Gå til innhold
  • Bli medlem

Hurtigruten


Anbefalte innlegg

Fantastisk TV program. Følger Hurtigruten fra Bergen til Kirkenes.

"Heldigvis" er jeg på jobb ft og kan følge sendingen uavbrutt med et skråblikk på storskjerm på kontor, fra tredemølla eller lugar.

I skrivende stund passeres Polarsirkelen. Flott kyst-natur hele veien og gjensyn med flere fjell har vært kostelig, nærmest rørende.

Suverent at folk stiller opp på naust, kai, nes og holmer. Dette binder Norge sammen.

Synd at en må sove 5-6 timer i døgnet og dermed gå glipp av direktesendingen.

Glemt er OL sendingene som gikk til TV2 og reklamefjas.

NRK, gi oss heller en ny road/rail movie hvert år !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig, Dag. Har jobbehelg selv, og har fulgt med i mange timer. Innimellom litt sånn som "å se på maling som tørker", men fantastisk norgesreklame med intervjuer og innspill innimellom. Dette viser deler av Norges fantastisk kyst, og livet langs kysten. Bra av NRK og flott reklame også for Hurtigruta. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset står sendingen på både på tv`en og laptopper.

Vi får ikke med oss absolutt alt, men startetappen, Storfjorden m/ Geiranger, Moldefjord og Helgelandskysten har vi sett så langt. Vi ser frem til Lofoten senere ikveld.

Fantastisk program. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til forannevnte talere. Etter et langt liv på farten rundt omkring i kongeriket, har jeg funnet ut at det kun finnes tre anstendige reisemåter. Det er Hurtigruta, nattoget og drosjebilen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har FRI i helgen og følger med på TV'n all den tiden jeg får til/orker. Men i morgen er det mandag og ny arbeidsuke, da blir det kun mulighet til å se TV når jeg er hjemme :wink:

Et utmerket program, men jeg lurer på hvor båtfolket har lagt igjen fornuften sin sånn som de krysser og kjører foran hurtigruta! Håper det ikke skjer noen ulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært et bra program om det ikke var for Ola Dunk. Står og veiver med norske flagg på alt fra holme til kai som om det var OL eller VM!

Jeg er glad jeg ikke har betalt dyre penger for å få se norsk natur og havner midt oppi et sirkus med folk fra provinsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte det var snakk om at reklame verdien for Hurtigruta var på omtrent 50.000.000 kr.

God reklame for Hurtigruta og veldig god reklame for Norge.

Morro og se at så mange engasjerer seg og møter opp, både dag og natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda bedre enn å SE det på tv, er å ta en tur IRL!! ;)

Jeg har tatt strekningen Bodø-Bergen-Hammerfest inkludert tur innom Trollfjorden (som tok pusten fra meg), og det er fantastisk.

Planen er å en gang ta turen østover også.

Utrolig egentlig at jeg aldri har vært på østsiden, ettersom jeg er i Porsanger hvert år :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers kjørte hurtigruten og de ble veldig skuffet over båten. Det var null underholdning ombord, til tross for flere barer så ble det ikke spilt musikk fra en radio en gang. Av en eller annen grunn trodde de det ville være muligheter til å komme i land på langt flere steder. Lurer på om det bare var i tromsø de kom i land en liten tur. Slik de opplevde turen så stemmer ikke prisen og framstillingen som Cruiseskip særlig bra. Ferje hadde passet bedre, noe den vel også er for de som bor langs kysten. Ferja går bare i naturskjønne områder. Noen som har opplevd turen annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger nå såvidt litt med, men jeg synes båtfolket oppfører seg helt idiotisk! Synes det er latterlig av NRK å også "zoome" inn på tullingene, for det er jo akkurat det de er ute etter! Sine "10 seconds of fame"....

Samtidig så synes jeg nettopp småbåtene ødelegger litt av det "ekte" ved programmet, hele turen fremstår jo nå som litt tillaget!

Mener ikke å være negativ nå altså, men alle korps og kor fra hver krinkel og krok skal vise seg frem????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenstig og kreativt stunt av nrk dette. Fint at de ikke bare sender utenlandske såpeserier eller norske varianter av ulike utenlandske konsepter.

Jeg fikk jo faktisk litt inspirasjon til å fullføre kommunetopp-prosjektet mitt med de nordnorske toppene etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Våre nettsider har vanvittig trafikk i forhold til det som er vanlig, og i går var vi over kapasiteten. Normalt har vi 150.000 besøkende på en måned. I går hadde vi 50.000 på én dag, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten ASA.

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10087627

Godt å høre at det går som det suser nå. Det så jo litt sort ut en stund der Hurtigruten var avhengig av statstøtte for å kunne fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sendingen begynte veldig bra med et litt minimalistisk konsept hvor man faktisk viste det som skjedde på hurtigruta uten noen effekter eller noe sånt. Det var annerledes og veldig nyskapende.

Men etterhvert har det blitt mer og mer turistreklametøys og musikk og voiceover og gudene vet hva. På det verste har det lignet en dårlig utgave av "VM studio" med ompamusikk og tomme intervjuer. Det ville vært mye bedre om man faktisk hadde fortsatt med dokumentarfilmlinja og ikke funnet på en masse flashy ting som egentlig bare er klisjeer.

Aller verst var Peer Gynt-musikken som ble lagt på det ellers utmerkete innslaget fra Trollfjorden. Det hadde vært mye bedre med bare naturlig lyd. Da hadde naturen kommet mye mer til sin rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers kjørte hurtigruten og de ble veldig skuffet over båten. Det var null underholdning ombord, til tross for flere barer så ble det ikke spilt musikk fra en radio en gang. Av en eller annen grunn trodde de det ville være muligheter til å komme i land på langt flere steder. Lurer på om det bare var i tromsø de kom i land en liten tur. Slik de opplevde turen så stemmer ikke prisen og framstillingen som Cruiseskip særlig bra. Ferje hadde passet bedre, noe den vel også er for de som bor langs kysten. Ferja går bare i naturskjønne områder. Noen som har opplevd turen annerledes?

De kan ha hatt unaturlig høye forventninger og må ha reist en begrenset strekning og antagelig med en av de gamle "15 milerne" hvis dette skal stemme. Det er riktig at en flere steder ikke har særlig tid på land, men så lite som de oppnådde det må de ha reist f.eks fra Harstad til Hammerfest hvor landligge bare er fra kvarteret til halvtimen. En får da sett litt på den tiden om en vil. Dessuten er det jo fullt mulig og gå iland og befordres med alternativ transport til neste havn om en vil. Dette organiseres jo også.

De nye skipene kvalifiserer absolutt til betegnelsen "cruiseskip" og jeg har kjennskap til både Hurtigruten og endel cruiseskip. De gamle var virkelig fine engang, men de som er igjen er gjort om med tapetsering/maling av paneler, fjernet tepper til fordel for vinyl mm.

Når det gjelder underholdning foregår den etter min mening utenfor skipene, enten fra dekk eller inne. Jeg synes de underholdningene de har àla svensktoppar med danseband er helt rettsomt, men smak og behag.

Jeg er så heldig at jeg har hatt et inngående forhold til Hurtigruten helt fra barndommen og har reist hele rundturen flere ganger, men mest mellom Florø og Stokmarknes. Heller ikke bare om sommeren.

Kunne vært et bra program om det ikke var for Ola Dunk. Står og veiver med norske flagg på alt fra holme til kai som om det var OL eller VM!

Jeg er glad jeg ikke har betalt dyre penger for å få se norsk natur og havner midt oppi et sirkus med folk fra provinsen.

Det fortoner seg helt annerledes i virkeligheten, synes jeg. Joda, både flagg og småbåter og vinkende fra holmer og kaier. Det er utrolig trivelig. Anbefaler deg en tur.

Personlig synes jeg strekningen Rørvik - Harstad er den fineste.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært mye bedre om man faktisk hadde fortsatt med dokumentarfilmlinja og ikke funnet på en masse flashy ting som egentlig bare er klisjeer.

Enig i dette. Etter min mening er alt av kommentarer, musikk og alskens innslag fra fortid og nåtid ikke bare overflødig - det torpederer også en unik og original programide. Naturen taler sitt eget stillferdige språk, men utsettes til stadighet for støyende og unødvendige avbrytelser. Av det lille jeg har fått med meg er i hvert fall dette hovedinntrykket. En annen ting er producerens / kameramannens grenseløse fascinasjon for å zoome inn småbåter i høy hastighet... Konseptet var godt, men utførelsen levde dessverre ikke helt opp til forventningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De reiste Bergen-Kirkenes for ca 3-4år siden

For så lang strekning er det kun ifm hårdtvær eller havari og derigjennom et forsøk på å seile inn rutene at anløp kortes ned eller sløyfes. Det er rikelig med liggetid mange steder langs denne trasèen, det kan du jo se selv på www.hurtigruten.no

Dersom ekstraordinære forhold forringet turen deres vesentlig kunne de jo krevd refusjoner, enten fra Hurtigruten selv eller gjennom en evnt reiseforsikring.

Men de har nok reist med et av de eldre skipene siden de ikke opplevde dem som mer enn ferger. Hvilken av hurtigrutene en reiser med bestemmes jo av tidspunktet. Jeg ville passet på å fått reise med ett av de nye, men det kan jo også skyldes at jeg har reist med alle de gamle fra 50 og 60-tallet. Og at de som er igjen av disse ikke er i nærheten så staselige som de engnag var. Dessverre er det ikke alle som kan velge reisetidspunkt fritt, da ville jeg valgt et annet år om det klaffet dårlig med hvilket skip jeg ønsket.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Hurtigruta stevnet nordover utenfor Gildeskål med speilblank sjø og Sandhornet i bakgrunnen, og Bødø domkor sang "Å eg veit meg et land", da måtte en utflyttet nordlending tørke tårene vekk fra kinnet.

Til Phaser: Turistene kan gå i land ved alle anløp. Såvel i Trondheim, Bødø og Tromsø ligger Hurtigruta i flere timer. I Bodø går det bl a ekskursjoner til Saltstraumen. Så dine informanter må ha vært spesielt sure.

Underholdning på båten? Hvem gidder å sitte inne å høre på underholdning, når en kan sitte ute å betrakte noe av det vakreste vi har av natur i Norge.

Skulle jeg være kritisk til noe, måtte det være musikkvalget ved noen anledninger. En spiller ikke bråkemusikk til slike naturbilder. Ellers ble kameraene rettet for lite innover mot fjellene. Her gikk en glipp av mange godbiter i form av spektakulære tinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.