Gå til innhold
  • Bli medlem

Allykano i Femunden


Anbefalte innlegg

Hei, i sommer skal jeg og en kompis dra innover Femundsmarka med kano. Det vi lurer litt, og om noen har innspill/erfaringer:

Hva er best:

-slå opp kanoen og padle/dra kanoen oppover vassdraget fra Røa til Nedre Roasten?

eller..

-bære kanoen sammenpakket og slå den opp først når vi ankommer Nedre Roasten?

Takker for innspilll!

-Stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter Knutis. Jeg og Martin M pakket Allyen utapå to 80l Norrøna- sekker før vi gikk ombord på båten over Femunden. Bar med alt utstyret for en ukesttur, samt Allyen, på en runde uten at det ble spesielt tungt. Det er veldig greit å ikke ha med for mye på padletur i Femundsmarka. Eventuelt kan man supplere med eksta mat på stuene i området.

post-3635-133474754654_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far min og eg var på kanotur i Femundsmarka. Vi padla over til Storvika. Vi samrådde oss med kjentfolk før vi padla over Femunden. Etterpå bar vi kanoen opp eit stykke på vegen mot Røvoltjønnan. Det gjekk greitt å bere alt i eitt. (Båt under armane og sekk på ryggen). Vi fiska i desse tjønnene og telta mellom Abbortjønna og Skogtjønna før vi gjekk ned mot Øvre Roasten neste dag. Seinare for vi inn mot kløfthåbua, overnatta der eit par netter før vi gjekk / padla ned att mot Roasten. Fine område, men vi hadde slagregn mesteparten av tida + nordavind og temperatur mellom 5 - 10 grader.

Største fisk: 1,5 kilo ørret nær Roasten, men vi miste fisk som var godt større tidleg på turen. Vi fekk også harr på over kiloet i Kløfthåen....og nokre stygge gjedder.

Frå siste overnattingsstad på neset øvst ved Nedre Roasten padla vi ned til enden og bar ei lang bering ned til Femunden - padla over og ned til utgangspunktet ved Femundshytta og nådde siste ferja ut til øya (Sunnmøre).

Vil anbefale å bruke meir enn dei 5 dagane vi korta turen vår ned til p.g.a. kaldt vêr.

God Tur!

Om Femunden kan kryssast, synest eg Storvika-> Røvol -> Roasten er ein god innfallsvinkel til området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei du !

Jeg skal på samme turen en ukes tid fra neste søndag. Vi har vurdert elgå og opp, eller fra kjærringsjøen og inn..

Men har egentlig ikke funnet ut hvordan jeg kommer meg dit? Kjærringsjøen altså?

Hva ligger prisene på der? fiskekort, parkering osv ? :)

Sitter litt i samme beita :wink:

tips til meg også ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du !

Jeg skal på samme turen en ukes tid fra neste søndag. Vi har vurdert elgå og opp, eller fra kjærringsjøen og inn..

Men har egentlig ikke funnet ut hvordan jeg kommer meg dit? Kjærringsjøen altså?

Hva ligger prisene på der? fiskekort, parkering osv ? :)

Sitter litt i samme beita :P

tips til meg også ? :)

For å komme til Kjærringsjøen må du først til Tännes på svensk side, rett over grensa. Der ligger en landhandel. Spør om veien videre. Alle kjenner Kjærringsjøen. De fikser også fiskekort. Det ligger en bra fiskesjappe nedi hogget, som også har et museum...som sikkert er verdt inngangsgebyret :)

Vel fremme ved Kjærringsjøen er det plenty med parkering, og det koster ca. 10-20 kr døgnet.

Anbefaler å bære over mot Rødsjøen, og ikke ta kursen rett mot Rogen. Flott natur og lette bæringer.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen å kuppe tråden din, men jeg har et par spørsmål til på lager :D

Det ser ut som det blir ankomst ved Elgå for min del. Da lurer jeg litt på ting angående erfaringer

og opplevelser.

Vi er to middels trente som skal padle en ally 16,5 DR, med en hund ombord fra elgå og opp til røa.

Mitt spørsmål er da: Hvor lang ca., burde en dagsetappe være på selve femunden? Det er vel ca.4 mil fra elgå til røa?

Antatt tid? :)

Og bæringen fra røa og opp til nedre roasten (røft 5km ?) skal være borte i 8 dager ( da er det slutt på hundematen)

Kjedelig å måtte tenke på hjemreisen så fort vi ankommer roasten. hehe.

Hvordan er naturen oppover østsiden, fint? Beauty is in the eye of the beholder, ofcourse :D

Det var sikkert en del "hvor lang er en fisk" spørsmål her, men kanskje noen kan gi meg et svar?

Eller burde vi bare betale 690,- for en tur fra elgå og opp til røa med ms fæmunden II ?

Tar de foresten betalt for en sammenpakket allykano?

(Pris pr. pers Elgå Røa er kr. 200,- kano kr. 250,- hund kr. 40,-)

Håper på svar igjen! Ser fram til en uke med regnvære fra søndag av :)

-Christoffer-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar ikke betalt for sammenpakket Ally. Jeg hadde tatt Femunden II. Såpass store vann som Femunden er kjedelig og noen ganger farlig å padle, spesielt med en hund i båten vil jeg fraråde krysning hvis dere ikke har bred erfaring. Hadde heller brukt tiden i Rogenområdet på svensk side. Hvor lang tid dere bruker er avhengig av vind og padleteknikk.

Pakker dere lett skal turen opp til Nedre Roasten gå på under to timer (en bæring).

post-3635-133474756875_thumb.jpg

post-3635-133474756884_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Støtter Knutis. Jeg og Martin M pakket Allyen utapå to 80l Norrøna- sekker før vi gikk ombord på båten over Femunden. Bar med alt utstyret for en ukesttur, samt Allyen, på en runde uten at det ble spesielt tungt. Det er veldig greit å ikke ha med for mye på padletur i Femundsmarka. Eventuelt kan man supplere med eksta mat på stuene i området.

Hvilken Allykano har dere pakket med dere på dette bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.