Gå til innhold
  • Bli medlem

Ringer til fluestang


REs

Anbefalte innlegg

Hadde en rask gjennomgang av fiskestengene i dag og oppdaget at tidens tann eller noe annet har herjet stykt med noen av ringene på en av fluestengene. En firedelt fluestang som oftest brukes til fjellturer etc. og som derfor stort sett bæres på utsiden av sekken. Tenkte at jeg kanskje skulle ta den med til Island i sommer. Den er jo så grei å få med i bagasjen.

Problemet er bare at på noen av ringene er det bare ståltråden igjen. Ikke at det gjør så veldig mye, men det hadde vert fint om den var i orden.

Spørsmålet blir da om noen vet om det går å fikse slike ringer eller må de bare skiftes?

Å skifte ringer er nok en mye større og mer omfattende operasjon. :o

post-4379-133474750819_thumb.jpg

post-4379-133474750824_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noen stor jobb å bytte ut ødelagte ringer på ei stang.

Stikk innom biblioteket og lån:

"Bygg din egen fluestang" skrevet av Mathisen, Kjetil B.

Du kan bruke litt tykk tråd til fluebinding og en 2-komponents epoxylakk til surringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, slike skiftes rett og slett ut med nye. Litt jobb er det, men det betaler seg med at ringene slutter å tygge opp fluesnører. De gangene jeg har bytta ut ringene på fluestenger har jeg hatt for vane å finne en fin agatring til nederste ring, som matcher fargen på stanga og/eller surringene. Agatringer er slitesterke og veldig pene. Finnes noe titaniumoksid eller noe som er enda sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silicon Carbide (SIC) TiO var det jeg tenkte på (tror jeg), som er så slitesterke. Bare til første snørefører så bruker du solide snakeringer på resten. Pass på at du ikke kjøper lettvekts snakeringer, ettersom stanga skal tåle litt juling. Det finnes sjapper på nett som har alt du trenger inkl surretråd og evt trådholdere (samme type som til fluebinding) etc. Den trickye biten er lakkeringa, når du ikke har stangsnurre. Lakken synker ned så hvis stanga ligger stille under tørking samler lakken seg på en side. Prøv med tynn lakk i mange tynne strøk og snu regelmessig på den under tørk. Pass på å unngå støv under tørkinga, det setter seg i lakken. Mange lager seg snurre selv men det er jo ofte et lite prosjekt i seg selv. Du kan kansje spørre om råd på fluefiskesiden, der er det noen stangbyggere vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.