Gå til innhold
Mr. Bratsberg

Hvorfor max to skudd i hagle?

Anbefalte innlegg

I Norge i dag er det kun lov med max to skudd i hagla uansett type. Hvorfor er det slik? Jeg kan ikke se noen god grunn. Er det for å begrense slik at kriminelle ikke får våpen med mer enn to skudd? De får jo tak i våpen uten begrensninger likevel. hvis det er noen som vet det, vennligst svar. :wink:

Pforhånd takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror regelen med to skudd i hagla for jakt, er rett og slett for å begrense effektiviteten og for å gi småvilt en sjans. En halvauto hagle med fullt magasin er ganske så effektiv og kan knekke en hel rypeflokk.

Tviler på at regelen har noe med å begrense antall skudd for kriminelle. Det er ganske så lett å fjerne magasinbegrensingen for magasinhagler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel for å få deg til å tenke deg godt om før du trekker av. Så du er sikker på at skuddene du har tilgjengelig treffer, enn å bare pumpe ut 10-20 stk og håpe du treffer.

:wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leser i boken "Tre i Norge ved to av dem", hvordan engelskmennene oppfattet nordmenns jakt etter reinsdyr sent på 1800 tallet.

Der kunne den engelske forfatteren berette om nordmenn som gikk frem i flokk og plafret løs på reinsdyrsflokken alt det de kunne, og gikk etterpå frem og hentet kadaverene. De som evt. måtte slippe unna med kule i bogen fikk bare løpe. Når man hører om slikt, så blir det med ett litt mer forståelig hvorfor vi skal ha begrenset med ammunisjon i våpenet. Uten tydelige regler så tar gjerne folk seg til rette utover hva de kanskje burde. Sett ut ifra hensyn de gjerne ikke klarer å se selv. Nå gjaldt dette selvfølgelig rifle, men det samme prinsippet gjelder jo for rype og hagle. Som en annen over her nevner, en halvauto kan desimere rypeflokk etter rypeflokk og sammen med en god bikje og to, støvsuge hele fjellet i løpet av en dag. Skadeskytingen er også en ting. 8 raske skudd er ikke like treffsikre som 2 velvalgte, og mange fugl vil dermed etter endt høst bli tvunget til å fly rundt med hagl i kroppen.

Forøvrig anbefaler jeg sterkt "Tre i Norge ved to av dem" som villmarkslektyre. Særdeles velskrevet og gir ett fantastisk innblikk i gammel norsk fjellhistorie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke klarer å treffe på ett eller begge av de to første skuddene, så klarer du ikke å treffe med det tredje heller. Sånn sett ser jeg lite poeng i å ha flere skudd enn to.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

+1

3., 4. 5. hagleskudd og så videre er ganske lite effektive til å felle vilt, men svært effektive til å skadeskyte vilt. "Faen heller! Sier jeger Bom-Bom og brenner 3 ekstraskudd etter gåseflokken".....

(Og en dyktig skytter kan selvsagt desimere kullene på tidlighøsten, når kullene letter puljevis)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og noen jegere burde tydeligvis passe bedre på ammunisjonen sin når de er ute på jakt. På vei til et fjellvann idag så jeg i øyekroken noe som glimtet i et tre, jammen var det et haglepatron som lå der gitt, ikke avfyrt heller. Også oppi et tre da.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
I Norge i dag er det kun lov med max to skudd i hagla uansett type. Hvorfor er det slik? Jeg kan ikke se noen god grunn. Er det for å begrense slik at kriminelle ikke får våpen med mer enn to skudd? De får jo tak i våpen uten begrensninger likevel. hvis det er noen som vet det, vennligst svar. :)

Pforhånd takk.

Ut fra hvordan du spør tror jeg kanskje du har misforstått litt? Maks to skudd er en regel som gjelder i forbindelse med jakt. Det er ikke noe generellt forbud mot mer enn to skudd. I så fall hadde det vært rimelig mange ulovlige våpen i salg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du an godt bruke pumpehalge eller halvautomat på leirduer og annen trening. Men på jakt må man plomberer magasin så man maks har 2 skudd.

Blir vel som nevnt over at der er slik at det er for å få 2 sikre treff og ikke en haug med skudd man fyrer av i farta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg leser i boken "Tre i Norge ved to av dem", hvordan engelskmennene oppfattet nordmenns jakt etter reinsdyr sent på 1800 tallet.

Der kunne den engelske forfatteren berette om nordmenn som gikk frem i flokk og plafret løs på reinsdyrsflokken alt det de kunne, og gikk etterpå frem og hentet kadaverene. De som evt. måtte slippe unna med kule i bogen fikk bare løpe.

Eller som jeg leste i en fortelling fra samme tid: "Vi fikk se simle, bukk og kalv. Vi kom innpå og skjøt begge to." (Altså simle og bukk, kalver skjøt man ikke...)

En av mine første jaktkompiser fortalte om elgjakten på sent 40-tall. Da var et skudd i låret bedre enn ingenting, for da fikk i hvert fall hunden et blodspor å følge.

Det var andre regler og andre grunner til å gå på jakt enn i dag. Jeg tror ikke nødvendigvis det er antall patroner som er avgjørende for om vi jakter humant eller ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror nok ett strikt regelverk er med på å skape en signaleffekt og kultur rundt human jakt. Sammen med økt bevisshet og utdanning i jegerskaren så er mye av grunnmuren lagt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Tommy82
      Hei.
      Er det noen som har tips om rypeterreng med hytte for 4-6 jegere neste sesong?
      Hvor i børgefjell ville dere hatt «base» for en 5 dagers jakttur?
      veit inatur, røyrvik fjellstyre og visit børgefjell har noen tilbud, men om det finnes noe annet, eller generelle tips, så mottas de med takk🙂🙂 skitt jakt alle sammen
    • Av AmundJS
      Hei, er det noen her som vet om forskjellige typer pakkrammesekker? Idag har jeg en Bergans PowerFrame 3810 og er storfornøyd med den, men kan trenge en mindre sekk. Helst rundt 60-80L men med en ramme med visse detaljer som PowerFrame har. For eksempel så er jeg avhengig av disse rørene som stikker opp av ramma, da disse brukes til å bære rifle, ekstra bagger, poser, og mye annet. Vil gjerne også ha en L-formet ramme, da det gjør det mye lettere å pakke vedsekker/bensinkanner osv men L-ramme er ikke et "must".
      Jeg har sett en del på Norrøna Reconpack, men denne er også for stor og for dyr, har også sett på Eberlestock sin Mainframe men denne mangler disse to knaggene. 
      Eventuelt noen som har prøvd seg på å lage en annen sekkepose til PowerFrame? eller vet om en type sekk som lett kan festes på ramma uten å bli ubehaglig på grunn av stropper som festes på tvers av skulderremmer/ryggen? 
      Jeg setter stor pris på alle forslag og hjelp  
    • Av Iren Hansen
      Jeg har kun litt erfaring med storviltjakt og trenger råd og tips på hvilke tradisjoner som brukes for å sikre at man får riktig møring? Hvis til eksempel mørningstermometeret mitt går i stykker, er det metoder for å se om kjøttet er ferdig mørnet? 
    • Av GrundeL
      Leseverdig artikkel om eiendomsretten: https://www.dagbladet.no/kultur/privat-eiendomsrett-er-elefanten-i-rommet/69692606
    • Av Vebjørn Holmslet Astad
      Navn: Litt frå jaktåret 2017
      Kategori: Medlemmenes egne videoer (friluftsliv)
      Dato lagt til: 2018-03-27
      Innsendt av: Vebjørn Holmslet Astad

Har samla opp någen fine situasjoner fra jaktåret 2017 her. Ser fram te høsten igjen

Litt frå jaktåret 2017
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.