Gå til innhold
  • Bli medlem

tykkelse på snøre til fjell fiske ?


skoging

Anbefalte innlegg

eg tenkte å kjøpe me fireline snøre no til fjell fiske ser at crystall skal vere bra siden fisken ikke ser snøre . men siden det skal brukes til fjell fiske lure eg på 0,17 / 0.15 eller 0.12 er litt skjeptisk til 0,12 virker tynt det .? kva ville dere ha brukt til fiske etter fisk i 1-3 kg fjell aure?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei du personlig ville jeg gått bort fra fireline da det er bedre multifilamenter på markedet enn Fireline, ville valgt Power Pro eller Sufix 832 Gore p.g.a dem er mye rundere i strukturen enn Fireline og har litt bedre bruddstyrke, på fjellet fisker jeg med 0,12-0,13 i tykkelse og moss green i farve og i tillegg bruker jeg 0,20 fluorcarbon fortom på ca 1,5-2 meter da dette gjør at du ikke trenger og bekymre deg for små hakk eller slitasjeskader på multifilamenten etter at du eventuelt har kommet borti stein eller berg, 0,12-0,13 tykkelse har jeg tatt fjellørret på 1 til 5 kilo uten problemer, husk at det er ikke bare tykkelsen på multien som spiller en faktor men også hvordan du bruker bremsen og aksjonen i stanga, mestrer du det er denne tykkelsen evig nok...lykke til med fiskinga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,12 holder i massevis til fjellfiske! Du kan gjerne bruke enda tynnere også, for husk at en fisk på 3kg veier mye mindre i vannet enn på land. Har blitt anbefalt å bruke noen meter med mono fremst for å stå bedre rustet mot slitasje mot steiner, og steiner er det ofte mye av i fjellvann. Selv har jeg aldri brukt monofortom og har aldri slitt snøret heller, men slitasjen er ofte tydelig etter en tur i vannet.

@myriads: Har du testet sufix 832? Skulle likt å visst om det er noe dempet lydmessig siden jeg har et par stenger som bråker noe helt forferdelig i ringene med fireline og infernalsk mye med powerpro... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker PowerPro 0,13 til fjells med monofortom. Har nylig gått over til Sufix 832 0,10mm på Shimano 1000-snellene. Merkbart mindre lyd. Virker som en glattere coating også. Hørte at firmaet bak Sufix har kjøpt opp PowerPro og da hentes vel det beste ut fra begge leire får man håpe.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, eg bruker Fireline 0,13 MEN skal nå gå over til Sufix 832 0,10.

Kva farge bør eg velje, fisker i vatn med både myr botn og stein/sand botn.

Sufix 832 GORE Lo-vis Green eller Sufix 832 GORE Neon Lime????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo da gjeld å ikkje berre lesa oversktiftene :shock:

Sufix 832 GORE kommer i spoler à 120, 250 og 1500 meter i tykkelser fra 0,10 til 0,42mm. To farger: Lo-Vis Green for allroundfiske og Neon Lime for havfiskerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker PowerPro 0,13 til fjells med monofortom. Har nylig gått over til Sufix 832 0,10mm på Shimano 1000-snellene. Merkbart mindre lyd. Virker som en glattere coating også. Hørte at firmaet bak Sufix har kjøpt opp PowerPro og da hentes vel det beste ut fra begge leire får man håpe.

:shock:

Høres bra ut, kjenner at jeg blir helt rar av den gnissinga fra fl og pp på de gamle gode stengene mine. Litt rart det der, for min nye lighning rod er stille med fireline, må være materialet i ringene som gjør det tenker jeg. Har uansett fortsatt ikke funnet 832'n på min lokale Mx-sport, så det spørs om leverandørene deres kan tilby det. Får spørre dem i morgen tenker jeg, liker å støtte lokalnæringa så langt det lar seg gjøre, er så evig kjekt å ha en sportsbutikk 2 minutter unna selv om jeg bor midt på landet liksom.

:)

mlaupsa: jeg har aldri merket noe særlig forskjell på fangsten med forskjellige farger på snøret, det viktigste er å ha snøret i vannet. Eneste jeg har merket meg er at monofilament ser ut som du kaster en laserstråle hvis det er lyst nok, mens multi er oftest "usynlig" under samme forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 år senere...

Drive på og utruste meg for Hardangervidda dersom det blir ver seinare i sommar då. Tenkte på denne gøten her: https://www.skittfiske.no/stroft/134633/stroft-gtm-200m men kor tjukk synes de at gøten bør vera? At det blir nå noko særlig storfisk trur eg nå nett sånn paseleg på då, men kan jo håpa. Tyngste eg hiv uti er vel 25 eller 30 grams sluk. Så han må halda da, kan muligens gå litt ned på vekta på tyngste sluk for og unngå for tjukk gøt.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder monofilament-snører, så går jeg aldri under 0,20mm. I ditt tilfelle (can), ville jeg valgt 0,22mm (selv om SF ikke har den ikke akkurat nå).

0,22mm er for øvrig den tykkelsen jeg benytter mest til lettere "mono-snøre-fiske". Synes den tykkelsen er sterk nok til normal-størrelsefisk - ja, er jo ikke noen standard på det. Men, her nede i Fredrikstad og omegn, så får jeg stort sett fisker fra 0,5 til drøye kiloen, saltvann som ferskvann. 0,22mm funker fint til dette :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.