Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt på Gaustattoppen


tp75

Anbefalte innlegg

Annonse

Når du skriver i nærheten er det på toppen? Ellers er det veldig fint å gå turen inn i gausdalen, slå opp telt der og gå opp på toppen fra baksiden. Ellers er det mulig å overnatte på "ryggen" men litt dårlig å slå opp telt der. Men veldig fint å gå opp fra baksiden, det er det heller ikke så mange som gjør og man kan da velge om man vil klyve litt mer og gå ryggen bort til hytta, eller om man vil gå opp mot langefond for å så ta opp mot toppen.

God tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste sjansen er vel å finne ei snøfonn på venstre side av stien før siste oppstigningen, der det flater litt ut (etter trekorset). Er stort sett stein overalt når du kommer på 15-1600 meter hvertfall, så ei fast snøfonn er vel det som gir best sjanse for litt søvn.

Var nysnø på hele toppen idag, sludda/snødde ned til 900-1000 m både lørdag og søndag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Hei,

da spørs det om du får selskap tp75 :)

Hvis været blir så bra som det er varslet, så har jeg planer om nøyaktig det samme. Det jeg ikke vet noe om, er forholdene over toppen, hvor mye snø som ligger der og evt. risiko for at fonnene kan rase ut nå?

Skulle gjerne hørt fra noen som har vært der nylig.

Det er en teltplass med plass til noen få telt, rett under toppunktet. Du må da altså gå fra hytta og tårnet og over "eggen". Dersom det ikke er greit på toppen, så kommer jeg til å trekke ned på flaten som ligger vest for toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når drar du opp? Vi drar så fort arbeidsdagen er over. Satser på å gå opp i dag, været ser bra ut, noe vind ser det ut til å bli.

Er det noe som kan si noe om forholdene der de siste dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Når drar du opp? Vi drar så fort arbeidsdagen er over. Satser på å gå opp i dag, været ser bra ut, noe vind ser det ut til å bli.

Er det noe som kan si noe om forholdene der de siste dagene?

Når det gjelder værmelding, så stoler jeg null på vindmeldingene til yr m.fl. på høye fjell :). Det har en tendens til å blåse godt uansett. "Teltplassen" under toppen ligger litt gjemt, slik at vinden kan komme ulende opp langs fjellsiden uten at det står rett på.

Det ser ut til å være noe snø på toppen, så jeg er veldig usikker på hvor mye snø det er der. Jeg har funnet frem snøpluggene, men vet ikke om det blir overnatting, og hvor - før jeg kommer opp :).

Bildene fra kameraet på Gaustablikk ser jo fine nok ut.

Jeg håper å kunne starte fra Svineroi ca kl 17. Jeg sender deg mobilnr mitt på PM. Send meg ditt nr så kan du få en føremelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.