Gå til innhold
  • Bli medlem

Kinsarvik - Stavali


guido66de

Anbefalte innlegg

Hei tilsammen,

på garmin Norge Topo kart har jeg funnet at veien fra Kinsarvik til Stavali deler seg etter du har passert Nykkjesesøyfossen og så det er mulig a gå en rund til Stavali og tilbake til Kinsarvik. Hvis jeg er på karten og på ut.no jeg finner ingen vie som deler seg. Vet noen, som kjenner område hvilken informasjon er riktig ? Det er viktig for meg fordi jeg planlegger turen med sønnen min som er 6 år gammel med en overnatting hos Stavali.

Takk skal dere ha og hilsen fra Køln i Tyskland

Guido

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke hva du mener. Kan du presisere nærmere. Gjerne med kartutsnitt. Jeg finner ingen avvik mellom GSP kartet og kartet på UT.no.

I et slikt område som Kinsarvik er det veldig mye turister. De fleste går ikke på tur til Stavali, men opp for å se på fossene. Det er utallige stier i området, men det er bare EN DNT-merket sti. De stiene som er på kartet som ikke er kodet som merket kan være bra stier eller de kan være dårlig stier. De er som oftest ikke merket. Dvs at du må kunne navigere med kart/kompass (evt GPS) Jeg er også overbevist om at det finnes mange andre stier i området som ikke er på kartet. Så uansett må du vite hva du vil. Det beste er å høre med lokal folk i Kinarvik evt om det er andre her på forumet.

Angående tur med en 6-åring. Dette er en meget flott tur i fint vær, men den er lang og tung for en 6-åring. En fjellvant 6-åring vil klare dette fint men vil sannsynlig bruke mye lengre tid en tiden som er satt opp. Det er mange muligheter til rasteplasser oppover dalen, bademuligheter, så på den måten er turen spennende. Men når du er på toppen er det langdrygt å gå inn til Stavali.

Stavali er ei flott og spennende hytte å overnatte på. Det er en mann fra bygda som holder kuer der opp (regner med at han er på plass i år også) og lager mat fra melka. Veldig godt.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge kartet går det en liten sti som du beskriver. Jeg kjenner ikke denne, men regner med at den er farbar. Kritiske punkter er at det eksisterer en bro over elven ved fossen som indikert på kartet, dessuten ser det ut til å være forholdsvis bratt terreng rett over broen. Alternativ rute fra Stavali er å gå merket rute til Lofthus. Denne ruten er betydelig tyngre, og egner seg kon for veldig spreke 6-åringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei siroho,

takk for lang svaren. Vi kjenner turen fra 2007 men da hadde vi for mye snø for å gå opp til vidda. Det er en flot tur og så har jeg planlagt å opp til Stavali, søver for en natt og gå tilbake til Kinsarvik. Sønnen min er veldig vant im fjellet og 10 til 15 km er ingen probløem for han. Vi har planlagt å gå en hele dag så at vi har nok tid og tå mange lekepauser.

På bilde ser du rundveien - kanskje noen kan vudere.

Takk skal dere ha

:D

post-6077-133474753643_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fin tur du har planlagt, men jeg ville tenkt meg om med å ha gutten din med på en slik hard tur på SÅ KORT TID. Jeg har hatt mine 4 barn med på mange og som jeg ser det i dag, altfor lange turer. Det var nok mine ambisjoner og mine ønsker de måtte følge og det har vært feil.

Jeg ønsket at de skulle bli naturelskere som meg, men istedenfor ble det nok heller motsatt. De vegret seg for å være med. Barn ser ingen glede eller poeng med å slite seg oppover altfor høye topper. Det som de er med på er lette gøye turer med bål og grilling. Det er mye du kan få barn med på mye om du tar deg god tid og har "belønning" eller "premier" med på turen.

Men alle de høydemeterene på så kort tid.....??? Vet ikke om gutten din blir en naturelsker av det!!!

Ta heller en roligere tur med gutten din og du vil få han til å like fjellivet. Se på DNT.no sine turer for barn og få noen tips der.

Eller legg inn flere dager når du først er på en så fin plass i Norge. Det er lang kultur i Norge med barn på tur så du vil finne mye fint du og din sønn kan oppleve av turlivet.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhhh, takk for svarer. Kanskje jeg skal vurdere med kona mi hvis turen er for hard for gutten min. VI er often på tur og jeg kjenner Norsk fjellomræde veldig god men det er første år med gutten på egen beiner uten å ha papen som bærer :wink:

Kanskje jeg pakker teltet og så har vi muligheter å slutte turen hvis han er for trøtt.

For nå gleder jeg meg på turn min i Rondane, jeg fly trosdag morgen og turen begynner fredag. En del på egen hand og 4 dager med DNT fellestur. Håper væer er lit bedre som siste ær i Jotunheimen med regn, snø og storm.

Så fint å ha Fejellforum som kommunikasjon platform.

Tusen takk for å hjelp og jeg håper at norsken min er ikke for dårlig (vanskelig å øve hvis du ikke har noen å snakke med på norsk).

Hilsener fra Tyskland

Guido

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.