Vil ikke si at utsikkten der står tilbake for den på Surtningssue. Er man på Besshøe sensommers / høst, er de forskjellige fargespillene i vannene rundt et helt utrolig syn. Særlig utsikten ned mot Russvatnet et spektakulær. Dessuten ser en herfra Surtningssue fra en av dens aller beste sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surtningsui når en MANN har gått der som 10 åring :wink:

Denne MANNEN tenkte nok på sin bestigning av Store-Knut, som han kalte Store Knutsholstinden.

Fine turer, litt mer spennende enn Surtningssue:

Store Hellstugutinden: Også en fantastisk utsikt, min favorittutsikt. 2345 moh i midt Jotunheimen, gås enklest på dagstur fra Spiterstulen.

Tjønnholstinden, lett, nokså lang tur fra rv 51. 2330 moh. Litt spennende klyving på slutten.

Store Memurutinden 2364 moh en grei og fin tur fra Spiterstulen til vesttoppen. Kan også fint kombineres med Leirhøe. Har du lyst på litt spennende klyving kan du fortsette bort eggen til østtoppen på 2366 moh.

En fin, midt på treet topp i det ville Hurrungane er Store Dyrhaugstinden på 2147m moh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre fine topper å anbefale i samme "klasse"??

Hva med store Heillstugutind (2345 moh) fra Spiterstulen? Du følger stien mot Gjendebu inn i Urdadalen. Like før Urdadalsbandet, ved vann 1540 moh, dreier du opp mot skaret sør for store Heillstugutind. Noe bratt opp til skaret, og deretter enkelt opp ryggen til topps. En virkelig kremtopp sentralt i Jotunheimen, som gir skikkelig toppfølelse! :wink:

Et annet alternativ er store Memurutind (2364 moh), også den fra Spiterstulen. Ca 4 km sørover på stien mot Leirvassbu/Gjendebu. Deretter inn dalen mot Heillstugubreen på svak sti. Ved breen dreier du mot øst og opp mot Veoskaret. Litt brattere og en del ur opp der. Fra Veoskaret sørover igjen, forbi eller over topp 2264 og videre på slak rygg til store Memurutind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom;

Nei, det er ikke sikkert hun skal gå alene .....

Meg og topper :?:) ..... Vel, jeg blir jo bare smågutten i forhold til deg og mange andre her på forumet. Mitt primære mål er ikke nødvendigvis flest mulig 2000 metere, men det å oppleve naturen, fjellet (spes. tinder i Jotunheimen) og få gode motiver til kameraet!

Håper allikevel å få plusset på listen med noen til sommeren! :wink:

________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune skrev:

Mitt primære mål er ikke nødvendigvis flest mulig 2000 metere, men det å oppleve naturen, fjellet (spes. tinder i Jotunheimen) og få gode motiver til kameraet!

Ikke noe dumt mål det.

Når det gjelder Store Heillstugutind er den kanskje en smule ambisiøs pga. de løse rennene opp mot sørskaret? Men man skal aldri si aldri, selv for det svake kjønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Personlig synes jeg Store Hellstugutinden var heller hakket lettere enn Store Knutsholstinden, for øvrig på mange måter to relativt like enkle / vanskelige fjell.

...

Tom selv om du muligens ikke liker det?, så er det mange andre egenskaper enn rå styrke som kan komme til nytte på bratte fjellturer. Dessuten er det sjeldent rå styrke som avgjør om man kommer seg opp :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungjentepus skrev:

Selv for det svake kjønn?? Svært så kjønnsdiskriminerende vi var i dag da ....Jaja...jeg kan jo ikke no for at jeg er født jente...har like mye glede av fjellet som deg sikkert!!!!

Ja, det er veldig fint at vi har den samme gleden av fjellet. Når det kommer til hekling og kakebaking, derimot, er du nok alene om å være interessert :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv for det svake kjønn?? Svært så kjønnsdiskriminerende vi var i dag da :? ....Jaja...jeg kan jo ikke no for at jeg er født jente...har like mye glede av fjellet som deg sikkert!!!! :wink:

Du må bare ta Tom for den han er, og ikke la deg provosere. "Ungjentepus" er et godt forsøk på å få deg rød i toppen... ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.