Gå til innhold
  • Bli medlem

DNT tider - 'Mountain Man' mytene - eller hvordan DNT bestemmer tidene


squidman

Anbefalte innlegg

Annonse
DNT (eller STF) sine tider i Ryfylke er nå i alle fall ganske fornuftige. Som regel bruker man endel mindre tid enn oppgitt, og har veldig god tid viss en skal gå etter "dnt-tidene".

1) Jeg og bror'n (som er i meget god form) gikk Valle til Fyresdal for et par år tilbake - riktig nok med tunge sekker (30kg - fiskeekspedisjon i telt). DNT mener 7 timer fra Valle til Hovstøyl (ifølge GPS circa 40+ km, med en circa 800m-900m+ stigning fra Valle) lar seg gjøre på 7 timer (gang-tid). Jeg hadde likt og se den som klarer det på 7 timer med vanlig hytte til hytte sekk (10kg) med uten å små-løpe.

2) Turtagrø - Skogadalshytta (Jotunheimen) - oppgitt som 18 km, men var nærmere 28+ på gps'en, med 500m stigning gjennom ulendt terrent (stein-ur)- 6 timer ifølge DNT. Da må man nok småløpe igjen med kun kvikk-lunsj og vannflaske - for ikke å nevne stiene er dårlig merket...

3)Nærmere hjem/Bergen - Åsane/Vikaleitet via litlafjellet/storsåta - Veten- til Hordvik - hadde 13+ km på gps og det er circa 410 m stigning - ifølge DNT (guide til Hordaland) 2 timers gange..

osv osv - kan sikkert komme flere eksempel - tror nok dere er alle de typene som heller småløper og går på tur for å få kondis/eller er i idrettshøyskoler, jeg mener turister flest er ikke SÅ ivrig på å sette en 'pers' på tur....ikke overrasket over kommentarene, men noe skuffet. T.o.m turistforening har noen rare tider angitt (finner ikke boken, men det var vel 3-4km i timen oppoverbakke i ulendt terreng? eller noe sånt).

Må visst begynne å sprinte stoltzen daglig hvis jeg skal klare dnt tider.. heldigvis er ikke tidene/de fleste turbeskrivelsen lagt ut på annet en norsk, turister slipper dette her.

Cookie - tydeligvis helt ut av form og fortjener ikke å gå i samme fjell som alle disse 'adoniser' her...jeg burde heller holde meg til fortauet i storbyene!

PS jeg er ikke i SÅ dårlig form - selv om jeg er en 40 år gammel røyker, klarer jeg å bære 30+kg når jeg veier kun 58kg og går jevnlig 3 km/timen. Hadde likt å se DERE bære den prosenten av kroppsvekt (blir vel 50kg på gjennomsnittlig/90 kg innlegger?).... duster.....full of it....

;)

Edit jeg ser de triller distansene ut på kart og legger til 25% - det er mulig det er der det spriker med mine gps-målinger (kunne vært betydelig mere). Samtidig selv om jeg er fjell-vant, er jeg ikke en sånn norsk ubermennsch, der ligger nok forklaringen. obs turister er heller ikke det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at DNT-tidene er relativt greie. Har senest denne helga gått en trekant i Skjækerfjella sammen med 3 andre, og vi holdt de tidene DNT opererer med for rutene vi gikk (med normal hytte-hytte-sekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gangtidene er veiledende. Finn din personlige faktor å gange med etter litt erfaring, så kan det kanskje passe bedre neste gang du går en slik rute. Selvsagt er tidene avhengige av dagsform, antall personer i følget(erfarer at jo større turfølget er jo lenger tid tar det, selv om alle er spreke folk), dessuten om det er bakkete eller flatt, og hva slags terreng man selv trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Må visst begynne å sprinte stoltzen daglig hvis jeg skal klare dnt tider.. heldigvis er ikke tidene/de fleste turbeskrivelsen lagt ut på annet en norsk, turister slipper dette her.

Cookie - tydeligvis helt ut av form og fortjener ikke å gå i samme fjell som alle disse 'adoniser' her...jeg burde heller holde meg til fortauet i storbyene!

... Samtidig selv om jeg er fjell-vant, er jeg ikke en sånn norsk ubermennsch, der ligger nok forklaringen. obs turister er heller ikke det....

Du skriver jo på Fjellforum :wink: - forumet der norske "ubemennsch" diver den mest norske av alle aktiviteter - skryter av sine ekspedisjoner (meg inkludert). De som innrømmer at de går saktere enn "gjennomsnittsnormannen" har jo ingenting å gjøre på Fjellforum.

Målsetningen med TURISTFORENINGSFART har lenge før Fjellforum ble oppfunnet vært å skille "nikkersadelen" fra de som bare subber innom en sti en gang i blant (de uekte normennene).

Hvis du bare fortsetter å trene i en tiårsperiode; ikke stans for å ta bilder, spise, snakke (fy!) ol; slutt å se deg rundt, men hold blikket 2-4 meter foran deg slik at du går effektivt i ura; kjøp superlett utstyr for tusenvis av kroner - vil du sakte, men sikkert kunne gå litt fortere enn TURISTFORENINGSFARTEN.

Men pass deg, når du har nådd målet må du ikke overdrive. Alle disse som påstår at de går MYE fortere enn TURISTFORENINGSFART har ikke skjønt noen ting - nordmenn jogger ikke i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Turtagrø - Skogadalshytta (Jotunheimen) - oppgitt som 18 km, men var nærmere 28+ på gps'en, med 500m stigning gjennom ulendt terrent (stein-ur)- 6 timer ifølge DNT. Da må man nok småløpe igjen med kun kvikk-lunsj og vannflaske - for ikke å nevne stiene er dårlig merket...

28km???? Si meg: har du fulgt den vanlige ruten over Keiserpasset her? Den ruten er da ikke spesielt ulendt heller..... (selv om du ikke akkurat kommer deg opp til keiserpasset med rullestol :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Jeg og bror'n (som er i meget god form) gikk Valle til Fyresdal for et par år tilbake - riktig nok med tunge sekker (30kg - fiskeekspedisjon i telt). DNT mener 7 timer fra Valle til Hovstøyl (ifølge GPS circa 40+ km, med en circa 800m-900m+ stigning fra Valle) lar seg gjøre på 7 timer (gang-tid). Jeg hadde likt og se den som klarer det på 7 timer med vanlig hytte til hytte sekk (10kg) med uten å små-løpe.

2) Turtagrø - Skogadalshytta (Jotunheimen) - oppgitt som 18 km, men var nærmere 28+ på gps'en, med 500m stigning gjennom ulendt terrent (stein-ur)- 6 timer ifølge DNT. Da må man nok småløpe igjen med kun kvikk-lunsj og vannflaske - for ikke å nevne stiene er dårlig merket...

Gikk mye langs DNT stier tidligere og har oppfattet gangtidene under normale forhold som rimelige. Har da gått sammen med folk som ikke er spesielt "trent". Turtagrø-Skogadalsbøen har jeg selv gått, husker den ikke som spesielt urete og GPS loggen var nær de 18 km som DNT opererer med.

Hvordan du får 28+ km skjønner ikke jeg :) . 18km, 6 timer -> 3km/t i snitt, er ikke urimelig gangfart.

Valle-Fyresdal har jeg ikke gått, men DNT opererer med 14 km, og en sjekk på kartet bekrefter dette. Tviler på at kartet stemmer så dårlig med terrenget !?14km/7 timer -> 2 km/t som også innebærer normal gangfart, selv med mye stiging. Hvordan har du GPS logget 40+ km?

Kunne vært artig å se GPS sporloggen din for å se hva som har gitt sånne km utslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går med lett hyttesekk og og er i god form, rekker jeg DNT-tider, noen ganger med god margin. Pauser kommer utenom. Med tung sekk må du plusse på mye ekstra tid. På telttur pleier jeg å gange DNT-tidene med 1,5, inkludert pauser. Og det fungerer bra for meg. Jeg pleier å bruke mer tid enn de fleste over steinur (har ikke vokst opp med stein) og på slike etapper når jeg ikke DNT-tiden, selv med lett sekk.

Da jeg var på tur på Island opplevde jeg det motsatte. Turen jeg skulle gå hadde etapper på 5 timer hver dag. Da syntes jeg det var neturlig å gå 1 etappe per dag. Det viste seg at tidene var beregnet for de langsomste. Jeg brukte 2,5 - 3 timer per strekning. Hadde lett kunne tatt doble etapper, men var ikke forberedt på det. Hyttene måtte bestilles på forhånd, så det var litt upraktisk. Islendingene selv syntes at det var logisk å sette tidene slik at alleman, inklusiv teltere skal nå dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at DNT-tidene var temmelig romslige og man på ingen måte må være godt trent for å holde dem. Har ikke så mye erfaring med DNT-ruter, men løypa fra Saraelv til Nedrefosshytta i Reisadalen har jeg gått på ca 6,5 time, ca 25 km i følge sporloggen. DNT oppgir denne turen til 9 timer og 28 km. Turen går i veldig enkelt terreng, på god sti og stort sett uten stigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

DNT-tidene er for folk i normal, god form. Enten er folk blitt tregere, eller så er det et mer mangfoldig utvalg av folk som går i fjellet nå, siden mange strekninger har fått justert tidsangivelse. Jeg så at E6 over Besseggen plutselig sto med 7 timer, den har jo alltid vært en sekstimerstur. Kanskje greit nok, så blir ikke nykommerne skuffet eller "lurt". Vi andre kan jo bare dure på som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.