Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor finnes det bommer!


Gjest Barsknorway

Anbefalte innlegg

Gjest Barsknorway

Til min store overraskelse så ba fruen om å få være med på tur en helg og at vi tok med guttungen.

Fantastisk! Så for å gjøre det enkelt og som en prøve tur for pjokken så tar vi kanoen og padler til et egnet sted.

MEN min kano veier derverre nok og vi kan ikke bære den for langt.... Vi må derfor kunne kjøre til en vann og sette den rett ut.

Her kommer dritten inn. Alle disse fordømte bommene som er satt opp i hytt og gevær. Jeg betaler gladelig en liten slant i veiavgift når jeg skal på tur, men

hvorfor i " :) #¤¤"# :) %"#% :) & skal forlk sette opp disse bommene! JEg har kikka på karter over nordmarka, kroksskogen, finnemarka, kjekstadmarka, drammensmakra og hurmum marka og alle de de flotte potensielle vannenne må vi bra droppe pga noen !"#¤!"¤# bommer!!!!!!

:)

HVORFOR???????!"#¤§"#¤!"#¤"!# :D:(

Jeg kan forstå noen bommer her og der, til f.eks drikkevann med bad og camp forbud, noen hundre meter fra èn hytte (privat vei seksjon), MEN HVORFOR SPERRE AV VEIEN VED GRENSA TIL MARKA? TENK PÅ HANDIKAPPEDE og SMÅBARNSFAMILIER.

Snakker ikke om å kjøre langt inn i marka, eller kjøre tur i utmark bare for å kjøre... Har noe økt tilgang til naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Barsknorway

Denna er fin... Fra sør øst av finnemarka. Fra strødtvedt i drammen og inn....

Helt unødvendig å kjøre her ja, men har er det tydelig status å ha en bom i område. Helst flere...

post-8710-133474751258_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da geinalt med bommer!. :)

Da slipper en alle bilene når en skal sykle, trille barnevogn eller trille kano på kanotralle inn til vannene.

Helt enig. Bommer er din venn. Jeg mener at mange steder mangler en bom. Særlig på de gamle anleggsveiene i Skarveheimen kunne en godt ha "bommet" mer.

Grunnen til at en skal like bommer er at skogsbilveibygging er den største trusselen mot uberørt villmark i Norge. Det beste er selvfølgelig at veien ikke er der i utgangspunktet, men en bom kan bøte på en skade allerede gjort.

Nei, villmarka er ikke for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje typisk for vår tid at folk ønsker å kjøre SUV'en frem overalt, noe som heldigvis ikke er mulig. Om tilgjengeligheten skulle bli vanskelig, er det vel bare å ta med en sykkel. De bilfrie kjerreveiene har sin egen sjarm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.........MEN min kano veier derverre nok og vi kan ikke bære den for langt.... Vi må derfor kunne kjøre til en vann og sette den rett ut.............

Kanoen (20 år gammel og stor nok til 4 personer, men brukes nå kun av kona mi og meg) min veier rundt 38 kg, for mye å bære den altfor langt, bruker derfor en båttralle, så ikke noe problem med å komme fram til et vann litt lenger unna. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiene med disse bommene er private og de dekkes ikke av noe veiavgift. Skjønner godt at grunneier ikke vil ha masse unødvendig trafikk på sin dyre skogsdriftvei. Og som mange nevner over her så slipper man mye folk i områdene slik at det straks er mere attraktivt for oss som bruker beina/sykkelen/kano/ski osv (om det er noen videre)

Skogsbilveier fare for uberørt natur? Uberørt natur er ett veldig missbrukt begrep. Det er veldig lite uberørt natur i Norge. De aller fleste områder har vært i flere hundre år og er fortsatt driftet. Derfor ser det ut nettop som det gjør i dag. Skal det ikke gro helt igjen og bli uframkommelig for oss så trengs det for eksempel beitedyr. Noe det begynner å bli for lite av i en del områder. Med dette følger veiene i dagens samfunn. Før holdt det med en hestesti. Bare tenk at så og si hele Oslo marka var snauhogd i slutten av 1800tallet. Selvfølgelig skjønner jeg tanken bak det at man ikke ønsker å krysse veier i hytt og pine når man går tur men man må også tenke på at uten veiene hadde landskapet sett helt annerledes ut og i kanskje det til og med ikke hadde vært mulig å komme seg fram i det heletatt. Og om alternativet til bom hadde vært en ukjørbar vei pga slitasje eller ingen vei i det heletatt så hadde du vært like langt med kanoen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra Hakadal og over til Nannestad over Romeriksåsen på torsdag. Du verden så masse folk og biler rundt storøyungen og lenger nord. Der kan man tydligvis kjøre så mye man vil???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bommene står vel på private veier og det kan komme av at den som eier veien ikke ønsker større slitasje enn nødvendig siden det er eieren selv som må betale for vedlikeholdet. Ellers har vi her hos oss en del anleggsveier som ble bygget da de bygde ut vassdragene våre for å lage strøm. Noen av disse veiene har ofte fint asfaltdekke og er en glimrende mulighet til å komme seg et stykke innover i fjellet. Hvis disse veiene hadde vert åpne så hadde nok vedlikeholdskostnadene vert ganske mye større og så måtte de vert brøytet vinterstid.

Jo, de kunne vert stengt på vinteren, men fremdeles hviler det et større ensvar på eier når veien er åpen enn når den er stengt.

Sykkel er bra. Den kommer frem selv om det er bom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med de som er for bommene. Tenk hvordan det ville sett ut i Finnemarka, Nordmarka og Krokskogen om folk ukritisk kunne kjørt opp der. Russ og andre som ellers ikke ville dratt ut i marka ville holdt fester og forsøplet vilt. Det fine med bommene også er at man fint kan passere rundt de med kanotralle, sykkel eller vogn og hunder for oss som har det. Takket være bommene så er marka såpass uberørt som den faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsbilveier fare for uberørt natur? Uberørt natur er ett veldig missbrukt begrep. Det er veldig lite uberørt natur i Norge. De aller fleste områder har vært i flere hundre år og er fortsatt driftet. Derfor ser det ut nettop som det gjør i dag. Skal det ikke gro helt igjen og bli uframkommelig for oss så trengs det for eksempel beitedyr. Noe det begynner å bli for lite av i en del områder. Med dette følger veiene i dagens samfunn. Før holdt det med en hestesti. Bare tenk at så og si hele Oslo marka var snauhogd i slutten av 1800tallet. Selvfølgelig skjønner jeg tanken bak det at man ikke ønsker å krysse veier i hytt og pine når man går tur men man må også tenke på at uten veiene hadde landskapet sett helt annerledes ut og i kanskje det til og med ikke hadde vært mulig å komme seg fram i det heletatt. Og om alternativet til bom hadde vært en ukjørbar vei pga slitasje eller ingen vei i det heletatt så hadde du vært like langt med kanoen din.

Jeg er uenig, det er mye uberørt villmark i Norge. Nå bor jeg i Troms, og det er kanskje annerledes sørpå, men her er det enorme områder som er svært vanskelig tilgjengelige. Enkelte fiskevann er bare tilgjengelige etter tre-fire dagers drøy marsj.

Det gir ikke mening å snakke om gjengroing av disse fjell- og skogstrekkene.

Jeg tror det er mange som er enig med meg når jeg sier at en en vei inn til t.d. Store Rostavann ville ødelagt så uendelig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordpå? er ikke det ett annet land? :) Men det skulle ikke forundre meg om det har blitt bedrevet både jakt og fiske i områdene du tenker på også. Så spørs det hvor man setter grensa for uberørt da. Det har vært jakthytter og sætrer på de merkeligste steder, men noen steder har det jo vært minimal menneskelig påvirkning. Jeg sa ikke at de ikke finnes men det aller fleste områder er mer eller mindre påvirket av mennesker. Gjengroing er jo selvfølgelig ikke noe tema der det ikke vokser noe annet enn lav og lyng. Men tregrensen flyttes stadig oppover mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg i Troms, og det er kanskje annerledes sørpå, men her er det enorme områder som er svært vanskelig tilgjengelige. Enkelte fiskevann er bare tilgjengelige etter tre-fire dagers drøy marsj.

Nå er ikke jeg så kjent med vann, men jeg tror du smører godt på her. Min påstand er at uansett hvor du er i Troms, så er det mindre enn en halv dagsmarsj til nærmeste naturinngrep, hytte, reingjerde, anleggsvei eller sti.

Store Rosta er det vannet i Troms som det kanskje er lengst å gå til i avstand, men her passerer du iallefall et "hyttefelt". Dessuten er det relativt trafikkert innover så jeg er uenig i beskrivelsen uberørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg så kjent med vann, men jeg tror du smører godt på her. Min påstand er at uansett hvor du er i Troms, så er det mindre enn en halv dagsmarsj til nærmeste naturinngrep, hytte, reingjerde, anleggsvei eller sti.

Store Rosta er det vannet i Troms som det kanskje er lengst å gå til i avstand, men her passerer du iallefall et "hyttefelt". Dessuten er det relativt trafikkert innover så jeg er uenig i beskrivelsen uberørt.

Ok, kanskje jeg smørte litt på for å virke interessant, men du skal legge bra mange mil bak deg før du kan fukte sluken i t.d vannene langs svenskegrensa og finskegrensa.

Hvis "hyttefeltet" du snakker om er den samebygda sør-øst for Skatardalen, så er vel det strengt tatt ikke et hyttefelt i tradisjonell forstand, men jeg forstår hva du mener.

Store Rosta ligger nok en halv dagsmarsj fra hytter, men da er det også snakk om Troms Turlag sine relativt avsidesliggende hytter Rostahytta og Dærtahytta, samt bua ved Moskojarvi. Det kan være at synspunkter varierer, men jeg tror at mange vil omtale disse områdene som uberørt villmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor i " :? #¤¤"# :) %"#% :-P skal folk sette opp disse bommene!

:)

HVORFOR???????!"#¤§"#¤!"#¤"!# :evil::evil:

- Privateid. De veiene jeg kjenner til blir bommet fordi det er en stakkars person som har betalt denne veien. Å lage vei er grisedyrt!

Så hvorfor la andre slite ut veien når de ikke har betalt x-hundre tusen for det?

Andre problem med å ha åpen skogsvei er:

- Skogbrannfaren. De som ikke gidder å gå/sykle for å komme ut i skogen er som regel ikke gode nok til å passe bålet sitt.

- Tyveri og hærverk. Mange har hytter, ved, redskap osv inne langs veiene. Kjeltringer orker ikke å gå.

- Bajaskjøring. Mange ungdommer bruker grusveiene for å få ut litt adrenalin, og som sagt er veigrus og vedlikehold dyrt.

- Naturen. Vi bør ikke la alle biler slippe til fritt innover skogene. Er mange dyr langs og ved disse veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.