Gå til innhold
  • Bli medlem

Bensinbrenner på 4650W uten forvarming eller sot(!)


uppis

Anbefalte innlegg

Jeg kom tilfeldigvis over denne nyvinningen: Soto Muka Stove OD-1NP http://www.sotooutdoors.com/products/item/OD-1NP.html

I følge omtalen har denne brenneren et dysesystem som ikke krever forvarming og samtidig brenner så rent at det ikke oppstår soting på brenner eller kjele. Når brenneren i tillegg har en clip-on drivstoffslange, veier 160g + 160g pumpe og heller ikke krever snuing av flaska for å stenge så begynner dette å nærme seg den ultimate brenneren. Men jeg regner med at ingenting gror inn i himmelen, så det er vel noen drawbacks med denne også?! Det virker som det kan være såpass mye finmekanikk i pumpesystemet at det kanskje kan gå ut over driftssikkerheten. Den krever også at man bruker Sotos egen flaske pga større åpning.

Her er en videoanmeldelse: http://adventuresinstoving.blogspot.com/2011/05/soto-muka-stove-od-1np-video-review.html

Jeg er vel oppe i 5 brennere selv så jeg har ikke det reelle behovet for flere, men det er jo mange i forumet som ikke lar det være noen hindring... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ironisk at den heter soto og ikke skal sote ? :-)

Syns den så spennende ut da.

Flott at de har fått ørlitt mer avstand fra brenner til kjele. På denne måten beholder man mer varme på flammen og får dermed mer fullstendig forbrenning og mindre kullos. Fordel når man fyrer i telt.

ser jo at prinsippet er at den bruker 10sek på å varme opp røret over brenneren før den brenner rent.

Men, det er ved 20+. Tipper den fjusker og plages litt mer når det er 20 minus!

Ser på videoen at det var mye flammer ved forvarmingen...

bråka ille også :D

http://www.youtube.com/user/sotooutdoors#p/u/3/hOn2uRL3S90

Så ikke ut til å være så værst regulering nedover i effekt. Flott for kosefyring for varmens del det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hadde en del kjekke detaljer. F. eks trykkindikator, antirullebøyle, og regulatoren virket rimelig ok, selv om en får en forsinkelse. Litt lengde på slangen er ok også, i tillegg til at den er myk.

Men jeg er fornøyd med Novaen min.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bråker den like ille som det høres ut på filmen ?

Er vant til en MSR whisperlite nå, og den er jo veldig komfy i så måte

Jeg kan ikke uttale meg om lyden fra filmen men f.eks så bråker den ikke like mye som Primus Omnifuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har i det siste sjekket bensinforbruket til Soto Muka på lavest mulig effekt og det er ikke fullt så lovende for de som liker å fyre i teltet om vinteren. Det laveste forbruket jeg har kommet ned i er ca. 2,5dl i timen etter å ha sluppet ut nesten alt trykk av flaska og stilt den på laveste effekt. Til sammenligning bruker min Omnifuel litt under 1dl i timen på lav effekt.

Nå vil en selvfølgelig ta igjen mye av dette under snøsmelting som går veldig fort pga. den høye effekten. Og under fyring i telt er det lettere å skru av og på Muka da den ikke trenger forvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Er det ikke lett å velte en slik primus når du må pumpe på flasken med den korte slangen?

Skal denne være stillegående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lett å velte en slik primus når du må pumpe på flasken med den korte slangen?

Skal denne være stillegående?

Tror ikke det er noe lettere å velte denne enn andre primuser med slange og pumpe. Dessuten er den ganske "breifotet". Den bråker, men mye mindre enn min Omnifuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Tror ikke det er noe lettere å velte denne enn andre primuser med slange og pumpe. Dessuten er den ganske "breifotet". Den bråker, men mye mindre enn min Omnifuel.

Tror jeg holder meg til colemannen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.