Gå til innhold
  • Bli medlem

Besshøe eller andre topper til uken


Regor

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en mulighet for topptur (fottur) førstkommende torsdag, og lurer på om Besshøe kan være en mulighet. Jeg kommer fra Levanger og dukker nok opp i sentrale fjellstrøk før sent onsdag kveld og er dermed avhengig av overnattingssted, så tanke var Bessheim og så bestige Besshøe. Ser at andre har besteget Besshøe på fots i disse dager så der er kanskje ikke umulig? Andre alternativer også mulig siden jeg kommer nordfra og i praksis kjører gjennom de fleste fjellstrøk (dette blir eventuelt min første singeltur så det er en faktor at det ikke er allverdens av vanskelige føreforhold (evt. åpen for at andre kan være med hvis noen skulle være interessant!)) Er i grei form og har vært ute en fjelldag før

Regor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er generelt lite snø i fjellet i år. Spesielt jo lenger øst du kommer. Derimot så har det kommet en del nysnø de siste ukene. Gamasjer kan være kjekt enkelte steder. Jeg var i Rondane i dag og det var ikke så ille forhold på bakken. Sterk vind og tett tåke gjorde at jeg snudde litt før toppen. (Storronden) Tipper du måtte opp på 15-1600 moh. før det ble særlig med snø. Jeg snudde på ca 2000 m. da vinden var oppe i god kuling og tåka så tett at hvis jeg holdt staven framfor meg ble den uklar i enden. ;) Var ikke mye problemer med at jeg tråkket igjennom på snøfeltene. Måtte selvfølgelig ta det litt med ro i steinura med nysnø, men hadde det vært klarvær, så ville det vært null stress selv med vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og to kompiser besteg Besshøe nå på torsdag. Det gikk helt fint og det var en flott tur, men som Trango sier så ligger det snø på toppen så gamasjer anbefales.

Det var konstant snødekke fra rundt 1800-1900 meter tror jeg, men lå i "tunger" noen steder ned til rundt 1500-1600m.

Vi gikk fra Gjendesheim over Besseggen først, og besteg Besshøe direkte herifra med litt lett klyving noen steder, og gikk ned over Brue på tilbakeveien, så rundt Bessvatnet og tilbake til Gjendesheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.