Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur Lomseggi


Steinar

Anbefalte innlegg

Har tenkt meg tur på Lomseggi siste helg i februar. Planlagt opp fra Lundadalen og kanskje ta med Moldurhøi. Sannsynligvis overnatting i telt et stykke oppe i fjellet. Har noen av leserne erfaring fra skitur på denne årstiden? Hva med snøskredfare og snøforhold? Det går en bratt skogsvei mot Lomseggi som det vises til i "fjellguiden" men det er kanskje like bra å gå lengre opp Lundadalen å starte med Moldurhøi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skogsveien, som ender opp ved ruinen vest for Skriduhaugan (1205 moh), er veldig fin å bruke ved bestigning av Lomseggi. Veien bringer deg lett opp til snaufjellet. Du slipper evt. å baske i buskas i de lavere partiene. Vi brukte den på klissvåt vårsnø i slutten av april et år, og var glad vi kom inn på den veien. Nå var vi kun på Lomseggi dengang, men det så veldig fint ut å fortsette videre mot Moldurhøi via Lendfjellet.

Satser du på å gå lenger inn i Lundadalen, for så å gå opp på Moldurhøi fra vest, vil du få en brattere oppstigning. Siden du skal gå nå i februar, er skredfaren større enn senere på vinteren. Da ville jeg valgt nordsiden på Lendfjellet eller Lomseggi som er en langt slakere oppstigning, og gått derfra til Moldurhøi. Nå er ikke dette fjellområdet så veldig skredutsatt, men oppsøker du de verste bratthengene kan du sikkert klare å utløse et. :) Dessuten er ofte de vestvendte fjellsidene mye mer avblåste, men i år er det kanskje ikke så verst, med de snømengdene som har kommet i fjellet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjerne tenkt meg at få nærmere informasjon fra deg Knut Stabell. Kan du fortelle mer om området er utsatt. Vi har tenkt oss videre sørvestover mot vestre Hestbrepigg. Det hørtes ikke helt bra ut med de bregleppene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på hvilke steder Knut Stabell sikter til. Jeg har gått hele ryggen fra Lomseggi til Vestraste Hestbrepigg på mai-skitur. Ved å følge høyeste ryggen hele veien unngår en eventuelle bresprekker. For å nå to av toppene, Nordre Hestbrepigg (høyeste) og Låven må en ut fra hovedryggen. Til den siste går en slak fly nordover. Til Nordre Hestbrepigg går en morsom, smal egg. Denne kan om ønskelig omgås på østsiden. Vestraste måtte vi bære skiene over da den til dels er ganske smal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mener du at vi vil møte en smal egg på vei fra Lomseggi til Vestre Hestbrepigg? Ser ikke slik ut på kartet mener jeg. Du mener vel kanskje hvis en skal østover videre fra vestrepiggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner området bare fra vinter/vår.

Enig med ods i at dette er et snilt og greit område, men her som så mange andre steder skal du være spesielt oppmerksom der breene møter fjellet. Skal du fra ryggen eller fast fjell og ut på breen eller motsatt, så velg sted med omhu også om vinteren.

Og,- som nevnt, går du på ryggen, så hold deg på den avblåste ryggen selv om det kan være fristende å gå ut i siden.

Der jeg med undring så skisporene som over en lengre strekning gikk på bregleppa tror jeg var på ryggen ovenfor Heimre Hestbreen. Som nevnt endte det godt, det var spor også opp fra hullet.

Den smale ryggen ut nordover er vel i det samme området fra 2160 til 2131 på kartet på Norgesglasset.

http://ngis.statkart.no/norgesglasset/default.html

Da jeg var der på våren var forholdene fine med mye snø i store og faste fonner. Jeg var litt i tvil om jeg skulle gå den smale eggen eller velge å gå ut på fonnene, men valgte så vidt jeg husker litt begge deler.

Antar ellers ods omtaler eggen vestover fra den vestligste (2078). Enig i at den er smal.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at vi vil møte en smal egg på vei fra Lomseggi til Vestre Hestbrepigg? Ser ikke slik ut på kartet mener jeg. Du mener vel kanskje hvis en skal østover videre fra vestrepiggen?

Den smale eggen jeg snakker om er ikke på hovedryggen vestover, men på ryggen som går nordover ut mot høyeste Hestbrepigg (2172 m).

For øvrig er turen over Hestbrepiggene og Holåtindene en flott skitur med kjempeutsikt inn i botnene nord i Jotunheimen. Vi hadde overnatting i Sandgrovskaret mellom Moldurhø og Hesthø (den høyeste teltovernatting jeg har hatt i Norge) og i Lundaskaret og fikk med oss 15 2000-metringer på turen hvor siste topp var Hestdalshøgdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ods i at dette er et snilt og greit område, men her som så mange andre steder skal du være spesielt oppmerksom der breene møter fjellet. Skal du fra ryggen eller fast fjell og ut på breen eller motsatt, så velg sted med omhu også om vinteren.

Enig! Det er ofte veldig fristende å gå/småløpe rett nedenfor egger og rygger på oversiden av breene/fonnene, men gleppene skal man vokte seg vel for. Vi holdt på å falle nedi en bregleppe på en vårskitur på Leirbreen oppunder eggen mellom Veslebjørn og Skeii for noen år siden. Heldigvis var den ikke så dyp, så det hadde nok gått bra da, men sånn er det ikke nødvendigvis andre steder.

Da jeg var der på våren var forholdene fine med mye snø i store og faste fonner. Jeg var litt i tvil om jeg skulle gå den smale eggen eller velge å gå ut på fonnene, men valgte så vidt jeg husker litt begge deler.

Vi gikk der på sommeren, og gjorde som deg, litt begge deler, men holdt oss nok mest på fonna. Men den fonna/breen øst for eggen mellom Hestbrepigg 2160 og 2131 blir ganske fort bratt mot øst, så det man har å gå på er ikke så bredt. Vi var der i juli 1999, og da var det ingen stygge breglepper inn mot eggen. Men det kan jo ha endret seg... :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk Lomseggi 28.03.04 over følgende rute: Netoseter - Hesthøi/2021 - Sandgrovhøi/1956 - Moldulhøi/2044 - Lendfjellet/1973 - Storivilen/2068 - Stordalen - Netoseter. Hele landskapet var da, selv såpass sent på vinteren, temmelig snøfattig. Særlig gjaldt dette høgryggene mellom Hesthøi og Moldulhøi, som hadde kun 15-20 cm harddreven snø. Bretungene på kartet langs hele denne strekningen er mer som flate snøtunger/fonner å regne, og var alle totalt uproblematiske.

Gikk en annen tur i området 10.10.04, denne gang vestover fra Netoseter, sjekk:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1934.

Allerede da var det 50-60 cm med snø i høgdene, så jeg tror snøforholdene på hele Lomseggi er bedre i år, særlig i vestre deler.

Ovennevnte turer ligger riktignok sesongmessig i hver ende av vinteren, men jeg tror likevel forholdene du vil oppleve nå i februar, ikke skiller seg stort fra dette. Området synes ikke å ha store trafikken vinterstid. Jeg har vært totalt alene, med kun vinden og et og annet jervespor som selskap. Dette til info.

God tur - i dette stillhetens hvite rike!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott sakdenne Fjellforumsiden. Takk for fin respons på min forespørsel.

Det ble tur på oss i helga! Vi startet i kjempebra vær torsdag og gikk opp skogsveien i Lundadalen til Lendehytta som vi fikk leid med et lokalt turlag. Fredag bar det videre i fint vær til Storivilen og videre derfra Lendfjellet, Moldurhøi og ned til Sangrovskaret hvor vi etablerte teltcamp i høyde 1800 m. Lørdag morgen ble vi overrasket med snø og vind og vi valgte å returnere ned Lundadalen i stedet for å fortsette mot Hestbrepiggan som ikke er noen ideel plass i være i dårlig februarvær!

I ettertid viste det seg at det likevel hadde gått greit, men men.....

Snøforholdene i området er fine, sannsynligvis mer snø enn normalt ut fra meldinger jeg har fått fra tidligere turer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.