Gå til innhold
  • Bli medlem

Recon pack eller Para Ranger?


solrikioo

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg skal ha meg en av disse sekkene, etter å ha lest utallige positive kommentarer. Men hvilken bør jeg velge?

Recon pack koster 4099 på xxl per i dag. Vanlig pris er 4999

http://www.xxl.no/ryggsekk-bag/sekker/jaktsekker/norroena-recon-pack-ryggsekk-1049834

Para ranger koster 3999

http://www.xxl.no/ryggsekk-bag/sekker/tursekker/para-ranger-ryggsekk-120-l-1049833

Så "sparer" jo endel på å kjøpe recon. Men behøver jeg den?

Jeg kommer til å gå fotturer 3-sesong halvåret, med telt. Både lange og korte turer.

Skal begynne med jakt til høsten, med blir nok bare småvilt i nærområdet, og ved jaktområder ikke langt fra vei, så tror ikke jeg trenger rammen som det er på recon.

Samtidig frister det med "dagstur"-sekken man kan lage av sidelommene.

Begge er jo store og tunge sekker, men recon veier 4,7 mot 4,1 på para'n

Jeg er 187 høy, normalt bygd, 80kg.

Tenker jeg reiser ned en tur på xxl og prøver begge sekkene før jeg bestiller, men alltid kjekt med tips om dere har noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv en para ranger, helt fantastisk bra sekk, ingen negative sider. Har hatt den i litt over 1 år og den ser fortsatt ny ut på tross av mange turer og røff behandling.

Med mindre du skal på storviltjakt vil jeg si du ikke trenger ramma på recon, klin til med en para ranger, spar 1000 kr og bli skamfornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ganske så mange tråder om akkurat dette temaet.. et lite søk og du finner MANGE svar..

jeg endte med å kjøpe recon packen da denne passet ryggen min så merkbart mye bedre at pararangeren ikke engang var et alternativ. MEN for deg kan det jo være akkurat motsatt..

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt, og lest om temaet lenge.

Men ingen tråder som konkluder skikkelig. Og sånn blir det vel med denne også. :P

:P

det er "umuilig" å gi en løsning som er universal for alle.. De er jo mer eller mindre like i plass... jeg ville prøvd begge og tatt den som sitter best på ryggen.. skal du drive med jakt hvor du skal bære mye kjøtt er recon definitivt tingen... da prisen ser ut til å være lik ut ifra de prisene du gir ville jeg lukket øynene og tatt den som sitter best..

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har hatt para`n i snart tjue år og er kjempefornøyd. Den er sikkert forbedret flere ganger på den tiden

og er nok enda bedre idag. Har ikke prøvd Recon men forgjengerne Beito og Hadeng La var kjempe de også,

Jada vi snakker om steinalderen :P Jeg ville nok gått i butikken og prøvd begge.Du kan jo prøve å fylle de med

20-25 kg og gå en runde i butikken.

Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var penga på konto. :) Blir XXL rett etter jobb. Fortsatt ikke sikker på hva jeg endrer opp meg. Blir nok magefølelsen i butikken som bestemmer. :o

Som nevnt: prøv begge på ryggen, gjerne med vekt. Ramma på Recon Packen er kjekk å ha om du virkelig skal bære tungt, men størrelsemessig er det ikke store forskjeller. Du får sikkert god hjelp i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Valgets kval...

Byttet ut min gamle slitne Bergansmeis med en Recon for en del år siden mye pga at jeg jakter elg og trengte en god solid meis sekk for de aller tyngste børene. Er storfornøyd med sekken, virker solid og har et godt bæresystem, men siden den er såpass stor så blir den kun benyttet til kjøtt bæring og når hele familien skal på langtur i fjellheimen. Når far sjøl skal på sine soloturer eller gå sammen med kompiser så leter jeg frem Norrøna sin Svalbard mod på 100 liter, en kjempesekk som rommer et meste når en trenger plass til sovepose, telt og kokekar.

Fikk anledning til å prøve Paraen til en kompis i fjor sommer og jeg ble rimelig imponert over sekken så skulle jeg ha valgt sekk igjen og ikke tatt hensynet til tunge kjøttbører så hadde jeg valgt Paraen fremfor de andre sekkene. Da har jeg ikke tatt hensyn til verken pris eller egen vekt. Ser at det omsettes endel av disse sekkene på Finn så her er det mulig å gjøre en handel uavhengig av hvilken sekk en skulle bestemme seg for. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kan jo oppdatere denne.

Jeg endte opp med Para Rangeren. Den er utrolig god å bære når den er full og tung. Synes også det er veldig deilig at alt man skal ha med får plass inni sekken.

Men som alle vet, jo større plass jo mere har man med seg. Så nå er jeg på jakt etter en dagstur sekk som har plass til Jerven Hunter-duken, en genser og litt mat.

Men Para Rangeren er god å ha når man skal på lengre turer eller frakte ting mellom bilen og hytta. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv endte jeg opp med Recon. Prøvde begge i butikk. Et eller annet som ikke stemte med Para og min rygg. Recon derimot satt som støpt. Vet ikke om det er ramma eller hva som gjorde forskjellen. Kan og være puta mot rygg som er mindre på Para enn på Recon siden jeg er litt svai i ryggen.

Testet og Bergans Alpinist. Den var på en måte bedre enn Para, men selv den nye modellen har et veldig bredt hoftebelte. Fikk nesten feeling at den låste hoftene litt.

Men det er vel også derfor det finnes så mange sekker, alle passer ikke til alle.

Så ble det en liten tur i marka får å teste. Greide fylle den ganske full selv om jeg egentlig synes jeg bare tok med nødvendige ting. Dog kastet jeg oppi en six-pack siden det var så fint vær. Trenger mer drikke når det er så varmt. Startvekt var ca 27 kilo. Ble 3 timer vandring første dag med variasjon av grusvei, kjerrevei, brede stier, mindre stier og stier som knapt syntes. Noen var rimelig kronglete å gå. Innlagt på turen var 2 vadinger hvor jeg først gikk med med bikkja. Støvler og hennes kløv i henda. Tur to var da med sekken. Så 3 timer vandring neste dag med litt lettere sekk og ikke så mye tid på kronglete sti.

Var første tur i år så med "startkondis" på å gå med sekk, varmt vær og til dels kronglete terreng så synes jeg absolutt sekken gjorde sitt til en vellykket tur. Eneste som ikke var vellykket var alle andre som var på tur så nesten alle fine plasser var opptatt :) Forresten fin badetemp alt i marka. Kjipere for fisket da.

Sånn alt i alt merker en jo vekta men sekken sitter tight og fint. Den jeg byttet ut var blitt slapp og føltes litt som å gå med en bag på ryggen, den var dog tighter som ny så klart. Men det var og en grunn til at jeg tenkte på Recon i første omgang. Slippe kjøpe en dyr anatomisk til som etterhvert blir slapp. Tror ramma holder den tight leeeeenge på Recon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Recon Pack i noen år, og syns det er en fantastisk sekk å bære tungt med. Selv om det i seg selv er en tung sekk, skal den pakkes veldig full før den føles tung. Hvis du er i tvil, test begge sekkene i butikk og fyll de helt full med mye vekt. Sammenlignet med anatomiske sekker jeg har prøvd kan jeg bære myyyye mer før den føles tung på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Startvekt var ca 27 kilo.

27 kilo for 2 dager? Himmel og hav. :) Bare sekken er kiloet lettere enn totalvekta på min siste 2 dagers tur. :) (PS, ikke kritikk, bare artig kontrast!)

Selv om det i seg selv er en tung sekk, skal den pakkes veldig full før den føles tung.

Skal man bære tungt så er det klart man må ha en skikkelig sekk, men ikke glem at selv om den kanskje føles behagelig så blir kroppen din utsatt for vekta uansett. Knærne dine jubler ikke noe mer av en god sekk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 kilo for 2 dager? Himmel og hav. :) Bare sekken er kiloet lettere enn totalvekta på min siste 2 dagers tur. :) (PS, ikke kritikk, bare artig kontrast!)

Jo det er litt vekt men da fikk jeg testet sekken litt også. Var jo en sixpack oppi, en halvliter cognac og en halvliter brus. Så det går jo over 4 kilo bare der. Var og ved start av turen så jeg hadde en litersflask vann hengende ipå hoftebeltet. Så hadde jeg ferskmat til middag og ikke Real(hadde en i backup). Men siden det var så varmt hadde jeg jo et kjølebatteri med f.eks. Begynner å summere "alle bekker små" så blir det litt vekt :-)

Så uten det nevnte er vi jo kjapt under 20 hvertfall. Men fylte opp sekken ganske greit ja, dog var alt minus liggeunderlag til bikja inne i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bikkja hadde i tillegg kløv? :D

Ja det er klart :) Men ettersom hun begynner bli oppi åra så slipper hun bære øl og slikt for meg lenger da.

Men det blir litt i sekken med 2 sett fiskeutstyr, speilrefleks, lite stativ, sag, kniv, førstehjelpspakke etc. Sekken veier jo 4,6 alene.

Skal prøve pakke helt marginalt en gang å se hva det ender på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.