Gå til innhold
  • Bli medlem

Vannavvisende kontra vanntett...


DrDamage

Anbefalte innlegg

Er det bare meg som merker at enkelte ikke alltid ser ut til å skille mellom vannavvisende og vanntett i produktene vi omgir oss med?

Når en utstyrsprodusent f.eks skriver at en bukse med 20 meter vannsøyle er vanntett, så ER den jo på en måte det. Tekstilet i seg selv er ihvertfall det. Det betyr dog ikke at buksen har vanntette glidelåser og dermed vil det uten bruk av lang jakke "lekke" vann inn der.

Forsåvidt så lekker det jo selvfølgelig ikke, det er jo slik den er ment å virke. Dette vet vi jo gjelder "toppmodeller" som Recon-buksa, Arc'teryx sine plagg, osv...

Når noen gir Bergans Breheimenbuksa stryk fordi den "lekker" i skrittet, så blir det vel litt galt eller? Den er jo ikke ment å være tett der, og dersom buksen ellers virker å holde tett, ja da er det nesten fristende å kalle det brukerfeil. Eller misforstått bruk, kall det hva du vil, uansett så mener jeg det blir litt feil å gi den stryk p.g.a dette.

Burde kanskje postet dette i Den Store Frustetråden siden jeg mest av alt er bittelitt frustrert over mange folks manglende vilje til å innse at de fleste turtøyprodusenter og selgere er ganske gode til å manipulere produkttekster og info slik at vi lettere skal kjøpe disse tingene. Så selv om f.eks Norröna skriver om sin Reconbukse at den scorer 6 av 6 prikker på vanntetthet (som forsåvidt er riktig når man kun ser på tekstilet i seg selv), så sier de også på den samme siden at buksen er laget med vannavvisende glidelås. Da synes jeg folk bør forstå at den neppe holder tett de stedene der slike glidelåser er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jerven er ærlige på dette og skriv følgande under "Så hva kan du forvente deg av Fjellduken?": "Vær likevel oppmerksom på at konstruksjonen ikke gir 100% beskyttelse mot langvarig regn. Glidelåser, maljehull og sømmer er steder hvor vannet kan trenge inn."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig med OP at mange produsenter av membran klær driver misvisende reklame...hadde det stått vanntett til en viss grad så hadde det vært en annen sak. Jeg har recon jakken og den er vanntett til en viss grad...men går jeg med en sekk i et par timer i regn så er genseren under våt, punktene hvor sekken reimer møter jakken vil lekke vann i ganske fort. Nå er det ikke sånn at jakken er ubrukelig, men iforhold til prisen så holder det ikke mål.

Jeg for min del kommer ikke til å bruke mer enn tusen lappen på et membranplagg i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det kan lekke ved presspunkter er fordi vannet blir varmet opp av kroppen og går over i dampform. Slik kan det trenge gjennom membranet sine årsmå porer (som normalt er mye mindre enn vann i fast form) og gjøre deg fuktig.

Dette kan dessverre bare "løses" ved hjelp av et helt tett stoff, som igjen sikkert vil få deg til å svette deg våt likevel :-)

Det at glidelåser og slikt ikke alltid er like tette som de kanskje burde være, kan vel diskuteres i en alt for lang tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.