Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS og koordinater


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg antar det er en del med GPS kompetanse her inne så derfor prøver jeg med noen spørsmål. Jeg har koordinater i WGS UTM 32N. Kan man legge disse inn i en GPS for å finne en posisjon? Jeg finner ingen kartløsninger på nett hvor 32N blir brukt så jeg er litt usikker på om det fins. Og enda et spørsmål (for en som ikke har GPS); kan man legge inn flere sett med koordinater som kan utgjøre en besøksrute i kartet? Hvilke GPSer anbefales?

Johnny Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UTM32N som du henviser til kan ikke brukes på min Garmin 60CSx som er en håndholdt gps for turbruk. Fant forøvrig lite matnyttig info om koordinatsystemet på nettet.

Hvor har du fått koordinatene fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke påstå hverken det ene eller det andre når det gjelder hva en spesifikk GPS modell kan og ikke kan - men jeg blir VELDIG overrasket hvis en helt vanlig standard GPS til friluftsbruk som støtter både UTM og geografiske koordinater. Inkludert modellen nevnt over.

Sorry Joker, jeg tror du tar feil, men uten å ha prøvd akkurat den spesifikke modellen skal jeg kanskje ikke være så altfor bombastisk...

UTM 32N er UTM koordinater, sone 32, som dekker vestlige delen av Sørnorge. Sone 33 er lengre vest og så videre. Sone 36 er vel helt øst i Finnmark. "N" tipper jeg er nordlige halvkule (i farten husker jeg ikke om de bruker negative tall sør for ekvator eller om de har en "S" for å angi sørlige halvkule).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har koordinater i WGS UTM 32N. Kan man legge disse inn i en GPS for å finne en posisjon?

Som beskrevet over, så er jeg rimelig skråsikker på at svaret er JA.

kan man legge inn flere sett med koordinater som kan utgjøre en besøksrute i kartet?

Ja. Et enkelt punkt kalles vanligvis et veipunkt / waypoint. Veipunkt som man skal innom i en bestemt rekkefølge kalles en rute.

Anbefaling om GPS modell finner du for eksempel ved å søke på forumet (sorry, min GPS er 8 år gammel og jeg er helt i bakleksa på hvilke modeller som er i salg nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett jankj, og det er ingen grunn til beklagelse :D

Jeg har eksperimentert litt med gps'en og jeg kan legge inn koordinater i UTM32N format, men jeg finner ingen måte å lese dem av på. Straks jeg har lagt inn koordinatene blir de konvertert til "standard" UTM og her jeg bor er det 34W.

Kartkoordinater synes jeg er litt forvirrende. Trodde jeg hadde litt dreisen på UTM, men sammenslåing av soner og belter har jeg nok ikke helt taket på. En koordinat som starter med 32 N ville jeg trodd havnet på vestkysten av Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Joker.

I min Garmin 60 CSx kan jeg stille inn format som skal brukes.

Hvis du etter å ha stilt inn det (Hovedmeny-oppsett-enheter, still inn ønsket datumformat der etter hva jeg husker) tror jeg nok gps'n din ikke forandrer koordinatene. Nå har jeg ike gps'n min foran meg å får sjekket dette spesifikt.

I stedet for å forklare format/datum o.s.v. nå (jeg skal avgårde på jobb) så følg linken hvor dette blir noenlunde greit forklart.

http://www.milvang.no/gps/datum/datum.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare bekrefte at 60csx også har format UTM WGS(84), og når det er satt oppgis alle koordinater i det formatet.

Og det er jo praktisk iom at det blå rutenettet på kart i M711/1:50 000 serien har UTM-projeksjon og geodetisk datum EUREF89=WGS 84. Det bli da enkelt å lese ut posisjon fra kartet og legge dem inn på GPS i samme format. Eller sjekke om angitt GPS posisjon stemmer med kartet etc..dersom man f.eks ikke har kart på GPS for aktuelt område.

TrondE er jo eksperten på dette https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ta forbehold om at gps'en ikke er oppdatert til siste software, uten at jeg tror det har så stor betydning.

Når jeg stiller min gps inn på UTM/UPS så får jeg bare lagret punkter som 34W øst nord. Forutsatt at jeg befinner meg i Tromsø-området. Dersom jeg får oppgitt en koordinat på formen 32N øst nord, så kan jeg legge den inn, men når jeg klikker OK så konverteres den til det sonebeltet som koordinaten ligger i. Kanskje 32N er et valgbart koordinatsystem hvis jeg oppgraderer firmware? Kartene her i nord går det stort sett i 33W og 34W, så jeg tror jeg dropper oppgraderingen inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.