Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt tomannstelt for helårsbruk


raggsokk

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe et helårstelt, har tenkt å gå for et tomannstelt. Har kikket på flere modeller, og har kommet fram til at jeg vil kjøpe et Hilleberg-telt. Har aldri prøvd Hilleberg før, men har prøvd Helsport sine modeller. Utifra hva jeg har lest og oppfattet på andre skal Hilleberg ha vel så god kvalitet, om ikke bedre! Per dags dato vipper det mest mellom Hilleberg Allak, Nallo og Nammatj (2 eller 2GT?).

Teltet skal brukes hele året, og må derfor tåle mye. Vekt er også viktig, ønsker ikke telt som veier 3,5 kg og oppover, helst mellom 2 kg og 3 kg :)

Er det noen som har erfaringer med disse tre teltene, eventuelt andre tomannstelt dere vil anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje litt bedre besrkivelse av bruken din?

Hvis vektgrensen er 3 kg så kan du velge mellom flereHilleberg modeller, for best mulig plass gå for tunellvariantene, for triksete teltplasseringer og basecamp gå for kuppelmodellene, felles er at du bør holde deg til 1200 duken for lavest vekt.

Personlige erfaringer med Hilleberg.

Har Nallo 2, uten GT. Dette teltet føles litt lite når det er dårlig vær med 2 personer, derfor ikke blitt brukt som 2 mannstelt på vinteren, med GT = Kanskje.

Ellers tåler det mye vind rett på, noe man sikkert kan tilskrive den kompakte konstruksjonen.

Mulig kaitum 2, eventuelt 3 er innenfor dine kriterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre Hillebergtelt; det tunge tremannsteltet Saivo, Nallo 2 og Kaitum 3. Har i tillegg det superlettet tomannsteltet Black Diamond Lighthouse http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=406&cid=177 og Nanok Arxics Duo. Nanok teltet kjøpte jeg isteden for Allak. Det var totalt bomkjøp. Nallo og Kaitum er tunneltelt, mens de andre er kuppel. Jeg har brukt alle teltene vintertid. Jeg går mest alene. Hvor gode vinteregenskaper du ønsker er vel avgjørende for valg av telt

Saivo har Kerlon 1800 duk og 9mm stenger, som Najmat. Nallo har Kerlon 1200 duk. Det teltet har tålt ti år med hard bruk. Jeg har brukt teltet i storm på vinteren. Det har riktignok blitt slitent nå, men det skyldes nok UV-eksponering. Så lenge du ikke planlegger ørkenturer (eller veldig lange ekspedisjoner) tror jeg slitestyrken til Kerlon 1200 er god nok. Jeg foretrekker to utganger, og liker dermed ikke Najmat så godt.

Nanok teltet og Allak har ganske lik størrelse. Forteltet er litt større på Nanok. Jeg synes det blir litt liten plass i de forteltene. Allak har et meget godt luftesystem. Kuppeltelt trenger generelt færre vinterplugger enn tunneltelt (6-8 mot 12-14 Allak mot Kaitum). De er også lettere å plassee.

Plassutnyttelsen er mye bedre i tunneltelt. Spesielt vintertid er det å ha plass et stort pluss. Jeg ville ikke valgt et for lite telt. Skal en være to i vintertelt over flere dager bør en ha et tremannstelt. Kaitum 3 er da en meget alternativ med 3,2kg vekt.

Høyden din er meget viktig for hvor romslig et telt oppleves Jeg er 187cm, og synes at Hillebergtelt under 105cm blir for lave for meg (har alltid oppblåsbart liggeunderlag).

Som et allroundtelt ville jeg anbefalt Kaitum 2 eller 3. Hvis lav vekt og tresesongsegenskapene er viktigst synes jeg Nallo 2 fremdeles er et fantastisk telt. Jeg har minst 100 døgn vinterstid i det teltet. Luftingen er ikke den beste, men du kan stole på det. Som tomannstelt fungerer det dårlig vinterstid.

Anmeldelser på FF (Kaitum og Lighthouse har jeg ikke hatt lenge nok til å ville anmelde):

Arxics Duo:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=17923

Nallo 2:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=17919

Saivo:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=17913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Nammatj 2, sommerstid har vi vært 2 stk + en (plasskrevende) hund uten problemer, men med vinteroppakning ville det nok blitt trangt.

Hadde lommeboka vært tykkere ville jeg valgt GT-versjonen av Nammatj og en Akto til når jeg går alene. Men når man skal ha kun èt telt, og det skal være sterkt, lett og med akseptabel plass, så synes jeg den vanlige utgaven har fungert prikkfritt. Veldig enkelt å slå opp i sterk vind, står stødig selv om vinden snur iløpet av natten, tåler gnisninger av greiner som gnir på duken, god ventilasjon og sterke stenger som tåler mishandling.

Eneste minuset så langt er at avstanden mellom ytter- og innerduken i fotenden er litt for liten, så slurver man i oppsettet kommer det kondens på innerduk under kraftig regnskyll fordi dukene tar borti hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger!

Teltet vil bli brukt hele året oppe i Nord-Norge. Dvs høyfjellet og nede ved skoggrensa. Teltet skal for det meste bæres i sekken, derfor vektkriteriene.

Har hørt at Allak ikke anbefales vinterstid, stemmer det?

Og dersom valget faller på Nallo eller Nammatj, lønner det seg med GT-versjonen, eller holder det uten? Teltet skal brukes både alene og av 2 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt forstå hvorfor Allak ikke skulle vært anbefalt til vinterbruk.

To fortelt, to innganger, veldig bra ventilasjon og står fjellstøtt i både hard vind og tunge snøfall med sine tre kryssende stenger.

Hadde inntil nylig selv ett Allak jeg kjøpte nettopp ved tanke på ett solid og lett tomannstelt til helårsbruk, og dette har fungert ypperlig også vinterstid. God plass til to, og veldig greitt med hver sin inngang og fortelt til bagasje og fjellstøvler.

Har nettopp solgt mitt ettersom det nok blir mest soloturer fremover, og da blir det litt i tyngste laget med sine ca 3 kg.

Men for to personer, sommer som vinter, vil jeg ikke nøle med å anbefale Hilleberg Allak. Eneste minuset kan kanskje være, som Fimax sier, at forteltene er litt små i forhold til GT modellene.

Vil anbefale deg og sjekke hos Brukås Sport. De har ganske gode priser på Hilleberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hillebergs Jannu har også blitt vurdert. Hvordan er dette i forhold til de andre teltene?

VIktig å huske på at jeg skal ha et allround telt, skal kunne brukes på de fleste områder.

Jannu er kanskje det beste teltet for seriøs allroundbruk på markedet, som samtidig er meget lett. Martin M her på forumet har det. Jeg har fått låne det. For meg er det litt lite. Liggelengde og høyde er for lavt med oppblåsbar madrass. Er du lavere enn meg er det absoulutt et telt å vurdere. Klippssystemet gjør at Jannu, Soulo (for lite etter min smak) og Saivo er de letteste teltene å sette opp alene i meget sterk vind.

Allak er et topp vintertelt, som tåler minst like mye som Nallo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hillebergs Jannu har også blitt vurdert. Hvordan er dette i forhold til de andre teltene?

VIktig å huske på at jeg skal ha et allround telt, skal kunne brukes på de fleste områder.

Hei.

Jeg har hatt Jannu i 4-5 år og er veldig godt fornøyd med teltet.

Genialt klipsesystem gjør det rimelig enkelt og sikkert å slå opp uansett vindforhold. Veldig gjennomtenkt løsning for lufting,

Gjennomgående god kvalitet på materiale samt sømmer. Kerlon 1200 duken er sterk samt vanntett fremdeles.

Primært kjøpt til solobruk året rundt under alle forhold. Grei nok plass før to sommerstid, noe trangt for to vinterstid.

Grei sittehøyde selv ved bruk av exped 9dlx ved solobruk og lang nok for meg som er 183 cm.

Har skrevet mer om teltet i denne linken, der linker jeg også til ytterligere info:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17578&highlight=jannu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe et helårstelt, har tenkt å gå for et tomannstelt.

<...>

Teltet skal brukes hele året, og må derfor tåle mye. Vekt er også viktig, ønsker ikke telt som veier 3,5 kg og oppover, helst mellom 2 kg og 3 kg :)

Eg har nok erfaring med telt til at eg har konkludert med at heilårsteltet er ein utopi.

Vinterstid vil eg ha eit solid telt eg kan stole på, og som har nok plass. Dette er ikkje forsonleg med låg vekt. Men eit tyngre telt er heller ikkje noko problem på tur med pulk.

Sumarstid er låg vekt viktig, og då greier eg meg med mindre plass. Og teltet treng heller ikkje tåle like mykje vind, så der er det også vekt å spare.

Eg kjøpte sjølv Nammatj for mange år sidan, som heilårstelt. Det er eit solid telt som tåler mykje vind, og som er enkelt og raskt å setje opp uansett vær. Men liggelengda i telt med skråvegg i enden er for kort, sjølv er eg 1,9m lang. Sumarstid er det ikkje noko stort problem. Men vinterstid med snøfokk som legg seg på teltduken og pressar denne ned, gjer at liggelengda vert redusert betydeleg, då er einaste moglege løysing å ta ytterteltet i bruk. Så no har eg tunelltelt med fortelt i begge endar som vintertelt. Og eit mindre og lettare sumartelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Black Diamond (Bibler) Eldorado. Lite enduks-telt som tåler masse juling og står fjellstøtt, selv med minimalt med plugger/barduner (står faktisk helt greit helt uten noen plugger/barduner, men forutsetter da at noe/noen er inne i teltet). Man slår det opp lynkjapt (med litt trening) og det er supersolid. Man pakker det ned enda raskere. En duk er null problem. Bittelitt kondens kan forekomme på de innvendige stengene, men det er null problem. Har testet det i ganske mange værforhold, bla på hardangervidda på høsten, og jo røffere været er, jo tryggere virker teltet. Har også brukt det på vinteren. Ofte med våt 40kg schæfer hund som puster og peser og som ikke er for opptatt av å ta vare på duk og bunn (noe jeg selv forsøker å være). Vekt 2kg. Eneste drawbacket må være at det er litt lite plass til to personer. Spesiellt om vinteren, men ... om man kjøper med vestibyle så er nok heller ikke det noe problem. Digger vekten og enkelheten med dette teltet. (mnja, også lukter faktisk duken litt rart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger!

Teltet vil bli brukt hele året oppe i Nord-Norge. Dvs høyfjellet og nede ved skoggrensa. Teltet skal for det meste bæres i sekken, derfor vektkriteriene.

Har hørt at Allak ikke anbefales vinterstid, stemmer det?

Og dersom valget faller på Nallo eller Nammatj, lønner det seg med GT-versjonen, eller holder det uten? Teltet skal brukes både alene og av 2 stk.

Fikk du med deg at jeg nevnte Kaitum? Trur flere her inne kan være enige om at dette er et bedre alternativ til vintertelt enn det Nallo er. Ta en titt på Kaitum 3 og du vil sende takke meldinger her på FF hver gang noen andre i leieren må ut å måke snø av skråveggene sine :? Eventuelt ikke, siden du da mest sansynelig sover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv bestilt et Allak som jeg tenkte bruke som vintertelt da... Både solo og for to på vintern, og for 2 resten av året.

(har et scarp1 som blir brukt alene på sommern, og også på noen korte vinterturer om det er greit vær)

Ellers har jeg et Keron 4 (ikke-gt) som jeg bruker på vintertur når vi er 2 eller fler.

Kaitum 3 er nok helt ypperlig også, men jeg vurderte det sånn at Allaken veier litt mindre og burde tåle mer vær og vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Kaitum 3 er nok helt ypperlig også, men jeg vurderte det sånn at Allaken veier litt mindre og burde tåle mer vær og vind.

Tror nok ikke kuppeltelt tåler mer vind enn tunneltelt. De oppfører seg forskjellig i vind. Kuppelteltene står "mot" vinden, mens tunneltelt legger seg når vinden blir for kraftig. Hilleberg selv oppsummerer med at kuppeltelt klarer seg bedre alene med mer snø (basecamptelt), men ikke nødvendigvis er bredre i sterk vind. Tunneltelt egner seg bedre til forflytning (settes raskere opp).

Ser at de fleste velger tunneltelt på polekspedisjoner. Kuppeltelt er lettere å få opp stødig på områder med dårlig feste, og går raskere å sette opp hvis man trenger få plugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaitum 3 er nok helt ypperlig også, men jeg vurderte det sånn at Allaken veier litt mindre og burde tåle mer vær og vind.

Kaitum 2 veier 2,9 mot allak 3,1. Siden Allak er et 2 mannstelt så blir vel den sammenligningne litt mer rettferdig, men kaitum 3 veier tross alt bare 100gram mer, 3,2. Alle tall fra hilleberg.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke kuppeltelt tåler mer vind enn tunneltelt.

Det trur ikkje eg heller, men det er stor forskjell på å oppholde seg i eit tunelltelt og i eit kuppeltelt i sterk vind, i alle fall dersom ein ikkje har med seg øyreproppar ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Black Diamond (Bibler) Eldorado. Lite enduks-telt som tåler masse juling og står fjellstøtt, selv med minimalt med plugger/barduner (står faktisk helt greit helt uten noen plugger/barduner, men forutsetter da at noe/noen er inne i teltet). Man slår det opp lynkjapt (med litt trening) og det er supersolid. Man pakker det ned enda raskere. En duk er null problem. Bittelitt kondens kan forekomme på de innvendige stengene, men det er null problem. Har testet det i ganske mange værforhold, bla på hardangervidda på høsten, og jo røffere været er, jo tryggere virker teltet. Har også brukt det på vinteren. Ofte med våt 40kg schæfer hund som puster og peser og som ikke er for opptatt av å ta vare på duk og bunn (noe jeg selv forsøker å være). Vekt 2kg. Eneste drawbacket må være at det er litt lite plass til to personer. Spesiellt om vinteren, men ... om man kjøper med vestibyle så er nok heller ikke det noe problem. Digger vekten og enkelheten med dette teltet. (mnja, også lukter faktisk duken litt rart).

Dette hadde nok vært førstevalget mitt. Har Begrans Cho Oyo nå, og det eneste jeg savner er veribyle om vinteren. Har kun brukt det i tørt sommervær og om vinteren (dvs ikke om høsten), og i de forholdene overgår det alt annet jeg har ligget i mht kondens. (Helsport, hilleberg, 2-duks bergans m.fl.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trur ikkje eg heller, men det er stor forskjell på å oppholde seg i eit tunelltelt og i eit kuppeltelt i sterk vind, i alle fall dersom ein ikkje har med seg øyreproppar ;-)

Mindre lyd er en god grunn til å kjøpe kuppeltelt. Selv i lav vind blir det lett litt blafring i tunneltelt. Øreplugger har jeg alltid med, men liker ikke bruke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det selges er at jeg synes det blir for lite i forhold til mitt bruk. Driver med hunder og bør ha plass til en hund pluss brenner i teltet, i tilfelle skadet hund. Er plass til det hvis man går utifra at hunden ligger stille.;-) Er et lett og fint telt, men er engelsk system på det, så er litt smaksak. Vil nok ikke anbefale det om du er over 1.90 høy da liggelengden kan bli litt knapp. Når det kommer til vind så er det et bomberom.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.