Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatring med tung bør og tips til pakkliste for bivuak-klatretur


500fjell

Anbefalte innlegg

Heisann!

I sommer har jeg og en annen planlagt noen klatreturer der man må bivuakkere undervegs, og det ser ut til at sekkene blir forholdsvis tunge. Med tanke på at klatringa er relativt hard hadde det vært best å klatre opp først uten sekk og fire dem opp etterpå. Er det noen som har tips ifht dette? Det er vel ganske vanlig at folk som klatrer vegger med høy gradering ikke klatrer med sekken på ryggen...?

Takker for relevante tips! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har dere tenkt å klatre? :D

Jeg pleier alltid å klatre med en lett sekk/camelback, men vi har ikke klatra over 6+/6'er graden på naturlig sikra ruter.

Ellers pleier andre og/eller tredje mann å ta sekken ettersom disse kommer på topptau.

Har ikke prøvd dette selv enda, men ser for meg at med petzl tibloc, en jumar, et par karabinere og 2 slynger. Så blir ikke det noe problem å heise med seg utstyr. Første mann drar da med seg et passende tau til å heise med, rigger en egen standplass for heisingen og setter igang (etter å ha forankra seg selvfølgelig). Om bagasjen setter seg fast kan andre mann fikse dette.

eksempel:

http://www.supertopo.com/photos/2/50/146513_17016_L.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så vanlig å heise sekk når man friklatrer lengre turer, men det er vanlig under teknisk klatring (for det går treit uansett). Hvis ikke sekken er for tung er det standard å bruke en selvlåsende talje (Petzl har flere modeller). Førstemann har med et ekstra heisetau. Man fester taljen i det sentrale innbindingspunktet på standplassen og drar i den frie enden med en jumar (tauklemme) festet til selen, og eller en stige å tråkke i. For å ikke miste for mye tid er det vanlig at andremann følger taulengden på jumar og renser, mens førstemann heiser. Hvis det er snakk om veldig tunge sekker kan man bruke et heisesystem med utlingninger som vist i i innlegget forran.

Problemet med heising er at det tar tid og veldig masete hvis det ikke er bratt og rent fjell.

Det vanlige, og det jeg vil anbefale i Norge, er å pakke lett i en sekk som fraktes av andremann slik at førstemann ikke har sekk. Eventuelt kan han klatre med en lett sekk. Blir det for tungt for andremann kan han få hjelp av tauet.

Det er i det hele tatt ikke vanlig å planlegge overnattinger, selv i store vegger, i Norge. Lyse netter gjør at man klatrer til man kommer opp. Hvis det blir noen timer på en hylle holder det med en varm jakke og vindpose. Ikke behagelig, men verd det for å få lett sekk.

Det gamle alpinistslagordet gjelder fremdeles:"go light, go fast, go safe"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Da kan jeg kanskje endre spørsmålet til hvordan pakke lette sekker for en todagers friklatretur hvor man undervegs ikke har muligheter for påfyll av vann, høyden er 4200-5200 moh og om natten går temperaturen fort ned til -10 grader da bivuakken ligger på 5000 moh.

Planen er Bation på Mount Kenya http://cosleyhouston.com/kenya-route-description.htm Og siden vi ikke kjenner ruta på forhånd er vi nærmest pålagt å planlegge bivuakkering undervegs. Ruta er på nesten 20 taulengder med like mange rappeller ned igjen i stor høyde og med gradering +- 5 norsk grad.

Jeg tenker bare at siden vi kanskje ikke finner snø undervegs må vi ha med oss nesten 8 liter vann for to dager. I tillegg kommer overnattingsutstyr (meningen er jo kun å få hvilt litt gjennom den mørke 12-timersnatta), og her kan vi sikkert skjære ned på vekta og volumet.

-Vindsekk

-Sovepose (eventuelt noe annet som er lettere, i -10 grader er det greit å ha noe mer enn dunjakke. Hva med aluminiumsfolie el.?)

-Dunjakke

-Liggeunderlag

-Tykke klær

-Liten kniv, førstehjelpsutstyr

-Lette fjellsko (veksle mellom lette fjellsko og svasko i sekken)

-8 liter vann

-Kamera

-GPS

-SPOT

-Mat (hva slags lett mat, helst noe som ikke trenger å kokes)

-Solkrem

-Hodelykt

Det var det jeg kom på i denne omgang. Noen som har kommentarer til pakkelista? Hadde jo vært det beste å pakke i en dagstursekk, mye lettere å klatre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult. Jeg har ikke vært der nede, så alt fra meg blir synsing. Har kompiser som har klatret ruten, og de gikk den på en lang dag.

Leste føreren og har et forslag. Klatre til bivien etter 7 taulengde om ettermiddagen. Dette er såpass lett at det sikkert går greit med litt tunge sekker. Overnatt her. Legg igjen alt unntatt dagsturutstyr her og gå for toppen dag nr. to. Da blir det 9 taulengder + retur, som bør være overkommelig. Hvis dere er sent ute kan dere jo overnatte samme sted på vei ned.

På toppstøtet trenger dere bare ekstra klær, mat og et par liter vann i sekken. Da blir børen sikkert lett nok til å bæres i en sekk av andremann, eventuelt kan førstemann klatre med en lett sekk i tillegg.

Alternativet er kanskje å overnatte i blikkhytten på toppen, men da må dere dra med dere alt helt opp. I tillegg blir det en høy bivi.

Å heise på denne turen er nok veldig upraktisk. Jo lettere sekk, jo større mulighet for at dere klarer det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! :)

Ja, kanskje det er greit aa ikke klatre saa hoeyt foerste dagen, og heller ta en lang dag med lettere sekk dag to. Ikke dumt! Skal diskutere dette med partneren min. Tror forresten at blikkhytta ligger paa nabotoppen Nelion, men fra Amphiteateret burde vi rekke toppen og ned igjen til bivuakksakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg gikk denne turen for ca. ti år siden. Det er bør være fullt mulig for en med normal klatreerfaring fra høyfjellet å gå denne turen på en dag.

Det kan være en fordel gå en rekognoseringstur over breen for å finne innsteget dagen før. Da er det lettere å være på innsteget når det begynner å lysne den dagen man går for toppen.

Fin tur!

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk denne turen for ca. ti år siden. Det er bør være fullt mulig for en med normal klatreerfaring fra høyfjellet å gå denne turen på en dag.

Det kan være en fordel gå en rekognoseringstur over breen for å finne innsteget dagen før. Da er det lettere å være på innsteget når det begynner å lysne den dagen man går for toppen.

Fin tur!

Lykke til

Tror kanskje du blander med ruta til Nelion fra Austrian hut? Den er kortere og mindre krevende enn North Face Standard route. Om det ikke hadde vært for at vi reiser i august hadde vi nok tatt ruta via Nelion og Gate of Mists.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.