Gå til innhold
  • Bli medlem

Farge på fiskesene


c702

Anbefalte innlegg

Annonse

Radiobølge sen - bare kaster sluker i vannet jeg. Fisken biter på og bringer sluken til meg. Helt ny teknologi fra Kina...

Neida, har aldri tenkt over om fargen har noe å si, aldri lest på en pakke at den er tilpasset noe spesielt vann heller. På den andre siden ville jeg heller fokusert på bruddstyrke vs. tykkelse. Uklart vann gjør nok at du kan bruke tykkere sen uten å bli ferska av fisken uten at jeg har tatt hensyn til å bruke billigere tykk sen av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på dypt mørkt vann altså i havet opp til 100- 200 meter, gult- rødt eller annen neon farve.

på fjellet eller i andre ferskvann der du eventuelt fisker i toppen av vannet bruker du blank gjennomsiktig mono eller andre low-vis farver som moss green eller grå multifilament.....å ja for di som lurer di lærde strides men fisken ser farver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på dypt mørkt vann altså i havet opp til 100- 200 meter, gult- rødt eller annen neon farve.

Fisker du dypere enn ca. 20 meter så har ikke fargen noe å si. på ca. 15m vil f.eks. rødt se ut som grønt og siden forsvinner fargene mer og mer jo dupere du kommer. Fargegjengivelse er avhengig av at hvitt lys (lys som inneholder alle fargene) når frem til det som er farget, og her hos oss svekkes lyset ganske kraftig etter ca. 20 meter. Hvor lang ned i vannet lys med de forskjellige fargene når er avhengig av bølgelengden på fargen.(Himmelen og havet ser blått ut på grunn av at blåfargen har kortest bølgelengde og reflekteres lettest tilbake.) Er du i syden eller på steder med lys fin sandbunn så når lyset noe lenger ned, eller rettere sakt det reflekteres mer lys tilbake fra bunnen og da ser det lysere ut.

Jeg tror ikke fargen på snøret vil bety noe som helst.

De fleste fisker angriper sluken på grunn av slukens bevegelser og dette skjer ofte så fort at jeg tviler på om de er i stand til å vurdere om dette er en fiskekrok i et snøre eller en skadet fisk. Når jaktinstinktet trigges så er det nok instinktene som styrer og ikke fornuften, hvis nå fisken er i besittelse av noe særlig fornuft da.

En kammerat av meg påsto at han fikk mindre fisk etter at han skiftet til snøre med sterk gul farge, men jeg er ikke overbevist om at det var snøret som var hovedårsaken.

Går du noen generasjoner tilbake i tid så brukte de jo vanlig tjæreimpregnert hamp eller manillasnøre, og de fikk nok en del fisk da også. Garn, både til saltvann og ferskvann, har jo vert laget av synlig tråd helt opp til våre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt over så er rødt den fargen som først forsvinner, og grønt og blåfargene de siste som forsvinner. Det viktigste er egentlig HVA sena er laget av og hvordan den absorberer lys. Et 100% fluorkarbon snøre absorberer lyset rundt seg, og blir tilnermet usynlig i vannet. Derfor er fluorkarbon kanskje det beste snøret. Men det koster også skjorta! Koster vel 100kr for 20m, og å fylle en spole koster MYE. Er endel snøreprodusenter som skryter av fluorkabon snører som koster det samme som andre snører. Men det er ikke 100% fluorkarbon!

Det værste man kan bruke er vel ett helt klart snøre som reflekterer sollys, som mange gjør. Spesielt på grunnt vann og slukfiske. Jeg har selv kastet ut ett slikt snøre for å ta gummibåten ut for å kikke en solrik dag. Man kan følge snøret hele veien ut til agnet, og snøret regelrett lyser opp av sola. Så at dette ikke er hensiktsmessig er helt sikkert.

Det snøret som absorberer lyset omkring seg, og dermed får den fargen til det som er i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.