Gå til innhold
  • Bli medlem

Jervenduk - er det nyttig?


Anbefalte innlegg

Har en stund vurdert å kjøpe meg en Jerveduk. Tenkt mest på en av de store (Hunter eller King Size). Noen som har erfaringer med de?

Var veldig gira på å skaffe meg en før, men i det siste har jeg hørt både og om bruken av de. Skepsisen har slått litt rot, så er det noen som har en mening om hvorvidt man trenger en eller ikke?

For min del er det snakk om relativt korte turer (opp til en uke, max!) i skog og noe fjellvandring i ny og ne. Er man alene kan det kanskje erstatte teltet når man har en av de større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri følt at jeg har manglet en men så er jeg ikke ute så lenge om gangen heller. Nyttig, ja den kan sikkert redde livet ditt om man er uheldig å havarere midt i steinura. Men har man med seg ett telt kan man jo pakke dette rundt seg også i en nødsituasjon. Tror den er mest nyttig for de som posterer på jakt eller av andre grunner sitter i ro i dårlig vær i lengre perioder. Den kan jo også erstatte ett telt til en viss grad. Sett at man baserer seg på å gå fra hytte til hytte og ikke har med seg telt da burde man absolutt vurdere en type fjellduk som man kan benytte seg av om man av en eller annen grunn ikke kommer seg til neste hytte. Eventuelt en tarp så man får ly for regnværet om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Jerven duken orginal. Har alltid med meg den. Også på dagsturer i fjellet. Ser på det som en slags redningsvest. Kommer uværet så har man ivertfall en plass og holde seg tørr og varm. Og på lengere turer kan det være greit enten som tarp eller ligge på den ved bålet. Bruker den også i forteltet noen gang. Gla i jervenduken min jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at den kan være veldig kjekk og ha, absolutt! Men blir det ikke litt unødvendig vekt å ha med seg på litt lengre turer? Ikke at 1,5 - 2 kg er all verden, men i tillegg til telt, sovepose og liggeunderlag lurer jeg på om det er verdt den ekstra vekten?

Hørt noen rykter om at det fort blir kondens i de, merket noe til det på din?

De fleste jeg har snakket med som har den er godt fornøyd, mens de som ikke har er mer skeptiske. Noe misunnelse inne i bildet kanskje? :D Hvilken type vil du anbefale?? Er det nødvendig med termo-versjonen for vår-sommer-høst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hunter og original. Originalen brukar eg mest til underlag i fortelt, ved matlaging o.l. og som poncho. Hunter brukar eg på posteringsjakt og under pausar på turar om vinteren. Den er utruleg varm og god å ha på seg! Jervenduken er heilt vanntett (bortsett frå glidelåsane) og det gjer at det vert ein del kondens over tid. Feks ligg du i Hunteren med sovepose over natta blir soveposen og duken fuktig av kondens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville tittet på helsport sin også.. den skal vistnok ha en mer praktisk form... jeg har selv jervenduk i normalstørrelse og den er ganske så irriterende til tider. jeg bruker den mest til å holde bikkjene varme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del drasser ikke med meg 0,5-1,5 kg jervenduk og syntes det er litt komisk hva folk er villig til av komprimisser for at denne duken skal gjøre nytten sin, enten det gjelder kondens, vanntetthet eller vekten av den.

Ser nytten av den på en dagstur eller hvis du er jeger på post...på en ukes tur hadde det blitt dødvekt i sekken min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer erstatter jervenduken thermo hunter både telt og sovepose for meg.

vår, høst og vinter erstatter den telt.

Det vil bli fuktig inni etter litt bruk, men den tørker dog meget lett.. Ett kvarters lufting er som regel nok tre sesonger, vinteren kan det bli noe ukomfortabelt og fuktig. Der må eg vel medgi at eg hadde brukt et telt om eg hadde hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Hunter som nå er solgt, er glad for å bli kvitt dødvekta. Har overnattet kun en natt i fysaken og det er vel den mest utrivelig natten jeg har hatt ute. Det var ei natt med klarvær og ca. 10 grader, tror ikke det hadde vært særlig mye triveliger med regnvær og 2 grader. Da heller ei natt i et lekk knappetelt med forsvarets gamle sovepose.

Duken er tung, trekker vann og er etter mine begreper nærmest ubrukelig. Jeg foretrekker heller et telt til halve vekta, har der uendelig bedre komfort. Det er ikke problem å få telt og sovepose til sammevekt som jerven. Jerven anbefaler liggeunderlag så dette har man med i begge tilfeller. Jeg er ikke i tvil hva jeg ville valgt. For meg er komfort viktigere enn høy macho faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange meninger ute og går ser jeg :wink:

Blir nok ikke kjøp med det første uansett, studielånet er ikke fett! Litt usikker på om den passer til mitt bruk, men dukker behovet opp skal du ikke se bort i fra at den havner på ønskelista. Takker for gode innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Thermo Hunter som jeg nesten bare bruker i den kalde årstiden. På fjellet er den sikkerhet, utrolig god å pause i og også å oppholde seg i, både inne i teltet og utenfor i leiren. Den er også med om jeg vil ligge under åpen himmel. Men jeg prøver å unngå å ligge i den om natta med mindre det kommer nedbør eller det er ekstremt kaldt. Som andre sier dannes det kondens... Uansett, jeg synes den er ypperlig til sitt bruk; som sikkerhet, i stedet for telt eller tarp, og som litt luksus ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fjellduken original med skogkamo og en stor en i rescue-farge. Har meget gode erfaringer med begge, de er slitesterke og ganske praktiske. Original-duken bruker jeg mest som tarp, den fungerer også greit med staver og teltplugger som et minitelt. En slipper da å få regn på soveposen, samtidig som den ikke overfører fukt tilbake til soveposen. Har også brukt den som "vandrende telt" for å holde meg og ryggsekken tørr, det fungerer greit med kondens. Duken er også så tett at en kan ligge rett på myra uten å bli våt!

Rescue-duken min som er fõret er flott å bruke inni snøhuler uten sovepose (men med vanlige vinterklær på). Den gjør at det ikke kommer snø mellom liggeunderlaget og klærne. Når en har installert seg er den fin å skifte i, og en kan også ha hund liggende oppå det hele. På en hytte-til-hytte tur uten hyttenøkkel gikk det fint å sove i kun denne duken, selv om det var nattefrost.

Det viktigste for meg på tur er å kunne holde meg mest mulig tørr, og jeg foretrekker å holde sekken under 14 kg. Det går hardt utover tempo og rekkevidde om sekken blir tyngre for min del. Hadde jeg brukt telt ville jeg nok droppet duken, men da bikker fort vekta til feil side av 14 kg for min del! Om vinteren er det mye mer komfort i en snøhule enn i et telt når det blåser opp. Om sommeren er det ofte unødvendig med telt, med mindre det er veldig mye mygg. Derfor blir telt mest en løsning jeg bruker nært bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er Hunter for tung og volumiøs til at jeg orker å dra den med meg på lengre turer, men den er veldig kjekk til dagsturer. Spesielt på ski- og trugeturer er det deilig å hoppe inn i den lune og vindtette fjellduken i pausene. Vektforskjellen blir heller ikke så stor siden fjellduken erstatter de varmeplaggene som jeg ellers måtte ha med til pausene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Helsport sin "X-trem variant", men må si at den ikke alltid får bli med i sekken. Vekten på 1,7 kg og ikke minst plassen den opptar velger jeg som regel å fylle opp med mat. På de lengre turene i våre værutsatte fjell på vinterstid, når jeg i prinsippet kanskje har mest bruk for den blir det ofte til at jeg finner ut at volum og vekt ikke samsvarer med nytten.

Det skal sies at under en ukestur på Hardangervidda i jula ble den tatt med, brukte den da under navigering i ei forferdelig tåke og ei bitende kulde. Fint å kunne krype inn i sitt eget lille hi, skjerma for vær og vind.

Men til mitt bruk, tenker da hovedsaklig vinterstid, tror jeg ikke duken er en must, frister mer å legge pengene i et skikkelig telt, men forblir vel en vurderings sak.

Ps. med Isbjørn Jan Mayen og et gammelt lite komprimerende tremannstelt begynner til og med Recon Packen å fylles, en må begynne å prioritere hva som er nødvendig og hva som bare kommer til å ligge i sekken og ta opp plass.

(http://komplettfritid.no/product/helsport-fjellduk-x-trem-kamu-kamu-skog?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Helsport%20Fjellduk%20X-Trem%20Kamu%20Skog)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del drasser ikke med meg 0,5-1,5 kg jervenduk og syntes det er litt komisk hva folk er villig til av komprimisser for at denne duken skal gjøre nytten sin, enten det gjelder kondens, vanntetthet eller vekten av den.

Ser nytten av den på en dagstur eller hvis du er jeger på post...på en ukes tur hadde det blitt dødvekt i sekken min

Helt enig :D

Duk er veldig kjekt på post og til andejakt, men som generelt turutstyr for overnatting har den dårlige egenskaper og blir lite komfortabel etter mitt syn. Heller en lettvekter vindsekk, dersom nødutstyr er poenget. Et lite og lett telt, evt. supplert med en tarp er mye mer anvendelig, og det er alt man trenger. Så kan man også regne med at dunposen tar inn mindre kondens og holder deg varm lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at den kan være veldig kjekk og ha, absolutt! Men blir det ikke litt unødvendig vekt å ha med seg på litt lengre turer? Ikke at 1,5 - 2 kg er all verden, men i tillegg til telt, sovepose og liggeunderlag lurer jeg på om det er verdt den ekstra vekten?

For meg er Jerven fjellduk orginal først og fremst nødutstyr - for dagsturer eller hytte til hytte turer.

Dernest har den en viss bruksverdi som "alt mulig rart" duk (liten tarp, vindskjerm etc. etc.). Ikke nok til at jeg ville tatt den med for dette behovet alene, men det er kjekt at nødutstyr også kan brukes til andre kjekke ting.

Jeg tar med fjellduk på telttur hvis det blir dagsturer ut fra leir. Hvis turen består i at man går langt med teltet på ryggen - altså null avstikkere uten oppakning - ville jeg droppet fjellduken. Vanntett teltduk burde være nødly godt nok.

For øvrig har jeg ikke testet de tyngre, forede variantene. Men de er populære blant folk som sitter på post. For planlagt overnatting tror jeg det blir litt for spesielt interesserte; resten tar med telt. Litt for klumpete og tungt til at det blir med som nødutstyr den dagen du virkelig trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring:

-overnattingsturer:Not

-dagsturer:konge

-Jakt med postering:super

Jeg går 90% dagturer ettersom det tar 15 min å kjøre på fjellet. Er ute flere ganger i uka hele året, og bruker Jervenduk som pause-hi hvis været slår seg vrangt, eller det er kaldt. God forsikring å ha i sekken, ettersom jeg går mest alene(jobber turnus og har fri når andre jobber)

Har både original og hunter thermo.

På tur med ungene er hunter thermo'en ofte med. Åpner glidelås på langsiden og sitter med underkroppen nedi. Perfekt for å holde tær og rumpe varm. Så har vi dunjakke på overdel. Mmmm godt og varmt i pausen=glade unger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg for min del drasser ikke med meg 0,5-1,5 kg jervenduk og syntes det er litt komisk hva folk er villig til av komprimisser for at denne duken skal gjøre nytten sin, enten det gjelder kondens, vanntetthet eller vekten av den.

Ser nytten av den på en dagstur eller hvis du er jeger på post...på en ukes tur hadde det blitt dødvekt i sekken min

Ser at noen andre spør så jeg bumper opp denne.

Ser ikke helt den funksjonible siden av duken på en lengre tur jeg heller. En lett nylon poncho som går over både meg og sekk var derimot noe jeg savner på turer med mye regn. Varmen holder man nesten uansett mens man beveger seg og er kledd fornuftig. Etterpå har jeg vanligvis telt. Hytte -> hytte tur er da spørsmålet om man bør prioritere et lite telt eller denne duken i tilfelle rottefelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Synes fjellduken er genial.

Har ikke med sovepose om sommeren.

Bruker flisposen inni.

I fjor var den kjekk og ha, snevær og haggel på nedtur. Bildene er tatt i slutten av juli.

Minstejenta på 2 år var den tørreste og varmeste av oss alle.

post-1074-133474756244_thumb.jpg

post-1074-133474756255_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bruker min Thermo Hunter på dagsturer og overnattingsturer. Bruker den da isteden for telt og sovepose.. Kan være fordi jeg sover best uten telt, da jeg oftest sover ute vår, sommer og høst. En mulighet er jo å bruke duken som telt(åpner langsiden og ene kortsiden og setter opp som et lite telt) også sover med soveposen inni. Fungerer kurant det.

Jeg har ikke prøvd disse løsningene over tid, kun 1-2 dager, og til dette er det mer enn godt nok.

En annen ting jeg tenker på er at den er god å ha med i tilfelle noe skulle skje. Jeg har aldri så mye i sekken at jeg ikke har plass til duken, så for meg er det aldri et spørsmål om den skal være med eller ikke. Den er alltid med.

Men det er smak og behag, noen elsker den, andre liker bedre telt. Det beste er nok å velge det man selv vil ha og trives med og ikke hva andre liker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Thermo i mange år. Kvalitet/slitestyrke er meget bra, men for min del har den et litt begrenset bruksområde. Den har vært med på diverse overnattingsturer (vår/sommer/høst), men har blitt lite brukt - kun som pute. Etter å ha drasset på denne mange ganger (den veier litt og tar også en del plass i sekken) ble den i år liggende hjemme uten at den ble savnet. For skiturer om vinteren har den vært fin. Den er topp å ta frem i en pause eller i bivuakkområdet. Jeg er dog usikker på om jeg hadde kjøpt en duk i dag hvis jeg hadde visst det jeg vet nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er min Jerven Hunter ein uunnværlig del av jaktutstyret. Enten høgt til fjells på reinsjakt eller seinhaustes ikkje full så høgt til fjells på hjortejakt. Føler eg har stor nytte av den i dårlig vær eller når det er kaldt. Trur ikkje eg hadde klart å sitte på post så lenge uten den. Den har nok auka antalet jakttimar ute i felten kraftig for jaktlaget mitt i dårlig og kaldt vær. Det er svært sjelden eg har den heilt lukka så kondens er ikkje nokon problem for meg. Det er kun når det er veldig kaldt eg har den heilt igjen. Det er jo ikkje så veldig praktisk å sitte med heilt lukka jervenduk når dyra dukkar opp :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.