Gå til innhold
  • Bli medlem

Vengsøya rundt 13-15. mai


strebus85

Anbefalte innlegg

Vengsøya rundt 13-15. mai 2011

I midten av mai gikk jeg sammen med min gode venn tyskeren og en kompis av ham igjen rundt en av øyene på ”Yttersia” av Troms, nærmere bestemt Vengsøya. Det var bare en tonetterstur, men jeg poster den likevel, for det er ikke mange rapporter her inne fra øyturer nordpå.

Dag 1.
Vi tok 2215-ferga fra Belvika i Lyfjorden, 20 min kjøring vest for Tromsø. Ferga tar bil, men vi parkerte i Belvika og spaserte om bord. Turen tok ca en halvtime før vi kunne gå i land på Vengsøya. Dersom en ser for seg øya som ei urskive, så kan en si at det går vei fra kl to til kl seks. Resten av øya må en heldigvis gå fjærelangs eller følge sti. Vi fulgte veien sørover til den stoppet, og her gikk vi en snau kilometer til før vi slo oss til ro på noen lyngrabber med trivelig utsikt mot Grøtfjorden og Tromvika.

Dag 2.
Dagen derpå kom første ”våkne opp møkktidlig pga solsteik i fleisen-morgen” for undertegnede så langt i år. Kl fire stod sola rett på og varmet godt. Det er bare en uke igjen til middnattsol, så sola er oppe fryktelig tidlig, for å si det sånn. Mine to turkammerater sov bedre og bevegde seg ikke før nærmere åtte. Jeg utnyttet morgenkvisten til å fiske litt, uten hell, og hadde det stort sett helt greit. Da folket var våknet og frokosten spist, satte vi av gårde. Denne dagen kløyv vi stort sett i ur og bergsider, for denne delen av øya er tunggått. Etter å ha hoppet fra stein til stein hele dagen kom vi fram til den utenomjordisk vakre stranda i Rekvika nord-vest på øya utpå ettermiddagen. Vi fyrte opp bål av den anstendige mengden drivved vi fant der og hadde det egentlig ganske trivelig. Andre natt var som første under åpen himmel.

Dag 3.
Vi fulgte i dag ikke kystlinja, men tok en fjelltur. Det går en sti fra Rekvika over fjellet til fergeleiet, og det er denne stien som er vanligst å bruke. Den siste biten ned til Rekvika er det en ganske drøy bakke, men den er ikke problem for folk i grei form. Det skal likevel nevnes at 300 høydemeter på en halv km i luftlinje kjentes i morgenkalde lår. Vi kom oss over fjellet og hadde perfekt utsikt nordover mot Musvær, Sandøya og storhavet i retning Svalbard. Ferga gikk ikke før i tretida, så vi tok en lang pause oppe på en liten og lekker rygg. Etter hvert tuslet vi ned til

post-4583-133474751566_thumb.jpg

post-4583-133474751644_thumb.jpg

post-4583-133474751718_thumb.jpg

post-4583-133474751794_thumb.jpg

post-4583-133474751864_thumb.jpg

post-4583-133474751936_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det var en fin tur i finvær. Første vårtur for undertegnede.

Vi hadde som mål å (nesten) gå rundt øya, så vi lot toppene være i fred for denne gang. Det skal nevnes at det fortsatt lå skavler på ryggene.

Det skal gå ann å gå hele øya rundt, også strekket videre nord-øst for Rekvik - men jeg har blitt fortalt at det kan være litt klyving akkurat her.

Det har skjedd en liten feil ett eller annet sted, så dere må trykke på bilde nr. 3 "tunggått og fint" for å få det riktige bildet. Det skal nevnes at det området som vises her, er det mest krevende på hele turen. Jeg vil gjerne påpeke at en ikke bør gå denne turen i regnvær eller vind. Flere strekke var svært bølgeutsatt og stein og bergside blir nok glatte i regnvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.