Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en sovepose til bruk i fjellet i sommerhalvåret. Har ikke veldig konkrete planer for bruken utover det, men tenker dun siden det er lettere og mindre, men kom gjerne med innvendinger om dere mener fuktighet er et problem. Har sett litt på disse to:

http://marmot.com/products/sawtooth?p=117,173

http://www.mammut.ch/en/productDetail/241001050_v_180/Ajungilak+Lahar+3-Season.html

Noen som har erfaringer med disse? Er det andre som bør være med i vurderingen? Tenker rundt 2000 kr, men gjør ingenting om jeg slipper billigere unna. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge to er alt for tunge hvis du kun skal bruke de om sommeren. Da kan du likså gjerne kjøpe en fiber sommer pose på rundt 1 kilo.

Kvalitets dun poser koster gjerne litt. Jeg har denne posen men har ikke fått testet den skikkelig nok til og gi noen vurdering.

http://www.mammut.ch/en/productDetail/241000960_v_195/Ajungilak+Sphere+Spring.html

Her har du grei sommerpose i fiber

http://www.helsport.no/no/produkter/SOVEPOSER_helsport/PRO/Lom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke den fra Helsport like tung som Ajungilak Lahar? Er soveposene du foreslår varme nok seint på våren og tidlig på høsten også?

Jo den er like tung. Men laharen har jo komf temp for men på -7 grader. Helsport posen koster halvparten.

Skal du bruke posen på hardangervidda eller litt lavere i terrenget. Slike ting spiller jo litt inn.

sein vår og tidlig høst så holder det med pose som har komf temp på 0 grader, så lenge du ikke skal for høyt i terenget og kan vente minus grader.

dun er lettere men også dyrere. fiber tåler mere fukt, men er som regel tyngere men koster til gjengjeld mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke posen på hardangervidda eller litt lavere i terrenget. Slike ting spiller jo litt inn.

I første omgang lavere, men tenkte det kunne være greit å ha en allsidig pose når jeg først skal kjøpe en, så jeg slipper å kjøpe en til med det første. :)

sein vår og tidlig høst så holder det med pose som har komf temp på 0 grader, så lenge du ikke skal for høyt i terenget og kan vente minus grader.

Hvor høyt går grensen omtrent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte i dag en Helsport Lyngen pose - skal tåle 8 grader og ekstrem temp på 0 grader. Veier 1.15kg - Skal bli interessant å teste den i sommer på langtur fra Kilpis til Altevann. Om værmeldinga ikke blir så bra får jeg nok pakke neste pose i sortimanget - en Ajungilak Iglo.

Alternativt finnes jo Helsport Lom som ligger rundt 1100kr i pris og veier ca. 1kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang lavere, men tenkte det kunne være greit å ha en allsidig pose når jeg først skal kjøpe en, så jeg slipper å kjøpe en til med det første. :)

Hvor høyt går grensen omtrent?

Over 1000 til 1200 meter kan du oppleve snø også midt på sommeren. De fleste vil likevel klare seg greit med en 0 pose. Om vår og høst kan temperaturen ligge godt under null over flere dager.

Folk er forskjellige. Noen fryser i en 0 pose, mens andre synes det er godt og varm. Jeg blir normalt litt kaldt i en pose som har Lower Limit temperatur = 0 (etter EN13537 standarden) og temperaturen ute er 0. Jeg har fryst i samme pose når temperaturen har vært ca 10 grader varmere når jeg har gått i mange dage, vært utrolig sliten, sulten og kald. Det er da ikke noe problem å ta på seg litt mer i soveposen.

En for varm pose er heller ikke gøy. Er du "normalt varm" (dvs lik EN) og ønsker en pose som også kan brukes på fjellet tidlig på høsten ville jeg anbefalt en pose mellom 0 og -5 grader som Lower Limit.

Ps: yngre mennesker er stort sett varmere, og kan stort sett legge på en 5 grader til "normalen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg dunposer er litt hypet.

Et minus med dunposer som sjeldent blir nevnt er isolasjonen nedover. Duna man ligger på får null loft og dermed lite isolasjon. Man må bero seg på liggeunderlaget. Der er syntet bedre, også fordi den blir mjukere å ligge i.

Dunpose velger jeg kun dersom vekt er MEGET viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et minus med dunposer som sjeldent blir nevnt er isolasjonen nedover. Duna man ligger på får null loft og dermed lite isolasjon. Man må bero seg på liggeunderlaget. Der er syntet bedre, også fordi den blir mjukere å ligge i.

Dunpose velger jeg kun dersom vekt er MEGET viktig.

Godt poeng! Men er ikke vekt ganske viktig hvis man skal drasse på posen hele dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg dunposer er litt hypet.

Et minus med dunposer som sjeldent blir nevnt er isolasjonen nedover. Duna man ligger på får null loft og dermed lite isolasjon. Man må bero seg på liggeunderlaget. Der er syntet bedre, også fordi den blir mjukere å ligge i.

Dunpose velger jeg kun dersom vekt er MEGET viktig.

Det er ikke riktig at dunposer generelt har et større problem med at de blir presset sammen mot underlaget enn fiberposer. Kun dunposer av dårlig kvalitet er dårligere enn en god fiberpose. LIggeunderlaget er like viktig om du har dun eller fiber, begge fiberne blir presset sammen, men dun ekspanderer fortere. Når du skriver Blinc at syntet er mykere så tror jeg du må ha ligget i en fjærpose ikke en dunpose.

Her er en video som viser hvordan dun er bedre :

http://www.backpacker.com/gear_lab_sleeping_bags/videos/101

Dunposer varer også lengre enn syntetposer hvis man tar vare på dem, men de er vanskeligere å rengjøre. Høy pris er største ulempen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke riktig at dunposer generelt har et større problem med at de blir presset sammen mot underlaget enn fiberposer. Kun dunposer av dårlig kvalitet er dårligere enn en god fiberpose. LIggeunderlaget er like viktig om du har dun eller fiber, begge fiberne blir presset sammen, men dun ekspanderer fortere. Når du skriver Blinc at syntet er mykere så tror jeg du må ha ligget i en fjærpose ikke en dunpose.

Her er en video som viser hvordan dun er bedre :

http://www.backpacker.com/gear_lab_sleeping_bags/videos/101

Dunposer varer også lengre enn syntetposer hvis man tar vare på dem, men de er vanskeligere å rengjøre. Høy pris er største ulempen.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med blinc her.

En dunpose er ikke bare lettere enn en kunstfiberpose i forhold til isolasjonsevnen, den er også mye mer KOMPRIMERBAR og det er vel stikkordet her.

Dunposer er behagelige å ligge i , men på et hardt underlag mener jeg en +/-0 pose med syntetfyll føles behageligere/mykere enn en dunpose med samme temp.gradering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

mitt innspill på pose er at det er bedre å ha en som er litt for varm, enn en som er bittelitt for kald.

Området du skal gå i er jo veldig avgjørende, da det på snaufjellet / over tregrensen fort blir kaldt selv på sommeren.

Det er ingenting som er så deilig som å finne igjen varmen i en god pose om man har blitt kald ila en røff dag, og det er aldri morro å fryse om natten.

Jeg leste og sjekket mange tester før jeg kjøpte min siste "helårspose", og ramlet ned på en Mammut Ajungilak Altitude Winter (dvs, dun og vekt ca 1,5, men veldig komprimerbar). Den er selvfølgelig alt for varm på de varmeste dagene, men da er det jo bare å zippe den helt ned (forutsatt at man ligger i telt da), og heller bruke den mer som en dyne.

Og så blir sikkert denne posen litt for ekstrem for mange, bla pga av pris.

Min samboer har samme posen, med 3 season, med komfort ned til ca -9 for menn, og selv den blir fort litt i tynneste laget for meg om man ligger over tregrensen ut på høsten. Nå kan man jo selvfølgelig komponsere med de nye super-underlagene som nå finnes over alt, og med div inne-poser av fleece etc, men det blir ofte litt hazzel å dra på dette også.

om jeg skal gi et tips om en helårsposen til rimelig pris, så vil jeg satse på Lahar Winther tror jeg.

Det er en litt dårligere vinterpose enn mange av de beste og dyreste, men jeg er helt sikker på at den har plenty av varme i seg, tar liten plass og har en fornuftig vekt og pris.

Og dun tror jeg definitivt du ikke skal bekymre deg over. Mange av de nye posene har såpass bra dun-"teknologi" og mange av de er nærmest vanntette (ut fra spekken kan man jo nesten ligge med de i regnvær, selv om dette er nok å dra det litt langt)

Hilsen Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.