Gå til innhold
  • Bli medlem

Landsdekkende fiskekort?


Mathern

Anbefalte innlegg

Hei!

Finnes det noen fiskekort som gjelder for alle ferskvann i hele Norge?

Jeg har nemlig en tendens til å glemme å kjøpe fiskekort når jeg er ute på tur, og det går veldig mye utover samvittigheten min når jeg står og kaster.

Mvh,

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei!

Finnes det noen fiskekort som gjelder for alle ferskvann i hele Norge?

Jeg har nemlig en tendens til å glemme å kjøpe fiskekort når jeg er ute på tur, og det går veldig mye utover samvittigheten min når jeg står og kaster.

Mvh,

Mathias

Det nærmest du kommer et landsdekkende fiskekort er Norgeskortet fra Statskog. Selges på inatur, og dekker alle de mest interessante områdene fra Sør-trøndelag (fra nordsiden av Røa vassdraget og nordover til og med Troms. Det er også sporadiske fiskemuligheter i de andre fylkene i sør-norge. Rimelig er det også, med ca 500 kroner for 1 år.

I Finnmark holder det med et kort for hele fylket. Kortet for Finnmarkseiendommen dekker alle steder du ønsker å kaste ut snøret, med unntak av de fleste lakseførende elver.

I sør-norge er det desverre alt for mange private særinteresser (penger) og allmenninger som ikke kan samarbeide. Her må du drive grundig research og ender opp med et lappeteppe av dyre fiskekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ferskvann var gratis å fiske i?

Er det kun utvalgte ferskvann som man trenger kort for å fiske i?

Jeg er bare 16 år, men jeg har fisket i en god del ferskvann før, men jeg har kun hatt fiskekort når jeg fisker i elver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norgeskortet fra statskog dekker ikke alle de interresante områdene fra Sørtrøndelag og nordover. Kun statsgrunn i Nordeland og Troms samt statsgrunn utenom statsalmenning i Sørnorge. Og Trønelag er vel fortsatt en del av Sørnorge. Deler av Femundsmarka nord for Røa er ganske riktig med. Kart over områdene finner du ved å gå inn på de ulike typene kort på inatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn under 16 fisker gratis overalt i ferskvann, utenom i lakselver.

Leste litt på statskog.no

Barn og unge under 20 år fisker gratis i ferskvann (utenom statsalmenninger i Sør-Norge.)

Også eldre over 67 år fisker gratis i ferskvann!

Da har jeg enda 3 år igjen med god samvittighet mens jeg fisker :>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder kun i samme området som norgeskortet dekker. De fleste plasser må 16-åringer ha fiskekort på lik linje med voksne.

Strengt tatt må de under 16 også ha fiskekort, men dette skal være gratis. Men de aller fleste plasser ser det ut til at det praktiseres på den måten at unger slipper fiskekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Svært mange vann har for mye fisk, men dette gjelder også mange vann uten fiskekortsalg. Tror det viktigste er at systemet er enkelt og rimelig. Lett å få tak i fiskekort, en ok pris og ikke minst fiskeregler som passer for vannet. Minstemål på 25cm er f.eks. noe stort tull i mange vann, ørreten blir knapt nok lengre mange steder. Gratis garnfiskekort med reguleringer når det gjelder maskevidde ville mange steder vært et kjempetiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.