Gå til innhold
  • Bli medlem

Utenfor merkede turstier?


A.Kollen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg planlegger en ukes tur på hardangervidda i løpet av sommeren. Jeg skal gå alene. Er det normalt å følge DNTs oppmerkede turstier, eller velger mange av dere å lage egen rute? Jeg ønsker at følelsen av å være alene skal være en stor del av turen. Vil oppleve naturen uten forstyrrelser fra andre turgåere. Er jeg sær? ;)

Turen kommer uansett til å bli lagt opp slik at jeg er innom noen hytter og overnatter på disse et par netter (med mulighet for påfylling av proviant), så alene heeeele turen kommer jeg ikke til å være.

Del erfaringer og synspunkter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt greit å gå utenfor merkete turstier.

Det krever imidlertid at du har nødvendig kompetanse/utstyr til å finne frem dit du skal også når været er dårlig. Du må vurdere hva som skjer hvis du skader deg. Hvordan skaffe hjelp ?

Kanskje du bør gå i et mindre fjellområde enn Hardangervidda, evt få med deg noen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv syntes jeg det begynner å bli vel mange røde T-er i fjell og mark. Prøver derfor og holde meg utenom, om mulig. Går jeg bare på dagstur går jeg gjerne utenom sti også, men det er enklere når man ikke har oppakning.

Selv Gjendebu til Memurubu blir bra om man tenker litt alternativt.

90 graders vinkler på røde T-stier = Bra tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går ikke akkurat i kø på Hardangervidda, men du kommer sannsynligvis til å møte andre opptil flere ganger om dagen. Ikke plagsomt ofte.

Når du går utenom stier bør du etter min mening bruke 1:50 000 kart. Standard turkart 1:100 000 er ikke detaljert nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre å ta ut, det er uansett så mange t merka ruter på vidda at du ikkje klarar å gå deg vill. Generelt er det ganske flatt og lett å gå over det meste. Er eit stort område i søraust som ikkje har t stiar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.