Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sekk til å ha med på flye, samt kårte turer med telt...


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på jakt etter en tursekk som jeg også kan ha med på flyet.

Den kommer nok kun til å bli brukt til kortere turer stort sett, å kanskje en telt tur.

Men gjærne en sekk som kan vare noen år, uten å koste en formue.

På sas står det at bagasjen maks kan være 158cm, lengde + bredde + høyde, om jeg ikke har regnet feil, så blir det 88l ca.

Har funnet to sekker som er passe stor til en grei pris:

BERGANS RONDANE 85L til 1665kr http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=22200&prodid=2420

Hellsport Ronden 75L til 1499kr http://komplettfritid.no/product/helsport-ronden-75l

Sistenevnte ser jo ut til å være en solid sekk som har kostet 3000 opprinnelig men er på tur ut. Det er viktig at den holder en stund.

Første er jo litt større og lettere faktisk, som kan være en fordel med tanke på maks vekt på flyet.

Noen andre sekker jeg burde vurdere?

Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med størrelse på sekken på fly trur jeg ikke er så nøye. Har i allefall aldri hatt problemer med min sprengstappa Bergans Viking II på 110L (med noen enorme sidelommer og masse løse reimer). Har flydd endel med den i Norge, og hatt den med til både Italia og Australia også uten at noen har klaga. Ved et par tilfelle har den blitt sendt som spesialbagasje, men uten noe pristillegg :) Det var visstnok pga alle de løse reimene..

Kjenner ikke til noen av de sekkene. At Helsport sin er tyngre kan tyde på bedre bæresystem (mer behagelig å bære tyngre med), men kan ikke si noe sikkert om det. Trur det DSS-bæresystemet til Bergans er godt nok. Sånn generelt er jeg mer fornøyd med Bergans sine sekker enn Helsport. Men når det gjelder service er det heller motsatt...om noe skulle gå dårlig.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nok bergans alpinist 2 brukt for 1500kr, 130 liter, om den blir i største laget for å sende med fly, går det jo ann å ta av sidelommer eventuelt topplokket ser det ut som.

Da får jeg testet sekken på kanotur med telt om to uker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo ryggsekk og flygning:

Har søkt litt rundt i forumet og nettet om dette, uten videre hell, men lurer på om dere har noen tips for å reise med storsekk med fly?

I Forsvaret husker jeg at de sekkene vi reiste med fikk mye juling og egne bagger ble grovt behandlet og småskadet. Det tålte de stort sett pågrunn av rå slitestykre, men av og til ble klipser ødelagt. Har fundert å bare hive storsekken i en søppelsekk eller to, samt teipe klipsene. Ser også at flyplassene av og til har egne plastsekker på diverse last. Det er jo spesielt klipser og harde deler som rammes. Noen foretrekker å bruke regntrekket, anbefales det?. Skal ut på lengre reise i sommer og er åpen for forslag :). Det er en Arcteryx Altra 75 jeg bruker, og det er ikke det sterkeste ytterstoffet sammenlignet med Bora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener jeg har sett sånn pose for å putte ryggsekker i når man skal sjekke dem inn på fly.

Jeg ville ikke sendt min sekk på flyet med reimer løse. Har hørt mange som har fått reimer ødelagt fordi sekken blir slengt i en reim.

Selv bruker jeg en Ula Ohm sekk på sommertur som lar seg komprimere så den er godt innenfor håndbagasjestørrelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.