Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur til Stabursdalen NP


Fjellwanderer

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg reise i Juli og August i Fylke Finnmark, med Buss og Hurtigruten.

Om denne tide jeg ville gjør en tur til Stabursdalen NP.

Til Nasjonalpark finnes to Innganger.

Det annen Inngang (Hovedinngang) er hos Stabursnes, men det finnes også en Inngang på veien mellom Alta og Olderfjorden. Hvor kan jeg finner det. Er det langt til nesta Sted?

Jeg tar Bussen fra Alta. Hvor må jeg stige ut Bussen?

Er Hyttene i NP åpent?

Mange takk for hjelpen. Jeg håper dere kan lese norsk min...

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Gjest Anonymous

Hei Thomas,

beklager sent svar. Håper du har funnet ut litt i mellomtiden og hvis ikke at svarte mitt ikke kommer for sent.

Du nevner en inngang mellom Olderdalen og Alta - dette sier meg ingenting - hvor skal den være hen? Stabbursdalen er jo nord for Alta! Du mener kanskje Okselv som er startpunkt til den vandreruten som går inn i nasjonalparken vestfra og ligger ved E6 nord for Alta mot Skaidi?

Hvis du kontakter FFR (www.ffr.no), Finnmarks Transportselskap, så kan de sikkert hjelpe deg med startpunkt og stoppested til østinngangen ved Sabbursnes / Snekkernes. Stabbursdalen Camp og Villmarkssenter er en privat hytte og samtidig hovedinnfallsporten til nasjonalparken (stiene starter ved Snekkernes).

Det skal være to hytter i parken - Ivatstua og Bastinjavri. Ivarstue er en nedlagt telegrafstuen og er åpen. Bastinjavri er en åpen gamme. På ingen av "hyttene" (det er jo egentlicg ikke engang hytter i den forstand) finnes det noen form for service.

DNT's ruter 1669 og 1670 går mellom Snekkernes og Okselv, og rutene går nord for parken. Etter min informasjon er det ingen markerte ruter i parken, og jeg er ikke sikker om deler av parken er stengt for fotturister.

Det beste er kanskje å ringe Stabbursdalen Camp og Villmarkssenter - de bør i hvert fall kunne hjelpe deg videre!

God tur - og send gjerne en liten turrapport når du er tilbake!

Hilsen fra Valdres

Julia

www.etojm.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Vil bare bekrefte at opplysningene som Julia (fra Valdres) skrev er korrekte.

Si bare du skal av på Okselv. Jeg anbefaler sterkt å loffe noen dager ved Bastinjavri og nordover langs Stabburselva mot Iesjavri, før du evt. går ned til Stabbursnes.

Jan-Eilert

http://www.villmarkshistorier.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.