Gå til innhold
  • Bli medlem

Smørstabbtindan


Magnus

Anbefalte innlegg

Vi er noen kamerater som har tenkt oss til fjells om en uke. Vurderer å prøve oss på noen av Smørstabbtindan, men er usikker på hvilke. Noen som har erfaringer herfra og kan tipse oss om bra topper å gå på?

Er det dessuten noe sted som er egna for telt inne i massivet, eller er det heller vanskelig (noe jeg er redd det er...)

Hvordan er det dessuten å gå på breene? Er det så lite snø som man sier, slik at det blir vrient å bevege seg over dem, eller går det greit.

På forhånd takk

*m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Var på Storebjørn i juni - flott topp og greit med snø. På breen var det fortsatt en del snø, men også en del tvilsomme snøbruer og sprekker...anbefaler ikke å gå der uten utstyr om du ikke er godt kjent!

Forøvrig er det en masse plasser å telte der inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store Smørstabbtind er en av de enkleste toppene å bestige i området. Den krever ikke brepassering og er veldig grei fra nord. Flott topp og utsikt!

Dere skal vel også gå på breene, og da åpner mulighetene seg for andre topper som Storebjørn og Veslebjørn, som er enkle fra skaret som ligger mellom de. Saksa kan også anbefales, men den er brattere.

Jeg har nesten bare vært der på vårskiturer i mai, så hvordan breene er å gå på om sommeren har jeg mindre erfaring med. Har ikke teltet i området, men jeg har sett telt øverst på Leirbreen (opp mot Saksa og Veslebjørn).

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i området i helgen og ble overrasket over hvor lite snø det er på breene (og forsåvidt eller også). Tror det er lurt å være ekstra forsiktig med Snøbroer osv.

Kalven og Geiti er greie topper å bestige hvis man har breutstyr. Storbreatinden og de andre toppene i retning Loftet er enda greiere, men litt kjedelige. Storebjørn så ut til å ha et par digre sprekker, men vanskelig å se om de er mulige å krysse.

Forøvrig er forholdene på toppene i Leirdalen og innover glimrende for fotturer pga svært lite snø.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi var fire som gikk Smørstabbtind-traversen sist helg. Forholdene er svært fine nå. Lite snø, men ganske greit å gå på breen. Taulag er likevel en selvfølge hvis dere skal krysse.

Vi gikk opp Bøverbreen og opp på Kalven. Deretter var det tinderangling hele rekka rundt. Vi tok også avstikkeren til Storebjørn (2222 m - den høyden husker jeg også). Bjørnebreen var snill ennå. Kan forseres i høyre side,

Skal man gå hele traversen denne veien må man være forberedt på klatring opp til grad 4 og et par rapeller. Store Smørstabbtind kan klatres fra den siden, men det er lett å omgå klatringen ved å krysse på vestsiden til man kommer til grusrenna som fører opp mot toppen.

De fleste av de ni toppene kan man sikkert spasere opp på fra breen.

Vi startet klokken 8.15, var på Kalven kl 11 og avsluttet med Store Smørstabbtind kl 00.30. Tilsammen tok turen 19 timer. Da stresset vi ikke, etter som natta var lys.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.