Gå til innhold
  • Bli medlem

fiske i Ryfylkeheiene


REJOHN

Anbefalte innlegg

Det er mange som spør om fiskekort i forskjellige deler av Norge.

For å gjøre det enkelt å ta med stanga, så har Stavanger Turistforening etablert et system som gir rett til fiske over store deler av rutenettet.

Fra Stavanger turistforening:

Ta med fiskestangen

Nå er det fin fisk i en rekke vann og vassdrag, og medlemskortet i Stavanger Turistforening gjelder som fiskekort de fleste steder langs STFs rutenett.

Enklere en andre plasser i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må jeg si er en enkel og elegant løsning, og helt sikkert noe å vurdere for flere områder i landet.

Her jeg bor er det ikke fullt så lett, og mangelen på informasjon om fiskekort er et lite mareritt. På den lokale jeger og fiskeforeningens sider, er det INGEN info i det hele tatt om minstemål, fisketider, fiskeplasser, redskap, priser eller kvoter, står ingen verdens ting rett og slett.. :D På kommunens nettsider var informasjonen sist oppdatert i 2004 eller noe, og som følger er for eksempel prisene utdatert. Og på utsalgstedet, bensinstasjonen, får de ansatte null informasjon om regler o.l. Et eksempel er for en stund siden da jeg skulle kjøpe kort for nåsvatnet som huser ørret, sjøørret og laks. Jeg visste egentlig at jeg må betale fisketrygdavgift for å få kjøpe kort der, og det mente betjeningen også, men jeg sa; tull, jeg skal da ikke fiske laks heller..!? :roll: , resultat, den unge damen i kassa klør seg litt i hodet, spør en annen som jobber der som bare trekker på skuldrene og jeg fikk kjøpe kort. Men dette var utenfor sesongen på det vannet, det er lov å fiske hele året fordi, men utenfor sesong er det halv pris på fiskekort, noe jeg også måtte gjøre betjeningen oppmerksom på. Hun beklaget og sa at de bare fikk levert en kakeboks med fiskekort for å selge, ikke mer eller mindre.

Og jeg husker for et par siden jeg skulle på noen dagers fjelltur i nærområdet og hadde tenkt å fiske på et par vann. Jeg dro på samme bensinstasjon for å kjøpe kort, ble spurt hvor jeg skulle fiske, jeg nevnte to vann, betjeningen sa jeg måtte kjøpe to kort. Greit tenkte jeg, og betalte for to kort, men på kortet står det at det er gitt tillatelse for fiske på foreningens områder, ikke ett spesifikt område altså. Noe jeg påpekte og fikk tilbake pengene for et kort, for dette kunne ikke stemme ble vi enige om. Om det stemmer eller ei aner jeg ikke, men jeg gidder sannelig ikke å begynne noe leteaksjon for å finne det ut heller, sånn informasjon burde være lett tilgjengelig og aller helst levert i postkassa minst en gang i året!

Så det er for meg ganske uforståelig at informasjon om fiskekort, tider og avgifter ikke kommer i postkassa minst en gang i året, for her vet ikke de som selger korta engang hva som gjelder og ikke. Det blir liksom litt for lett å drite i fiskekort når det er slik... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel indianerhøvding ble en gang spurt av en hvit mann om han ville selge noe av prærien for at den hvite mann skulle kunne bosette seg der og jakte og fiske. Svaret var at ingen kan eie fisken i vannet og fuglen i luften.

Når det gjelder fiskekort så synes jeg at det er helt sykt at bare man eier et vann eller en eiendom langs et vann så skal man ha betalting av de som vil prøve å få seg en fisk. Hvorfor skal grunneier ha betaling når ferdsel på eiendommen hans er fri i henhold til lov om fri ferdsel i utmark, og hvorfor skal han ha betalt for fisken som "Vår herre" har satt ut i vannet. Høsting av "Gudegitte gaver" burde være gratis og åpent for alle så lenge det ikke er til skade for bestanden.

Men hvis grunneier bruker penger på å sette ut fisk eller tilrettelegger for fiske, f.eks. ved å lage god tilkomst, parkeringsplass, brygge etc. og driver en fornuftig forvaltning så blir det noe helt annet. Da betaler jeg gjerne for å fiske.

Vi har et stort vann / vassdrag like øst for Sandnes som heter Lutsi og Ims vassdraget. Her har jeg fisket i snart 40 år uten å tenke på fiskekort. Når min bror så giftet seg med en jente fra en av gårdene ved vannet, åpnet dette også for garnfiske. Bønnene langs vannet har fra gammelt av drever garnfiske som atåtnæring her, men nå er det ikke så mye igjen av dette.

Nå har jeg hørt at det skal være innført fiskekort en del steder langs vannet, men jeg fisker som før. Det fiskes alt for lite i vannet, røya er nå blitt en bestand av tusenbrødre, liten og tørr, og det gjøres ingen ting for å endre på dette. Like vel vil noen at vi skal betale for å fiske.

Latterlig, spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel indianerhøvding ble en gang spurt av en hvit mann om han ville selge noe av prærien for at den hvite mann skulle kunne bosette seg der og jakte og fiske. Svaret var at ingen kan eie fisken i vannet og fuglen i luften.

Når det gjelder fiskekort så synes jeg at det er helt sykt at bare man eier et vann eller en eiendom langs et vann så skal man ha betalting av de som vil prøve å få seg en fisk. Hvorfor skal grunneier ha betaling når ferdsel på eiendommen hans er fri i henhold til lov om fri ferdsel i utmark, og hvorfor skal han ha betalt for fisken som "Vår herre" har satt ut i vannet. Høsting av "Gudegitte gaver" burde være gratis og åpent for alle så lenge det ikke er til skade for bestanden.

Men hvis grunneier bruker penger på å sette ut fisk eller tilrettelegger for fiske, f.eks. ved å lage god tilkomst, parkeringsplass, brygge etc. og driver en fornuftig forvaltning så blir det noe helt annet. Da betaler jeg gjerne for å fiske.

Men hvis en bruker dette ressonementet må vel samme gjelde for jakt!? Viltet er jo enda mer flyktig og tilfeldig på en eiendom enn fisk, så hvorfor diskureres knapt problemstillingen ift jakt? Eller ved på rot der hvor en vet grunneier ikke skal ta den for salg eller bruke den selv. Osv.

Men mange kunne ved hell bruke fiskeinteresserte til å desimere bestander ved gratis fiske. Noen steder koster det 50-100 kroner for et døgns fiske etter fisk prøvefiske med garn har vist neppe blir større enn 100-120 gram, mens det brukes relativt store ressurser på oppsyn og litt tafatte forsøk på fiskedesimering. Samme vann har gjerne regler med forbud mot mer enn en stang, oter og garn, mens ingenting hadde vært bedre enn alt dette.

Personlig synes jeg oftest det er helt greit med fiskekort og fisker av hjertens lyst hele året i enorme områder for vanligvis rundt 1800 kroner. Eller rundt 150 kroner måneden, det varierer hvor fjellturene går.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis en bruker dette ressonementet må vel samme gjelde for jakt!?

Ja den måtte bare komme.

Ja selvfølgelig også for jakt, men her er problemet at man selvfølgelig må ha opplæring av jegere siden slike tradisjoner og kunskaper ikke lenger overføres fra far til sønn. Og så er det bestandene av vilt. Disse må forvaltes riktig for at vi ikke skal risikere å gjøre ubotelig skade på svake bestander. Forvaltning koster penger og disse pengene må jo noen betale. Det enkleste er jo å melde seg inn i en Jeger og fiskerforening så får du tilgang.

Viltvoksende ved på rot står jo fast. Ofte på statens grunn men også ofte på privat grunn. Uttak av slik ved burde være fri , men kontrollert og styrt som jakt. Hvis private har uttak av ved på privat grunn som næring blir selvfølgelig situasjonen en annen, men der den ikke nyttes av grunneier eller står på offentlig grunn bør den kunne hentes av hvem som helst i samråd med de som er satt til å forvalte vår felles eiendom.

Men multebær kan vel sammenlignes med ved på rot? Jo, jeg mener det. På statsalmening og i de fleste utmarkspmråder i Sørnorge kan du henet det du vil av multer, sopp og andre bær, men i nord har jo samer og fastboende fått særrettigheter, men det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den måtte bare komme.

Det hørtes ut som et hjertesukk, REs! ;) Har ikke sett innlegget ditt før nå, derfor litt sen kommentar.

Om vi ser bort ifra alt som har med forvaltning av bestander, eiendomrett og slike ting er det muligens slik at kortkravet fordeler jakt og fiskepresset? Kanskje fisker de med fiskekort i lett tilgjengelige områder mens de som velger den andre varianten koster på seg å dra litt bort fra oppsyn og kontroll? Vet ikke, men synes forsåvidt det funker bra som det er.

Som en kuriositet kan jeg nevne at bare minutter hjemmefra fisker jeg (og hvem som helst andre) gratis på en velkondisjonert ørretbestand.

Joda, jeg kunne godt tenke meg at både jakt og fiske var fritt. Og når sant skal sies hender det vel jeg legger en flue på vannet også der jeg ikke har betalt for meg. Jeg har til og med helt bevisst falt for fristelsen til å gå ut over eget jektterreng og blitt tatt for det, men begge deler har vært litt situasjonsbestemt og har lite eller ingenting med manglende vilje til å betale for meg. Sånn sett kjøper jeg hvert eneste år fiskekort for områder jeg ikke besøker i det hele tatt.

Men et vederlagsfritt jakt og fiske (og evnt annen høsting av overskudd) kommer vi vel neppe til å oppleve annet enn unntaksvis.

Siden fiskesesongen ligger nærmest får jeg ønske deg "Skitt fiske"!

:!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.