Gå til innhold
  • Bli medlem

Ingen turprodusenter som produserer i Norge lenger?


opas

Anbefalte innlegg

Vi har høye produksjonskostnader her i landet , det er greit, men det er litt synd at ingen av våre stolte turtøyprodusenter lager utstyret sitt her hjemme lenger.

Jeg ser at klærne til både Norrøna og Bergans blir produsert i Vietnam , China osv.

Disse klærne er jo priset slik at man skulle tro de var produsert her hjemme.

I brosjyrene blir klærne markedført som Norske.

Kan man kalle produktene som Norske selv om de er produsert i Asia ?

Noen synspunkter rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Det er vel ingen eller veldig få som fortsatt produserer i Norge.

Dale er vel en av få som fortsatt har produksjon her i landet.

Brynje var en av de siste som flyttet ut, de flyttet vel i 2004, de produserer i Polen idag.

Aclima har ikke søm i Norge med srikk av stoff, siden søm er det som koster ved produksjon, har så og si alle flyttet dette ut.

http://dt.no/nyheter/n%C3%A6ringsliv/kroder-bedrift-aclima-setter-salgsrekord-i-kulda-1.3041822

Janus har fortsatt det meste av sin produktsjon her i landet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville klærne/utstyret holdt en annen kvalitet (les;bedre) om slikt hadde vært produsert i Norge?

a. Ja selvsagt, vi er best i verden på dette feltet.

b. Nei såklart ikke, det finnes mange bra produkter der ute som feks produseres i Asia.

Kanskje bare rykter jeg har hørt, men det kom meg for øret at feks Gilde får statstøtte for å være konkurransedyktige med de utenlandske produsentene (les;EU), og kan derfor presenterte utvalgte produkter, feks salami, i butikkene i Europa, til en mye billigere penge enn det vi får kjøpt det for her hjemme. Kan noen bekrefte/avkrefte dette? Hvis ja, burde ikke Bergans, Nørrøna og Helsport fått samme støtten for å fronte Norske produkter, kremt kremt, slik at vi kunne kjøpt det billigere på nett :x

Hvor produserer Hilleberg sine telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle produsentene utvikler og tester sine produkter her i landet., i tillegg til kostnader er også tilgang på kvalifisert arbeidskraft en årsak til at produksjonen er flytte ut.

Tviler på at kvaliteten over tid har blitt dårligere, men flere produsenter har nok opplevd at det har forekommet flere reklamasjoner rett etter at produksjonen er flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville klærne/utstyret holdt en annen kvalitet (les;bedre) om slikt hadde vært produsert i Norge?

a. Ja selvsagt, vi er best i verden på dette feltet.

b. Nei såklart ikke, det finnes mange bra produkter der ute som feks produseres i Asia.

Kanskje bare rykter jeg har hørt, men det kom meg for øret at feks Gilde får statstøtte for å være konkurransedyktige med de utenlandske produsentene (les;EU), og kan derfor presenterte utvalgte produkter, feks salami, i butikkene i Europa, til en mye billigere penge enn det vi får kjøpt det for her hjemme. Kan noen bekrefte/avkrefte dette? Hvis ja, burde ikke Bergans, Nørrøna og Helsport fått samme støtten for å fronte Norske produkter, kremt kremt, slik at vi kunne kjøpt det billigere på nett :)

Hvor produserer Hilleberg sine telt?

Jeg synes faktisk at Norrøna , Bergans og Helsport skulle vært stilt på linje med Gilde , hvorfor ikke. Dette med statstøtte er ikke så ulikt det EU driver med heller. Lurer på hvorfor så mange EU bønder driver med Oliven ? Det dumpes millioner av tonn med Oliven hvert år på grunn av overprodusering. Lurer på hvorfor ?

Men om vi i Norge er best i feltet klæsproduksjon vet jeg ikke. Jeg vet bare at de gamle Norrøna klærne som jeg ennå har er 20 år gamle. Lurer bare på om jeg kan forvente det av det nye Falketind settet mitt.

Og det finnes helt sikkert mange bra produkter fra Asia , men er det de produktene vi får her til lands?

Jeg bare synes rett og slett det er synd at vi snart bare har oljen vi kan kalle Norsk. Hvor skal stoltheten vår ta veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Keron 3 fra Hilleberg og det er produsert i Estland. Det samme er Recon dressen jeg har fra Norrøna.

Det blir sikkert utviklet og kvalitetskontrollert av "produsentene". Det er jo knallbra saker da.

Den gamle Pararangersekken jeg har står det made in Norway på og det er ikke det beste

produktet jeg har fra Norrøna og jeg har hatt endel i årenes løp,og det blir nok flere!

Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden søm er det som koster ved produksjon, har så og si alle flyttet dette ut.

Snodig nok er det flere store produsenter av arbeidstøy som fremdeles både skjærer og sømmer i Norge, og allikevel er store i Europeisk målestokk. Konkuransedyktige på pris er de også. Snodig, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isbjørn er norskprodusert. Utover det er det ikkje mange att, men Rottefella held vel stand? Mange produsentar skriv ikkje ein gong kvar deira produkt er laga. Mine saker frå Aklima og Klättermusen er ikkje påført produksjonsland. Elles ser eg at mange har ein delt produksjon slik som til dømes produsentar av dunprodukt. Både Rab og Marmot får sine dyrare modellar sydd i Kina medan posane vert fyllt med dun i høvesvis England og USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville klærne/utstyret holdt en annen kvalitet (les;bedre) om slikt hadde vært produsert i Norge?

a. Ja selvsagt, vi er best i verden på dette feltet.

b. Nei såklart ikke, det finnes mange bra produkter der ute som feks produseres i Asia.

Kanskje bare rykter jeg har hørt, men det kom meg for øret at feks Gilde får statstøtte for å være konkurransedyktige med de utenlandske produsentene (les;EU), og kan derfor presenterte utvalgte produkter, feks salami, i butikkene i Europa, til en mye billigere penge enn det vi får kjøpt det for her hjemme. Kan noen bekrefte/avkrefte dette? Hvis ja, burde ikke Bergans, Nørrøna og Helsport fått samme støtten for å fronte Norske produkter, kremt kremt, slik at vi kunne kjøpt det billigere på nett :)

Hvor produserer Hilleberg sine telt?

Nå blander du inn landbruksstøtte. Det er et såpass komplekst tema at du trenger en master for å forstå mekanismene bak sånn nogenlunde.

EØS gjelder allt av varer og tjenester som produseres i Norge, UNNTATT olje, landbruk og fisk. Klær er ingen av disse tre, så de er derfor ulovlig for staten å subsidiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var under den oppfatning at bergans sekker var norskproduserte.

jeg har en telemark 60l, som ikke er merket med produksjonsland.

har også en sport alpin 40l som har en innvendig lapp som sier made in china.

kan noen bekrefte/avkrefte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var under den oppfatning at bergans sekker var norskproduserte.

jeg har en telemark 60l, som ikke er merket med produksjonsland.

har også en sport alpin 40l som har en innvendig lapp som sier made in china.

kan noen bekrefte/avkrefte?

Hei.

Bergans produserer sitt utstyr i Kina samt Vietnam.

Det står bl.a. her:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2001/1024307505.73

Dette vil si at sekker blir tegnet/designet/utprøvd her på berget (Hokksund) men blir sydd og montert i enten Kina eller Vietnam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes enkelte norske produsenter av sportsutstyr og klær som fremdeles har ei fabrikklinje som er operativ. Men som regel blir den brukt til reparasjoner, spesialbestillinger og supplering til den absolutte hovedtyngden som produseres utaskjærs. Men da kan de med en viss sannhet hevde at de har produksjon i Norge. Et firma jeg har erfaring med som har hatt en slik ordning bruker den kun som et servicetilbud til sine kunder. Skulle de gått i null på den produksjonen måtte de ha tredoblet prisene. Med større kvanta og mer effektivitet ville jeg fortsatt anslå at prisene på norskprodusert vare fort ville være det dobbelte av det vi har nå. Kanskje vil dette snu. Nå er det ikke lenger mye å hente på prisene fra østen. Kina er for dyrt for lavpriskjedene og de benytter heller Bangladesh, Sri Lanka etc. Men i hele regionen øker nå lønningene. Det er bare et tidspørsmål før økte produksjons og fraktkostnader vil gjøre det mulig å produsere mer i Europa igjen. Man har jo selvfølgelig Afrika men der er politiske- og korrupsjonsproblemer foreløpig så store at få er villig til å investere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at produkter blir produsert i andre land enn Norge, vil i dagens samfunn nesten alltid komme oss forbrukere tilgode. Tror det hadde vært ganske stor forskjell på kvalitet/pris hvis man skulle ha lagt all produksjon innenfor våre egne grenser. Enten ville vi fått dårligere produkt for samme pris, eller samme produkt for en dyrere pris - eller vi hadde rett og slett mistet mange av merkene og produktene som de "norske" merken produserer i dag. Det hadde rett og slett blitt for dyrt å drive det hele, med mindre man hadde funnet en måte man kunne omstrukturere de ulike bedriftene, slik at man kunne gjort opp for tapet i omsetning.

Og selv om mange billige dr*ttvarer blir pøst ut av de østlige sider av verden, kommer også flere av de aller aller beste produktene derfra. Se eks. på sykkelmarkedet, hvor nesten alle sykler som blir produsert i all hovedsak kommer fra Taiwan og områder rundt - som også inkluderer de verdens beste ruller rundt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.