Gå til innhold
  • Bli medlem

Hiker+ og dyse som løsner


Hege P.

Anbefalte innlegg

Her kommer et lite tips til dere med Novabrenner.

I helga har jeg vært på "tur" i hagen min med en liten 1-3 manns lavvu fra Venor AS, og mine tre primuser, Optimus Hiker+ (med novabrenner), min gamle og trofaste Optimus 00, min nyinnkjøpte Svea 123R, samt en hjemmelaget enkel BushBuddy. Hensikten var å simulere en ekte tur og finne ut hvilken av disse som fungerte best som teltvarmer og kokeutstyr. Været er for tiden veldig skiftende, med sol, kraftig vind, og piskende regn med tilhørende kondens i lavvuen. Kjølige netter.

Sent i går kveld ble Hiker+ fyret opp for litt teltvarme og for å steke et par fiskestykker. Kjører på fritidsparafin på alt unntatt Svea.

Primusen startet som den skulle etter god forvarming. Men midt i stekinga ble flammene plutselig rødere og rødere. Ikke kunne jeg se noe galt heller, men slik skulle flammene absolutt ikke være på en brenner i full gang. Snart var det stort sett flammer av en dyp orange type uansett om jeg skrudde opp eller ned.

Til å begynne med lurte jeg på om det var lite oksygen i teltet, men med god åpning i inngangen samt at jeg hadde løftet duken litt i motsatt ende av lavvuen kunne ikke dette stemme. Jeg stolte ikke lenger på primusen og slukket den. I formiddag tok jeg den for meg og sjekket etter mulige lekkasjer. Alt virket OK. Til slutt løftet jeg bort flammesprederen og kikket på dysa. Den var løs og kunne skrus med fingeren. Jeg har opplevd dette før, men trodde jeg teitet den godt nok forrige gang. Nå var den altså løs igjen. Fram med en skrutrekker og skru til på nytt, noe kraftigere denne gang. Liker ikke å ta for hardt i heller her, men dysa skal jo ikke løsne.

Etterpå ble det testfyring med frokost og kaffe, samt at jeg lot den stå en times tid med godt pådrag. Min Hiker+ har aldri hatt så fin og blå flamme før når jeg brenner parafin! Ting ser ut til å holde nå, men vil sjekke på nytt etter at brenneren har blitt god og kald. Kan være temperatursvingningene som får den til å løsne? Uansett er det fra nå av en ny rutine for meg når denne primusen skal fyres: sjekk at dysa ikke er løs.

Tenkte jeg ville nevne det i tilfelle andre Nova-brukere opplever snodige flammer. Når alt annet ser ok ut, sjekk om dysa har løsnet i gjengene.

Ellers er den glimrende som lavvuvarmer, både den og gamle no.00. Svea duger til nød på en rå og fuktig sommerdag, men på grunn av liten tank er den best til å koke seg litt mat på. Som varmekilde i et mindre telt er den sikkert god nok. Bare man slipper å kjøre den på full guffe hele tiden. :-(

Min hjemmelagete BushBuddy viste seg å være glimrende i lavvuen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.