Gå til innhold
  • Bli medlem

Partner til Mont Blanc tur søkes (22.07.11 - 29.07.11)


Anbefalte innlegg

Hei

Noen som har lyst til å være med på et eventyr til toppen av Mont Blanc?

Min partner måtte stå over pga. familie årsaker.

Jeg har vært der i fjor og den gangen måtte vi dessverre snu 1,5 time før toppen pga dårlig vær.

Men jeg skaffet meg gode kontakter med lokale guider av verdensklasse. Marc, som blir min guide også denne gangen, har jobbet for den franske flyredningstjenesten i over 20 år og er en sertifisert giude fra eliteskolen Compagnie des Guides de Chamonix

Vi skal gå langs "Traverse Route" som er litt mer krevende enn den vanlige turen. Det hele tar ca. 5 dager (om været holder seg fint) og er 3 dager forberedelse på breen, så turen med taubanen opp til Refuge des Cosmiques. Der 1 dag pause og summit day fra kl 01:00 på natten over 2 andre topper til Mont Blanc.

Ikke la deg lure, eller fortelle av andre, at taubanen er juks. Traverse Route er mer krevende og mens folka går den "vanlige" veien fra Chamonix (mye fallende stein og farlig, lite teknisk krevende), blir det trening på breen for oss, og forberedelse til en ekstraordinær summit day fra sør-vest siden.

http://cosleyhouston.com/mont-blanc-traverse.htm

Pris er 360€ per dag for guide + overnatting. Dette deles på 2, siden Marc, vår guide, kan ha max. 2 pers på tauet.

I fjor booket jeg gjennom Compagnie des Guides (mye dyrere) og måtte betale på forhånd. Denne gangen tar vi det direkte med guidene og det kan hende at vi ikke må betale noe før vi er til stedet. Men det hadde kanskje vært ok at den som bestemmer seg kan på en eller annen måte garantere at han/hun blir med...

Blir det flere som melder seg, kan jeg skaffe en annen guide på samme nivå.

Jeg vet at mange på dette forumet klarer seg allene på slike turer og det er greit. Men det kan faktisk være litt farlig der oppe (det er bl.a. en ca. 80 m høy vegg, 60-70% drop) som du må gå opp hele veien med isøks osv. Og da føler jeg meg mye tryggere med en som har vært 50 gnager på toppen hvis dere vet hva jeg mener :) I tillegg kan været der oppe variere veldig på ekstrem kort tid som MB er kjent for...

Jeg kommer gjerne med mer detaljer, svar gjerne, send spørsmål.

Jeg kan kontaktes på [email protected] eller tlf. 917 89 417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan glede deg til denne turen. Den er flott. Jeg gikk denne i 2009 fra Aguille du Midi, mens vi gikk ned igjen normalruta. Så vi fikk hele fjellet i løpet av en dag. tok første gondol opp, og startet vel rundt 07.00 fra Aguille du Midi. Punktet du beskriver som er ca 80-100 m med 50-60% bratthet er ikke vanskelig for en fjellvant.

Guider og reiseoppratører liker å dramatisere det punktet litt.

Vil absolutt annbefale denne ruta som du også skal gå istedenfor normalruta(som er overbefolket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange på dette forumet klarer seg allene på slike turer og det er greit. Men det kan faktisk være litt farlig der oppe (det er bl.a. en ca. 80 m høy vegg, 60-70% drop) som du må gå opp hele veien med isøks osv. Og da føler jeg meg mye tryggere med en som har vært 50 gnager på toppen hvis dere vet hva jeg mener :-) I tillegg kan været der oppe variere veldig på ekstrem kort tid som MB er kjent for...

Dette er vel den øverste delen av Maudit, men her skal det jo være faste tau (som man ser i det nederste bildet i linken din Chuck Teller)? Ellers må jeg bare, på subjektivt grunnlag naturligvis, hevde at dette er den flotteste og "artigste" ruten, selv om trafikken og faren for "kork" kan være overhengde også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel den øverste delen av Maudit, men her skal det jo være faste tau (som man ser i det nederste bildet i linken din Chuck Teller)? Ellers må jeg bare, på subjektivt grunnlag naturligvis, hevde at dette er den flotteste og "artigste" ruten, selv om trafikken og faren for "kork" kan være overhengde også her.

Hei Dalegudbrand

Det er faste tau der, men for det første hadde du sett i hvilken stand de er... :cry: Så er de delvis dekket av is, helt uaktuelt å bruke karabiner på dem, dessverre. Så man må nok feste et eget på toppen og det gidder de fleste guidene ikke å gjøre. Jeg er ingen veldig erfaren klatrer, men når man er 80 m over bakken og holder seg kun på egne muskler...da har jeg opplevd hyggeligere tider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ned og gjøre en attempt, men uka før du skal ned, dvs mellom 17nde og 24de juli.

Tenkte å soloere normalruta, med mindre det dukker opp noen som vil være med på travers. Noen som skal ned samtidig? :)

Hei Andreas

Dette høres fristende ut. Jeg låser meg ikke på den 24. Har fri på jobben i uker 28 - 30. Det eneste er at guiden min ikke har fri tidligere enn 24.07.

Hadde imidlertid gjerne gått trevers...

Så om du er klar til å være med en som er kansje litt mindre erfaren men i god form og som har gått noen breer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dalegudbrand

Det er faste tau der, men for det første hadde du sett i hvilken stand de er... :cry: Så er de delvis dekket av is, helt uaktuelt å bruke karabiner på dem, dessverre. Så man må nok feste et eget på toppen og det gidder de fleste guidene ikke å gjøre. Jeg er ingen veldig erfaren klatrer, men når man er 80 m over bakken og holder seg kun på egne muskler...da har jeg opplevd hyggeligere tider :)

Jeg har både sett og benyttet meg av disse, kvaliteten vurderte vi simpelthen ikke, men brukte de mest til hvile mellom grupper som var på vei opp eller ned. Til dette formålet fungerte de optimalt (klemknute på prusik). Vi fryktet det med isete tau, men simulerte utglidninger et par ganger og det var bråstopp den gangen. Ellers så er det ingen grunn til å være overbæren snill i disse partiene, "spisse albuer" kan forekomme og er mer regelen enn unntaket, "førstemann til mølla"-prinsippet gjelder. Siden du har guide vil nok det uansett gå greit. God tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en fin mulighet til å være med på en fin tur, det er jeg helt overbevist om. Og at Mark er en erfaren og bra fører er også helt sikkert. Altså - hele tur opplegget mener jeg er 100% topp.

Men - jeg lurer på om dette er noe særlig rimeligere enn de franske guidene? Du skriver at føreren skal ha Euro 340 pr dag, men på hjemmesiden til Cosleyhouston står det at føreren skal ha USD 340 pr klatrer pr dag (forutsatt 2:1) ... Og reise, overnatting og mat kommer i tillegg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en fin mulighet til å være med på en fin tur, det er jeg helt overbevist om. Og at Mark er en erfaren og bra fører er også helt sikkert. Altså - hele tur opplegget mener jeg er 100% topp.

Men - jeg lurer på om dette er noe særlig rimeligere enn de franske guidene? Du skriver at føreren skal ha Euro 340 pr dag, men på hjemmesiden til Cosleyhouston står det at føreren skal ha USD 340 pr klatrer pr dag (forutsatt 2:1) ... Og reise, overnatting og mat kommer i tillegg...?

Hei

Håper jeg blir ikke misfostått her :wink:

Jeg har lagt inn lenken til Cosleyhouston bare som en god beskrivelse av Traverse Route. Har ingen oversikt over hvordan deres guider jobber.

Marc er en lokal guide fra Chamonix - en stor fordel sånt som jeg ser det :wink: . Han tar 360€ (ikke 340€) dagen, som er 180€ per pers. Dette er i hvartfall rimeligere enn 1100 € jeg betalte i fjor for 5 dager (derav 1 dag pause, håper å ikke måtte betale for det denne gangen). I fjor var det altså den samme guiden, bare booket gjennom det lokale guide-byrået...

Overnatting kommer i tillegg men det kan Marc skaffe i sitt eget hus for en god pris :D

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.