Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har erfaring med Tay-Kit brennere?


oyvindbl

Anbefalte innlegg

Da har nok en impulshandel på ebay slått til, og brenner er på vei over dammen. :shock:

Det er en Tay-Kit coil burner som er produsert av Travelers Equipment Co. i Grand Rapids, USA en gang på '40 eller tidlig på '50 tallet.

Jeg har aldri i mitt liv hatt en Coil burner før, men det ser jo ut som en enkel og artig liten sak. :)

Er det noen som har erfaring med disse brennerene og som kan komme med noen visdomsord på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Da har nok en impulshandel på ebay slått til, og brenner er på vei over dammen. :)

Det er en Tay-Kit coil burner som er produsert av Travelers Equipment Co. i Grand Rapids, USA en gang på '40 eller tidlig på '50 tallet.

Jeg har aldri i mitt liv hatt en Coil burner før, men det ser jo ut som en enkel og artig liten sak. :)

Er det noen som har erfaring med disse brennerene og som kan komme med noen visdomsord på veien?

Disse enkle coilbrennerne er greie.

OBS, ingen effektregulering.

De er ellers vassbillige.

Går på grønn miljøbensin.

Skal du ha en superbra coilbrenner, så er det Borde som gjelder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet at Borde er helt genialt og har kultstatus på nivå med Svea 123r. Jeg har lyst på å kjøpe en slik - bestille på nett. Men, jeg finner ingen ordinær netthandel jeg har tillit til. Kontaktene nevnt på Zen Backpacing Stoves er døde og trådene er fulle av lenkeråte.

Borde Benzin Brenner [ボルドバーナー] (Japan) Kocher & Outdoor-Küche (Switzerland) og GLOBETROTT-ZENTRALE Bernd Tesch (Germany)

Noen som vet hvordan man skaffer en Borde BenzinBrenner;http://no.wikipedia.org/wiki/Borde_Benzinbrenner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brenntiden er ca 30 minutter på 3/4 tank. Effekten er litt vanskelig å beregne på coilbrenner. Her er det snakk om en flammefordeler festet i en gjenget dyseventil. Når man skrur denne skikkelig opp er effekten ca ... tenkepause ... 1700 - 1800 watt eller noe sånt. Imidlertid er dette en coilbrenner som mister litt varmelagringsegenskaper i det sirkelformede røret om bensingassen fyker for raskt ut av dyseventilen. Dermed er det vanskelig å fyre på maks hele tiden. Det skal visstnok være best å holde litt igjen - ikke skru opp helt og på denne måten få en jevn varmeutvikling.

Men, dette var i teorien og hentet fra andres erfaringer... Jeg har altså ikke en slik selv OG LURER FÆLT PÅ HVORDAN MAN KAN SKAFFE BORDE BENZINBRENNER. Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en som spurte om frakt til norge på den? Det er ikke så gale skjønner du :wink: Det har seg slik at postpriser i de fleste andre land er i en helt annen klasse enn i norge. Koster antagelig ikke mer en en norgespakke å få sendt en primus fra Hongkong til Norge. Har fått levert pakker på døra fra usa for under 100kr. Men 150$ begynner jo muligens å bli nok for denne primusen. Det er riktignok ikke uvanlig at de ender opp på den prisen så man taper jo ikke pengene om man selger den en dag så kan man til og med tjene litt på den så hvorfor ikke om man har råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jada......også er det en Borde også på vei over dammen........

Dere har ledet meg inn i fristelse. Så får vi se om Borde virkelig er så bra som dere hevder.

Taykit'en er ikke kommet enda, så jeg venter i spenning på den også.......og USPS pleier å bruke relativt kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Nå har jeg både Taykit og Borde brenner. Begge er absolutt kjekke brennere, men jeg holder nå en knapp på Taykit brenneren fordi den er enklere i konstruksjonen. Det er absolutt ingen bevegelige deler, og så fremt ikke dysa går tett så er den umulig å ta livet av. Min var full av utgammel fuel da jeg fikk den hjem, og det førte til at den bare harket og hostet uten å brenne ordentlig. Etter 2-3 tanker med rein coleman fuel, og krampe i fingrene av å tenne den opp hver gang den spyttet, harket og døde, så er den helt super. Liten og kompakt med kjelestøtte og akseptabel vindskjerming.

Borde brenneren har jeg ikke hatt noen problemer med i det hele tatt, men den kan ikke pakkes ned med vindskjermen som en like god beskyttelse. Også er det nettopp det med at bevegelige deler gjerne ryker på det minst gunstige tidspunkt.

Så det blir nok helst SVEA 123 og Taykit som blir turkamerater på soloturer, også får 111T eller Trangia med whisperlite brenner være med på familieturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resirkulering av det gamle penalet fra videregående kunne kanskje være en idè. Selv om det kanskje ser litt teit ut når man har passert de 40 å komme drassende med et skinnpenal med diverse skribling og tegninger på, så ville det absolutt være verdt sin misjon i så måte.

Takk for tipset!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flytoalettveske til min.

Det var en på spiritburner, med alt for mange reisedøgn, som fikk slike på fly hver gang.

Han fant ut at de passa til Borde, og spurte hvem som trengte.

Sendte ham tørka hvalkjøtt i retur :roll:

Forklarte ikke hva det var før han skrøt av kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.