Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner og førstekjøp av kano til familie.


Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er en familie på 5 som skal kjøpe kano og ønsker derfor bistand fra noen med mer erfaring :)

Det første jeg lurer på er hvilke forskjeller det er på en kano som er åpen i begge ender (Pelican, Old town o.l) og en kano som er lukket i endene(Hasle, Cherokee o.l.).

Vi bør ha en kano med god plass og plass til 2 voksne 2-3 barn. De første 2-3 årene har vi kun behov for plass til 2 av barna da minstemann ikke er 1 år enda :D. De andre er 5 og 7.

Vi har tenkt å bruke 8000 +/-, og dermed ingen Ally som jeg ser mange anbefaler. Skal vurdere Ally når ungene blir så store at vi må ha to kanoer.

Altså først og fremst ønsker jeg å vite fordeler/ulemper med type kano, men tar også imot tips til merke og materiale.

Bruken blir mest fiske i rolige elver og innsjøer, men også noen helgeturer med barna og oppakning.

Setter stor pris på innspill.

Hasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det mange valgmuligheter og prisforskjeller.

Vi har en Pelican Colorado, den kjøpte vi i fjor og er godt fornøyd med den, så lenge barna deres er såpass små - og dere har med bare to av dem er den stor nok, men så fort minstemann er stor nok til å være med blir den for liten. I alle fall om dere har tenkt å bruke kanoen på overnattingsturer.

Det finnes også en lengre Pelican kano også - touring, men den er lengre og kanskje litt for lang til å frakte med på biltaket.

Haslekanoen er ny modell fra i år, med vanntette skott i endene, den ser fin ut etter det jeg har lest og hadde nok blitt vårt valg om vi skulle kjøpt i år. Jeg har ikke målene på den, men tror ikke den er lengre enn Pelican colorado, men har kanskje noe større lastevekt.

Kanoen vi har veier ca. 30 kilo - går kjempefint å løfte den opp på biltaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært bekymret for kanoens lengde i forbindelse med å frakte den på biltaket. Jeg har en bil med relativt kort avstand mellom bøylene, og kanoen er 5,5 mtr lang. Med y-line som festes ned foran og bak på kanoen ligger den støtt som fjell på taket (men det er risikabelt å ikke feste ned endene på den. Kanoen ligger uansett mye stødigere når den er fetset ned i begge ender, så jeg vil jo anbefale det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør ha en kano som minst er 17fot hvis du skal på helgetur med fam. Vi har 3 barn (2,5, 7 og 9år) og har en 19fot kano. Ikke noe problem å ha den på taket av en stasjonsvogn, og plassen i kanoen kommer godt med.

Mer lengde på kanoen betyr normalt: Tar mer bagasje( som du trenger når alle skal ha sovepose og liggeunderlag), stabelitet og fart. Det med fart er viktig når ungene begynner å bli sure.... På litt lengere turer er det greit at dere KAN øke farten om det trengs

Anbefaler å kjøpe så lett kano som mulig. Vår veier 22kg (Wenonah Itasca, Kevlar Flex-Core).Lett kano er fantastisk når du skal bære eller ha den opp på et biltak. Fruen mener den er verd hver krone. Kevlar koster, men tåler mer enn folk tror . Skal dere på mye steinete vann eller elv, er det Royalex som gjelder.

Anbefaler også å kjøpe "bend shaft" årer hvis det blir mest flattvanns paddling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ble litt revet med og glemte helt vekk at der var en begrensning på ca. 8000.-

Tror muligens den "nye" haslen vil være det beste valget.

Ally vil uannsett passe best for de som skal bære langt inn på fjellet, før de setter den sammen. Ally bør ikke transporteres på et biltak oppslått i mer en 50km/t. KAN bli skjev hvis du kjører fortere.

lykke til med valget, og håper dere få mange flotte turer i ny kano

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har padlet kano før så bør du skaffe deg litt kunskap om padleteknikk.

mange tror at det bare er å stikke åra i vannet og padle i vei, men så enkelt er det nok ikke.

"Kroket ror gir lang fjord".

Skal du unngå å padle i sikk sakk, skifte åra fra side til side og bli gjennomvåt av vann som drypper fra åra når du skifter side, så bør du lære deg riktig teknikk.

Her er en link til en enkel innføring.

http://www.haugengaard.no/Padleteknikker.pdf

Det er bare en liten "feil" her. Jeg trodde bestemt at et J-tak ble brukt ved sculling, altså når du skal bevege kanoen sidelengs f.eks. inn til en annen kano. Men selvfølgelig, det kan like gjerne være meg som har feil.

Det som her kalles et J-tak er for å styre kanoen til samme side som åra er på, men det er skjelden nødvendig, og skulle du få behov for det så er det bare å stikke åra på skrå ut fra kanoen i stedet for rett ned i vannet. Da får du god sving uten åbremse på farten.

Eller du kan starte med å kjøpe denne boka.

http://cdon.no/b%C3%B8ker/krogvold,_laila/kanoboka-12841642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det så enkelt som å stikke åra i vannet og padle i vei. Alle klarer det etter noen minutters knoting. Og man kan ha mange fine turer med det som utgangspunkt men når det er sagt så blir jo turen enda bedre om man kan rett padleteknikk. I all hovedsak så vil det si at man sparer mye krefter. Men for all del så ikke la mangelen på teknikk hindre dere fra å dra på tur, begynn i det små så finner man fort ut hva man mestrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikk øker utbytte av kanopadlinga ganske så mye. Og ved å bruke litt tid på teknikk til å begynne med unngår man å lære inn feil.

J-taket er vel det mest grunnleggende taket i solopadling og også viktig når man padler to ettersom kanoen alltid vil ha en tendens til å svinge til motsatt side av der akterpadler sitter. Det ideelle er at akterpadler tak et lett j-tak for hvert tak slik at kanoen går rett fram. Å sette åra på skrå ned i vannet fungerer jo også, men er ineffektivt og bremser. Skal du gjøre en skarp sving derimot er det bra.

Klassiske kanofilmer: http://www.google.no/#q=path+of+the+paddle&hl=no&prmd=ivns&source=univ&tbm=vid&tbo=u&sa=X&ei=ryPzTdujF4PItAboxPDFBg&ved=0CCgQqwQ&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=2f24dec0bb212c97&biw=1600&bih=748

Ikke la deg lure av at de ser gammeldagse ut, padlinga er glimrende og meget lærerik.

Et norsk navn på sculling er vrikketak. Dragvrikking når du drar kanoen mot åra. Trykkvrikking når du gjør det motsatte. 8-tallstak er det også noen som kaller det.

i pdf-en fra haugengård står det at man snur kanoen ved at en padler bakover og en framover. Fryktelig ineffektivt og i elva tar det alt for lang tid. Mye bedre å bruke drag. dvs at man stikker åra i vannet så langt ut fra kanoen man kommer og tar padletaket vinkelrett inn mot kanoen. Da snur man kanoen på få sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar og innspill.

Tror kanskje vi må vurdere Hasle, men vil prøve litt forskjellig først.

Har lånt en Cherokee 470 i helga. Den blir litt for kort med oppakning men fin til dagsturer og lett å få på biltaket :-)

Den er av glassfiber, men tror jeg har mest lyst på plast. Har inntrykk av at det tåler mer.

Har forsatt ikke fått svar på forskjellen på kanoer med og uten de vanntette rommene i hver ende.

Skal ta hensyn til det og før vi bestemmer oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vantette rommene har ingenting å si for "padleegenskapene" til kanoen. De er der for å generere volum som gjør at kanoen flyter om du går rundt. Det er ivaretatt på andre måter i de kanoen uten rom fks. har Pelican har et ytter og innerskrog som det er luft i mellom som gjør at den flyter selv når den er så full av vann den kan bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haslekanoen har ikke vanntett rom i hver ende. Det er bare overbygd. Hvorfor vet jeg ikke, for å stive av kanskje? Uansett er det noe herk når kanoen skal tømmes for vann ettersom vannet blir liggende i enden uten å komme ut. Må bore hull i enden. Dessuten er det i veien når du skal ha i bagasje. Det er kanskje det beste argumentet mot dette. Det tar opp plass du ellers kunne brukt til 2 middels store ryggsekker. Går jo an å skvise noe inn der, men mye mer knot enn vanlig.

Hasle er ellers en ok kano til sitt bruk. Dønn solid, stødig og retningsstabil. Men tung å løfte og vanskelig å svinge, og vanskelig å lære teknikk med ettersom den ikke responderer på padletaka. Kan sikkert være bra til den bruken dere skisserer, men vær bare obs på at konstruksjonen foran og bak gjør at bagasjeplassen blir mindre enn i en tilsvarende helt åpen kano.

Det finnes forørvig en del ok kanoer på finn.no for tida. Blant annet en lite brukt weh-no-na adirondack, en old town discovery, og en grumman 18 fot alukano.

Fant dette tilbudet da jeg ville finne ut mer om den discoverykanoen: http://www.utinaturen.no/?mid=1831. Tror det er et meget bra kjøp for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasle er ellers en ok kano til sitt bruk. Dønn solid, stødig og retningsstabil. Men tung å løfte og vanskelig å svinge, og vanskelig å lære teknikk med ettersom den ikke responderer på padletaka.

At Hasle ikke responderer på padletaka forstår jeg ikke. Jeg har to Hasle kanoer og det eneste problemet jeg har oplevd er hvis jeg padler alene og det er vind, men da er aluminiumskanoene verre. Kanoen steiler og vinden for ekstra godt tak i bauen. Problemet løses ved å legge bagasje og / eller stein i bauen, eller så kan man snu kanoen og padle med hekken frem. Det fremre setet sitter noe lenger inn mot midten og hvis jeg sitter her så steiler ikke kanoen så mye, eller så kan man stå på kne og plassere seg forran setet.

Jeg har brukt disse kanoene fra Hasle i snart 15 år og det eneste negative jeg kan finne er vekta. Men de tåler mye juling, er retningsstabile og stødige og den høye vekta gjør også at det er ganske godt seg i dem når du får opp farten. Skjønt fart bør ikke være det vesentlige. Lettere kanoer går nok raskere, men de er også mer følsomme for vind.

Jeg har brukt disse kanoene til turer, alene og med familien, kjørt oter, fisket med både flue- og slukstang og satt og trukket garn. Alt, utenom familieturer selvfølgelig, også alene i kanoen.

Jeg har ikke så veldig stor erfaring med Hasle i elv, mest på vann. En gang har jeg havnet inn i feil elveløp og ble nødt til å padle tilbake motstrøms. Det var veldig tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å få inn flere synspunkter.

Syns den Old town Discovery så fin ut. Har også sett på Pelican Colorado(470 cm og 32 kg) og Touring (530cm og 34 kg). Ser ganske lik ut som Old Town.

Hvis man mister lastekapasitet i endene i Hasle (530cm og 38 kg) så er det vel nesten like mye plass i en Colorado med 470 cm?

Sparer jo både penger , vekt og lengde på det.

Blir bare vanskeligere og vanskeligere dette her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en eldre Hasle 530. Den har en bredde som gjør at 2 barn fint kan sitte ved siden av hverandre nede i kanoen. Kjøpte en 10cm isoporplate som jeg tilpasset som sete og pakket inn i cellofan.

Har også laget veltesikring som bildet viser.

post-8799-133474753554_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med at hasle (og lignende kanoer med kjøl) ikke responderer på padletaka mener jeg at styretak har liten effekt. En vanlig kano svinger du greit mot din side med et litt forsterka j-tak. Haslekanoen reagerer nesten ikke. Dermed er den vanskelig å lære teknikk med ettersom du får lite respons på teknikken du prøver å bruke og det blir vanskelig å vite om det gjøres riktig. Den er rett og slett tung å svinge. For mange en fordel ettersom den er lett å få til å går rett fram. Glimrende til leirskoler o.l. Stor stabilitet er også en klar fordel når man har med unger.

På elv funker den dårlig ettersom den er tung å svinge, den har også lett for å ta inn vann i stående bølger.

Til en stor familie ville jeg absolutt valgt en kano på over 5 meter. Blir fort fullt med bagasje og 2-3 unger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, den veltesikringen så smart ut :shock: , den må jeg vise gubben min. :)

Det er en 2m rettholt i aluminium fra Biltema og ditto fendere. Man kan vurdere å montere fendere rett langs skrogsiden. Ville da sett på noe slikt http://www.parmaplast.no/no/Produkter/Bryggefendere/Bryggefenderbilder/tabid/69/Default.aspx

Vist løsning tåler 80kg på ripa uten velt.

post-8799-133474753558_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
On 13.6.2011 at 11:10 AM, Hasse said:

Fint å få inn flere synspunkter.

Syns den Old town Discovery så fin ut. Har også sett på Pelican Colorado(470 cm og 32 kg) og Touring (530cm og 34 kg). Ser ganske lik ut som Old Town.

Hvis man mister lastekapasitet i endene i Hasle (530cm og 38 kg) så er det vel nesten like mye plass i en Colorado med 470 cm?

Sparer jo både penger , vekt og lengde på det.

Blir bare vanskeligere og vanskeligere dette her :)

Hei Hasse, for meg som er midt oppi en veldig lik kano-avgjørelse som dere var oppi for 6 år siden, så hadde det vært veldig interessant å høre hvilken kano dere valgte og hvilke erfaringer dere har gjort dere siden da! Det viser seg jo at det stort sett er akkurat de samme kanomodellene som er aktuelle i dag som den gang. I tillegg har West Systems en rimelig Vega Femund familiekano. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.