Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips valg av lett, pustende og vannavvisende bukse.


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Jeg ønsker å høre om noen vet om en fornuftig bukse til bruk på dagsturer som er:

-Lett

-Beveglig. Må ikke hindre beveglese i bratt terreng.

-Vannavvisende. Den må holde meg ganske tørr i lett regnvær en time eller to.

-Pustende.

-Aller helst ha ventilasjonsglidelåser.

Jeg har snust litt på Fjellreven Keb:

-Er denne tung?

-Er denne bra vannavvisende når man ikke behandler den med voks?

Og snust litt på Lundhags traverse:

-Er denne spesielt vannavvisende?

Har dere noe å si om disse buksene, eller andre anbefalinger å komme med?

Takker på forhånd for alle svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke si no om Fjellreven-buksa, men har Lundhags selv og veldig fornøyd med den! Den er nok ikke veldig vannavvisende, var et par dager på tur forrige helg da det regna ganske mye. Endte opp med ett stykk klissvåte bukser som ikke var veldig trivelige å ha på seg dagen etterpå, tross tappert forsøk på å tørke de. Turkameraten min var litt smartere enn meg og tok på seg en regnbukse mens vi gikk i regnet. Er nok det lureste tror jeg, sånn som været var for oss.

Nå spørs det litt hva du mener med lett regn, men som regnbukse funker den nok dårlig. Som turbukse i bedre vær er den ganske magisk!

Håper det var til noe hjelp ihvertfall :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Keb, den har en fin passform med veldig god bevegelighet for klatring og klyving. Øvre deler av buksen kan ikke impregneres med voks, og kan derfor ikke gjøres helt vanntette, men bruker du en lang jakke er det ikke noe problem å gå i lett regn. G1000-materialet er ikke spesielt vannavvisende uten impregnering. Jeg foretrekker å bruke en membranbukse utenpå ved regnvær.

Buksa er ikke superlett, blant annet på grunn av mye forsterkninger på knær og legger. Knærne har lommer der du kan legge inn "knebeskyttere" (f.eks. deler av et gammelt liggeunderlag). Den har glidelåser til lufting både ved lår og legger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en lett turbukse med avtagbare bein fra Hagløfs. Denne har vært utrolig slitesterk, vannavvisende, og ser ikke så fort møkkete ut. På ukesturer trenger man ikke flere bukser enn denne ene. Den blir våt i kraftig regn, men tørker igjen svært raskt. Den er dessverre utslitt nå etter mange og lange turer, og jeg har bestilt meg en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

@snilen: husker du hele navnet på buksa?

Jeg har også sett på berghans-buksa du nevnte. Tror nok det ligger an til et kjøp snart, for kun Lundhags funker dårlig i regn. Skal si ifra hvis jeg finner et bedre alternativ, et raskt søk her på forumet bør gi svar. Gjør gjerne det samme, eventuelt om du deler erfaringer med berghans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.