Gå til innhold
  • Bli medlem

Ull-merino-microfiber-Fleece-polypropylen egenskaper/forskjell ?


kenny28

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan forklare forskjellen og egenskapene på disse forskjellige materialene ?

Varmer foreks Microfiber når det er vått som for.eks ull gjør o.s.v ?

Når bør en bruke hvilket, i hvilken rekkefølge hvis forskjellige kombineres o.s.v ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Microfiber varmer ikke slik som ull, det er det kun ull som gjør. Det fine med microfiber er at det trekker fuktigheten (svetten) bort fra kroppen. Og holder deg tørr. Er det varmt og tørt ut så bruker jeg microfiber trøye (Houdini). Funker kjempe, men straks det er mulighet for nedkjling eller at temperaturen er lav bruker jeg tynn merino ull trøye.

I soveposer bruker de ett microfiber materiale (PrimaLoft) som isolasjon i steden for fjær, dun. Da primaloften tåler mere fukt før den bukker under.

Hvis du har på microfibertrøye bør du ha en fleece genser/jakke til bruk ved stopp eller om det skulle bli kaldt.

I sommer kommer jeg til og ha med en trøye i microfiber og en i ull. + en fleece genser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte mye syntetisk før og var fornøyd med det. Jeg svetter bare jeg tenker på fysisk aktivitet og disse syntetiske plaggene tørker raskt og det passet meg bra. Fikk noe hentydninger fra tur kompiser etter et par dager i felt om at en vask kanskje var på sin plass men det var ikke noe som gikk særlig inn på meg.

Kjøpte ei ull 150g Icebraker t-skjorte som et impuls kjøp for en del år siden, dette er en super tynn sak, og etter å ha prøvd ble jeg hekta. Bruker nå kun ull på tur til alle årstider ( Icebraker og Smartwool er merker jeg bruker mest). Disse tynne ull plaggene tørker like fort som de syntetiske plaggene, og om de ikke er helt tørre når man tar de på igjen har de ullens fantastiske egenskap at de foratt er behagelig selv om de forsatt skulle være litt klamme. Ikke lukter de så stramt heller.

Nå er det kun ull som gjelder for meg. Boxer, sokker og trøyer i ull året rundt. Prøv og du blir frelst. Kanskje ikke like slitesterke men du verden så behagelige.

Ser at Chris B. bruker Houdini, har en boxer i dette merket og det er bra saker og merket kan anbefales. Gikk en hel fjelltur kun i kledd denne boxeren som shorts for noen år siden, tror ikke de jeg møtte syntes buksa så tvilsom ut. Dette kan jeg nok ikke gjøre med mine nye ull boxer....

Men like vel er det ull som gjelder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse materialene er flott, men til hvert sitt bruk:

-Ull: bruker nesten alltid ull om vinteren, unntatt til virkelige svetteøkter. Men også om sommeren til lengre teltturer

-Merino: har du råd, kjøp Merino-ull. Mindre slitestyrke, men nydelig komfort

-Microfiber: stort sett yttertekstil, flotte greier, trekker lite fultighet og er lett

-Fleece: uslåeleig som mellomlagsplagg, bruker ikke ullgensere enger, lett og varmt

-Polypropylen: superundertøy i polypropylen er bra til korte svetteøkter. Men superundertøy lukter fælt etter ett/to døgn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntetisk undertøy av typen superundertøy etc. transporterer fuktighet veldig bra, men for å transportere fuktighet så trengs det energi. Ingen ting i denne verden kan transporteres eller flyttes på uten bruk av energ. Denne energien henter undertøyet fra kroppen din. Når du er i aktivitet produserer du som oftest ganske mye energi i form av varme. Da går noe av overskuddsenergien / varmen til å transportere fuktighet, men OBS. OBS. Når du setter deg ned eller kanskje ufrivillig blir liggende stille så produserer du ikke mer varme enn det du selv trenger for å holde deg varm. Undertøyet ditt fortsetter likevel å hente ut varme for å transportere fuktighet og du vil da oppleve det som å sitte naken og våt i et kjøleskap.

Ull transporterer ikke så mye fuktighet, men holder deg varm selv om ulltøyet blir fuktig.

Du kan bruke en ulltrøye, eller for den del hvilket som helst plagg av ull, i flere dager uten å skjenere omgivelsene, men syntetiske plagg stinker etter noen få timer.

I ekstra fint vær bruker jeg syntetiske sykkelklær. Disse klærne henges opp i garderoben på jobben når jeg kommer om morgenen, og allerede etter ca. 8 timer stinker de forferdelig. Slike klær brukes bare en gang mellom hver vask.

Ellers bruker jeg ull både på kroppen og på beina hele året, og jeg kjøper "Janus" på Sparkjøp. Billig, slitesterkt og bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvis man har ulltrøye utenpå microfiberundertøy, mister man da ikke effekten av ullen(som skal holde enn varm når en er bløt) ?

Hva er den riktige rekkefølgen hvis man skal ha på seg all tre plaggene : Tynn ulltrøye, tynn microfibertrøye, fleece jumper , når man skal gå bløt over lang tid ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan egentlig bare si at ULL ER GULL.

Det gjelder i alle årstider og både ved lav og høy aktivitet. Sokker, t-skjorter, trøyer, gensere, stillongs, luer, hansker osv. Ull stinker dessuten ikke, og tørker kjapt. Ull finnes i mange tykkelser og måter å strikke på, og dermed passer de til mange bruksområder.

Superundertøy og lignende bruker jeg kun på trening der jeg kan kaste klærne til vask med en gang etterpå. Varme-egenskapene når disse klærne er fuktige er dessuten dårlige.

De beste syntetplaggene er polartec powerstretch, som er lette, varmer bra, behagelige og tørker veldig raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som har påpekt de ulike egeskapene for superundertøy/syntetisk og ull. Etter min mening er det såkalte superundertøyet rent treningstøy og lite egnet for friluftsliv på grunn av allerede nevnte egenskaper. Det er nok de som har en misoppfatning av at superundertøy er synonymt med supervarmt. Til friluftslivsbruk er det kun ull som gjelder for meg. Bruker fleece ved behov for litt ekstra isolasjon i leir og ved lav aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har ulltrøye utenpå microfiberundertøy, mister man da ikke effekten av ullen(som skal holde enn varm når en er bløt) ?

Jeg lurer på om vi snakker litt rundt hverandre....

Det er vel(?) ikke mye undertøy som lages av Microfiber, dette materialet er vel stort sett ytterplagg.

Nå vi snakker om superundertøy her, snakker vi vel om poyester eller polypropylen, IKKE microfiber.

Microfiber trekker forresten endel svette, men ike mye.

Superundertøy er for øvrig meget bra om sommeren pga fukttransport-egenskapene og er enkelt å vaske i en bekk e.l. fordi det tørker fort, så ikke vær redd for å bruke det. Men altså ikke hvis varmen er viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.